Behöver mer hjälp med bakgrundsbygge!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse_H
    Användare
    • april 2002
    • 1081

    #31
    Man förstör inte akvariet med silikon. Det går ta bort, även om man får slita lite.... Jag skulle aldrig våga att låta bli att limma fast bakgrunden ordentligt. Jag har hört de som bara klämt fast den mot bakrutan för att en tid senare mötas av en smärre katastrof när bakgrunden en dag har lossnat. Du funderar på ett mellanting, kanske fungerar, men jag skulle inte våga rekommendera det.

    Husfix torkar på något dygn, beroende på skiktets tjocklek. Lacken torkar/härdar igenom ordentligt på... tja, beror ju på lacken. Epotex-lack 5-7 dygn, golvlack 1-7 dygn. MYCKET viktigt att läsa på förpackningen vad som gäller för just den lack man köpt.

    Vattenbaserad två-komponent epoxylack för golvbruk används ofta istället för Epotex akvarielack. Till min senaste bakgrund köpte jag Nordsjö Epolan V epoxi, kostar ca 200:-/0.8 liter. Den räckte till två strykningar på en bakgrund ca 200x50 cm. Att jämföra med Epotexlacken, drygt 500:- för 1.5 kg som jag använde till min första bakgrund. Fick visserligen 3-4 hg över där, men ändå..

    Efter att lacken härdat och man monterat bakgrunden ska man vattenfylla och tömma minst två ggr för att eventuella ohärdade rester ska försvinna. Därefter normal uppstart av akvariet med allt vad det innebär.

    mvh
    /Hasse

    Kommentar

    • fisher_man
      Användare
      • september 2003
      • 78

      #32
      Jag använde casco husfix "quickdry" och det funka jätte bra.
      Den härdar på ca 1-3 timmar beroende på skikt tjocklek.
      Sedan ringde jag och beställde epotex akvarielack direkt från epotex, det gick på 555kr med frakt.

      Mvh Robin

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        Användare
        • juli 2002
        • 790

        #33
        Dom här lacksorterna ni pratar om, är dom blanka eller matta?
        /Glenn Wouda

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • april 2002
          • 1081

          #34
          De är blanka, grad 80-90 nånting. Men de blir nedmattade av alger o beläggningar efter en tid i akvariet.
          /Hasse

          Kommentar

          Arbetssätt...