Behöver mer hjälp med bakgrundsbygge!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisher_man
    Användare
    • september 2003
    • 78

    Behöver mer hjälp med bakgrundsbygge!

    Vart menar alla att man ska sätta filtermatta?
    Och till vilken funktion?
    Har sett det på flera sidor att folk skriver det...
    Har också sett att en del har ett ytterfilter OCH en inner pump.
    Vad ska man med innerpumpen till?

    Ni kanske vet allt detta och tycker det är självklart men jag är nybörjare och jag måste ju fråga någon som vet så jag vänder mig till er.

    MVH Robin
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Du gör som en sten som buktar ut mkt och inne i den får du plats med ett innerfilter.Funktion antar att du menar vilken funktion inbyggnaden har,den har den funktion att man slipper se fula pumpar.
    Innerpump kan man ha till rengöring av vattnet (filtrering) eller som ett tillägg till ytterfiltret för att få mer cirkulation på vattnet eller för att få mer syresättning...

    Alla har vi vart nybörjare nån gång =D

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      En pump är en apparat som pumpar vatten. Ett filter är något som en pump pumpar vattnet igenom.

      Ett filter är inte bara något som renar vattnet från partiklar genom att fånga dem i sitt innanmäte utan även en plats i vilken "nyttig" bakterieflora lever och hjälper till med att bryta ner oönskade ämnen och gifter i vattnet. Denna bakterieflora kan leva i olika sorters material men ett klart favoritmaterial är grov filtermatta som går att köpa i olika storlekar i zoohandeln.

      Ett ytterfilter är en ganska stor burk som man har på golvet vid akvariet. Denna är full med material i vilken "nyttig" bakterieflora lever. En innerpump (med eller utan filter) brukar kunna piska upp en kraftigare rörelse i ytskiktet på vattnet och alltså tillföra mer syre. Den är dock ofta kopplad till en ynklig liten behållare med filtersvamp som inte är mycket att ha.

      Om man vill ha bra biologisk rening av vattnet (bra för alla fiskar) och samtidigt ordentligt blås (bra för Afrikanska ciklider) så är det lämpligt att kombinera de två olika filtermetoderna.

      Om man har en kraftig innerpump så kan man även ta bort den ynkliga filterbehållaren och koppla till en ordentlig filtermatta istället. Man kan se hur jag har gjort här:


      Detta är alltså grunderna i filtrering. Att sedan bygga in det i bakgrunden behöver du nog ingen hjälp med. Det är bara att "bygga in".

      mvh,
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • fisher_man
        Användare
        • september 2003
        • 78

        #4
        Tackar för det bra svaret!

        Jag gjorde en liten testbakgrund av lite frigolit som låg här hemma. jag skar ut konturerna av stenar men när jag sedan tog värmepistolen för att släta till och runda av ytorna lite så blev det tvärtom!
        frigotiten smälte lite och blev aldeles knottrig och gropig som koraller ungefär.
        Jag värmde så lite det gick!
        Jag ville ju ha lite slätare yta så jag undrar :
        Det finns ju olika sorters frigolit så är det möjligt att det var fel sort?
        Finns det någon speciell sort som ni andra använder?
        Eller gör jag helt fel?

        Måste ju få veta innan jag köper det riktiga materialet!

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Om du inte vill ha frigoliten så knottrig så håll värmepistolen längre ifrån...lagom så ytan hårdnar lite på frigoliten.

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            Jag brukar ta på mig en bomullshandske på handen. Jag blåser försiktigt på ytan så frigoliten börjar smälta, och då drar jag med handen över den smälta ytan och den blir slät och fin. Lite trixigt men ganska lätt när man lärt sig tekniken. Risk för brännskador om man är oförsiktig...!

            /Hasse

            Kommentar

            • Marcus1979
              Användare
              • januari 2003
              • 404

              #7
              Jag använde styrolit. Det är något tätare och mindre "bollar" i sammansättningen så de bitar som ramlar loss blir mindre. Det är lite mer jobb men enklare att få till små och exakta detaljer tycker jag.
              //Marcus
              960L Malawi

              Kommentar

              • fisher_man
                Användare
                • september 2003
                • 78

                #8
                Ja, jag testade en andra gång och värmde frigoliten med värmepistol igen.
                Hade den så långt ifrån som möjligt men det blev ändå samma resultat, korall liknande!

                Ska köpa en bit styrolit och testa med hasses tips.

                Tack för alla svar!

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1081

                  #9
                  När man senare lägger på cementvällingen på frioliten så slätar den också ut små porer. Det brukar inte vara något större problem om man "målar" med cementen i flera lager.

                  mvh
                  /Hasse

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Medan frigoliten är varm/ljummen så kan du "platta" till med något värmetåligt material. Jag plattade till när värmen hade sjunkit så pass att jag kunde göra det med fingrarna eller handen...

                    Kommentar

                    • fisher_man
                      Användare
                      • september 2003
                      • 78

                      #11
                      jag köpte lite styrolit nu och provade igen, det var ju som sagt mycket mer finkornigt så nu gick det bra att få till lite slätare yta om man bara plattade till lite med fingrarna.

                      Tack så mycket för tipsen!

                      Ska bara få tag på ett större akvarium sedan börjar jag bygga, så ni jag kommer säker med fler frågor senare.

                      Kommentar

                      • fisher_man
                        Användare
                        • september 2003
                        • 78

                        #12
                        Har en fråga till nu!
                        Epotex akvarielack ska ju vara bra till bakgrunden men den är ju dyr , finns det någon billigare som är ungefär lika bra?

                        Ska man lacka baksidan av bakgrunden?

                        Kommentar

                        • Marcus1979
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 404

                          #13
                          Om du ska ha malawi biotop så behövs ingen lack. Jag har bara cementen med färgpigment. Det funkar kalas. Fiskarna trivs och mina ancistrus har inga som helst poblem med att "beta" alger från den skrovliga ytan. Tycker personligen att et ser mer naturligt ut utan lack också, men det är ju en högs personlig åsikt. =) Att lacka baksidan har jag aldrig hör att någonngjort och ser inte heller någon som helst fördel med det, snarare nackdel. Tror att silikonet fäster bättre på "ren" styrolit än en lackad yta.
                          //Marcus
                          960L Malawi

                          Kommentar

                          • veztra

                            #14
                            Kan berätta hur jag gjorde en bakgrund billigt och tunn så den lämna mycket plats....

                            Samla sten och bråtte från trädgården en och annan tegelsten hitta jag ossa.. la dom så dom bildade det mönster som jag vill ha..
                            Ut i garaget och hittade en mycket tunnplastpåse typ svartsopsäck..
                            och la den över.. blåste på nån tunn olja på påsen typ 5/56 för att inte plasten skulle fastna i plasten. Så här lite påpassligt hade jag kvar en massa polyesterplast och glasfibermatta efter en tråkig händelse på sjön sommaren innan.. köpt urbilligt på biltema, kladdar på detta över allt som en treåring med fingerfärg och ett par gånger som sig bör göras. Sågade till rätt mått efter härdningstiden.

                            Efter detta måla jag och tog lite husfix med pigment för att få lite grov yta här och där.. sågade upp ett hål med en hålsåg 60mm i ena änden (som jag täckte med en filterduk senare)och tog upp ett 30 mm i andra.. in med allt i karet, in med pump i bak och MASSVIS med filtermatrial..

                            1 1/2 sen nu och har inte gjort rent filtret än.. Lagom till mellandagarna tror jag..


                            Glasfibermatta
                            Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!

                            Polyester
                            Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!

                            Härdare
                            Biltema erbjuder ett brett sortiment för hela familjen inom bilreservdelar, mc, verktyg, kemi, bygg, båt, fritid, hem och teknik. Välkommen till hela familjen varuhus!



                            Skulle tro att man klarar sig på 3 lite polyester. hum då kan man ju lika gärna köpa 5 litaren för samma pris nästan

                            /tobbe

                            Kommentar

                            • Fredrik H.
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1884

                              #15
                              Problemet med ancistrus och olackad bakgrund är inte att de har problem med att beta av den, snarare tvärt om. De sliter loss hela stycken av den. Husfix blir en aning porösare under vatten efter något år och då kan jag lova att en ancistrus lämnar frigolit-vita fält över hela bakgrunden.

                              Silikon är avsett för att fästa på en så blank yta som möjligt, exempelvis glas. För många sorters klister och fogmassa hjälper det att "rugga upp" ytan. Så är inte fallet med silikon. Ju blankare desto bättre, som att fästa en sugpropp ungefär.

                              mvh,
                              Fredrik H.
                              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                              www.cichlidgallery.org
                              www.tropheini.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...