Hjälp med ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias

    Hjälp med ytterfilter

    Tänkte köpa ett ytterfilter till mitt växtakvarium på 125 l.
    Har fastnat för Fluval 204 (749 spänn på Hjortgatanzoo). Min är fråga nu.
    Vad ska jag ha för filtermaterial i. Eftersom jag har tänkt ha ett par fjärilar och har ganska högt ph i mitt kranvatten så har jag tänkt ha torv i ett av facken. Vad ska man ha i dom andra två?
    Vadd? Makaroner?

    Hur lågt kan detta filter placeras i förhållande till akvariet. Karet står 60-70 cm ovanför golvet där jag tänkt placera filtret. Är det ok?

    Tacksam för snabbt svar. Har tänkt beställa idag.

    /Mattias

  • Anette
    Användare
    • april 2002
    • 178

    #2
    Hej Mattias!

    Jag skulle rekommendera ehfisubstrat i det andra facket för optimal rening men makaroner fungerar också bra. Vadd rekommenderar jag INTE eftersom det sätter igen så fort.

    Vad gäller höjden mellan filtret och akvariet bör det finnas rekommendationer på eller i paketet. Vi har i princip alla ytterfilter på pallar brevid akvariet men vi har inga snygga skåp att gömma dem i heller...

    Lycka till
    Anette

    Kommentar

    • Daniel
      Användare
      • april 2002
      • 156

      #3
      Hej !

      Jag har också ett Fluval 204.
      Kraften i filtret är lite snål tilltaget om man gömför med Eheim filter, men Fluval 204 är ett smidigt ytterfilter som är väldigt lätta att ta bort och rengöra osv....

      Jag har mitt Fluval 204 placerat på golvet vid sidan av akvariet,
      från golvet och upp till akvriets topp så är det omkring 70-80cm
      och det pumpar på ordentligt ! Sätt insug och utblåset på samma sida av akvariet ! Jag provade att sätta insug i vänstra delen av akvariet och utblåset i högra. Men då var det sämmre spurt på det hela i och med att vattnet var tvunget att pumpas runt längre.

      Som Annete säger så är Ehfisubstrat ett mycket bra filtermaterial, detta reducerar mängden nitrat och nitriter i vattnet. Filtrera med torv i ett av de större facken ex: mellersta eller det nedersta

      Jag ändrade så jag fick alla slangar, insug och utblås på samma sida.
      Kortade av slagarna så de passar precis !!

      MVH
      Daniel


      Kommentar

      • Mattias

        #4
        Att kraften är lite lägre än Eheim gör ingenting. 680 l/h är lite mycket i ett 125 liters kar med mycke växter.



        Kommentar

        Arbetssätt...