transportabelt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    transportabelt akvarium

    efter ett missöde som resulterade i 14 döda Ikola så började jag sätta en gammal plan i verket, ett transportabelt akvarium! eller rättare sagt en transportlåda med vatten (naturligtvis), filter och värmare som kan drivas av både 12 och 220 volt.
    jag använder mig av en plywood låda med isolering och en vattentank samt att det kommer att finnas en doppvärmare och ett filter så att ett par dygns transport inte gör något men det är diverse tekniska lösningar att klura ut och jag undrar om det är någon som gjort något liknande så vi kan dela ideer och ev. lösningar.
    det jag funderar mest på just nu är hur jag skall lösa inredningen med fack för varje fisk så att dom inte skadar varandra samt att det också fungerar som skvalpdämpare.
    jag kommer att göra inredningen i någon form av plexiglas och undrar om dom är kemiskt inaktiva, någon som vet?
    dessa kommer jag att göra som ett modulsystem som enkelt kan flyttas om beroende på storlek på fisken som skall transporteras var det tänkt.
    Strömförsörjningen löser jag med en växelriktare från claes ohlsson art. nr. 32-1363, då kan jag köra 12V i bilen, eller från batteri samt att jag kan koppla in den i väggen på resa om det behövs.

    det jag funderar lite på också är ventilationen av boxen, det ska ju släppas ut luft men inte vatten...
    kom med ideer om du har.
    jag kommer att lägga ut bilder och byggbeskrivning snart på min sida men alla tips är intressanta så vi enkelt och säkert kan transportera fisk längre sträckor och tid.
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    jag har hört talas om att påsar i goretex inte släpper igenom vatten men "andas". det kan nog vara ett alternativ att titta på.

    *ops lite knasigt skrivet, jag skyller på febern*
    fish r friend

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • oktober 2002
      • 985

      #3
      Spännande projekt!

      Det finns många som bygger akvarier i plexiglas. Borde inte vara någon fara att använda det.

      Inredningen: Om det är acceptabelt att det alltid måste sitta minst en längsgående avdelare och minst en tvärgående avdelare när man alls har några avdelare i, så kan det funka att bara sätta ihop avdelarna med varandra där de korsas. Såga ett antal skåror i varje avdelare, lika breda som avdelarna är tjocka, och hälften så höga som avdelarna. I de längsgående sitter skårorna på övre halvan av avdelarna, och på de tvärgående på nedre halvan. Med ett lagom antal skåror att välja emellan får du då en klart flexibel inredning.

      Vad gäller ventilationen borde du kunna ha en S-formad kanal i locket, kanske uppdelad i två delar med en fläkt på den ena, så att det blir bra cirkulation. Då kan det inte skvalpa ut vatten, men luft cirkulerar förbi ytan hela tiden.

      Lycka till, och jag hoppas vi får höra mer om hur det går!

      Fredrik
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • kilova
        Användare
        • april 2002
        • 327

        #4

        Jag har använt mig av en luftpump till typ luftmadrasser i en vanlig frigolitlåda det har altid funkat..
        Tropheus moori golden kazumba F1
        Tropheus dubosi F1
        Tropheus Chaitica F1
        Tropheus red chimba F1
        Tropheus black pemba F1
        Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
        Tropheus moori bärnsten F1
        Tropheus moori kejsare
        Mvh Kim

        Kommentar

        • Ante
          Användare
          • november 2002
          • 571

          #5
          jag tänkte dels kunna ha värme i den, dom 14 som dog nu i transport dog pga. låg temp.
          det dog också en bärnsten samma vecka för mig och det stank skit i påsarna när jag öppnade dom= dom hade gått för länge i skitvatten.
          Jag vill ha ett filter som renar vattnet, det har jag löst med en pytteliten cirkulations pump och varnlig blå filtermatta i ett fack i lådan.
          det jag inte riktigt har löst är hur jag skall göra med vattnet från filtret, jag ska sprida det på något sätt så att inte allt sprutar rakt ut för då kommer det ju bli ordentligt strömt för dom som går i facken närmast.
          funderar på att bara göra några mindre slangar med förgreningar som man använder till luftslangar.
          filtermattan med pumpen kan jag ha bakom min BTN när det inte används så att det alltid är biologiskt aktivt.
          Värmaren är en vanlig akvarievärmare för 20 liter.

          facken ska jag göra precis som Fredrikr beskrev, enklare kan det inte bli.

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • oktober 2002
            • 985

            #6
            Sätt en slang på utblåset till pumpen. I slutet av slangen, vilket är på andra sidan karet, sätter du ett hemmagjort strilrör. Gör plats för dessa i ändarna av avdelningsskivorna, så du kan sätta dit dem uppe vid vattenytan efter att du satt i avdelarna.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • odilou
              Användare
              • april 2002
              • 308

              #7
              Är inte detta att göra en massa arbete i onödan? Singelpackar man fisken i syrefyllda påsar eller använder Kerrigans(?) specialpåsar (som andas genom, som nämnts, något slags Goretex-liknande lager) och använder vanliga frigolitboxar så är ju transporter under 48 timmar näst intill helt säkra.

              Kommentar

              • Ante
                Användare
                • november 2002
                • 571

                #8
                det är dom, men om du transporterar på vintern och någon klåpare lämnar lådan en halvtimme på en lastkaj i -25 grader så spelar det ingen roll hur bra påsar du har eller hur mycket syre du blåst i påsarna, det är kört!
                om fiskarna inte är tömda på avföring ett par dagar före transport så kommer dom att skita ganska mycket under 48 timmar och av skiten blir det nitrit mm. och dom kan dö av det, det går fort i 0,5 liter vatten.

                det är det jag tänker försöka göra bot på med transportlådan.
                det tar tex. nästan tre dagar med bussgods från skåne till Norrbotten och det skulle vara perfekt för mig om det går att lösa på säkrare väg än idag.

                Kommentar

                Arbetssätt...