Pigment till akvariedekoration....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Wrang
    Användare
    • april 2002
    • 33

    Pigment till akvariedekoration....

    Hejsan
    Ja jag skall tillverka Levandesten som man har i saltvattens akvarium. Att tillverka detta gör man nu för att ha i framtiden och att spara lite pengar. Efter inkörningsperioden så skall den funka lika bra som den man köper. Dax att börja tillverka eftersom CINT har planer på att göra Levandesten till Importförbud.

    Visseligen är detta ett Sötvattens forum.
    Men det pratas ju så mycket om att göra sin egna Bakgrund här så vet nån vad man kan använda som pigment för att färga stenen. Vet ju att man kan lacka bakgrunden men ej stenen eftersom man är ute efter dess hålighet som blir sedan. Så finns det nån bra giftfri/okey pigment eller färg som funkar utan att lacka sedan.
    Stenen görs utav Cement+Snäckskalskross.
    MVH
    Christian


  • TIC37
    Användare
    • maj 2002
    • 45

    #2
    Om du tar kontakt med en välsorterad färghandel så har de pigment att köpa i pulverform.
    Min rekommendation är att blanda pigmentet direkt i bruket, även om det blir svårt att få med ett flertal färger vilket ofta är fallet i naturen, men här är en liten hake. Alla pigment är ej kalkresistenta!
    Finns ett antal pigment som är kalkresistenta (annars ändrar pigmenten färg) och det är endast dessa som lämpar sig för bruk tillsammans med cement. Kommer ej i håg på rak arm vilka pigment som räknas som kalkfasta men har för mig att det till största del rör sig om de naturliga bastonerna som umbra, tierra och liknande (tänk på gamla frescmålningar). Dessa framställs ofta också av lermineral som behandlats på olika sätt men som är helt naturliga.
    I och med att pigmenten binds in i cementen så har du ej heller problemet med urlakning av diverse ämnen som kan skada fiskarna (mer än den normala urlakning som sker under tiden pH sänks). Färger som man skall akta sig för, och vilka kan ge onaturliga spårämneskoncentrationer i akvarievattnet, är de som baseras på metaller t.ex. Koboltblå, Titanvit osv men detta skulle inte vara något problem för de flesta av dessa är mig veterligen ej heller kalkresistenta.

    Carpe Diem
    Carpe Diem

    Kommentar

    Arbetssätt...