problem med ett ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bengtdata
    Användare
    • december 2016
    • 78

    problem med ett ytterfilter

    Hej,
    Har ett SunSun HW-702B pumpar 1000 l/h men sista tiden pumpar den inte full kraft.
    Har et jbl ytterfilter som pumpar fullt ut , jag ser det på utsuget strilen mer kraftig av sig.
    Så här har kopplat mitt ytterfilter
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20170103_133645_HHT.jpg
Visningar: 1
Storlek: 876,5 KB
ID: 701419
    trodde var impeller har bytat till ny men skall byta slangar kanske och sätta gängtejp där man skruva på slangarna
    vad skall man göra då inte limma på insugen och utsugen
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 334

    #2
    Ursprungligen postat av Bengtdata
    Hej,
    Har ett SunSun HW-702B pumpar 1000 l/h men sista tiden pumpar den inte full kraft.
    Har et jbl ytterfilter som pumpar fullt ut , jag ser det på utsuget strilen mer kraftig av sig.
    Så här har kopplat mitt ytterfilter
    [ATTACH=CONFIG]58743[/ATTACH]
    trodde var impeller har bytat till ny men skall byta slangar kanske och sätta gängtejp där man skruva på slangarna
    vad skall man göra då inte limma på insugen och utsugen
    Oftast brukar filter eller tex inlopp vara lite igensatta när de inte ger ordentligt flöde, rengöring återställer då flödet.

    Kommentar

    • mikoto
      NCS Medlem
      • mars 2014
      • 314

      #3
      Varför gäntejp? Om den inte suger in luft någonstans så kan du utgå från att det är tätt. Det sitter väl o-ringar som ser till att det är tätt där man kopplar slangarna. Gör rent filtret om du inte gjort det är mitt tips också. Vad ska du byta slangar för? De slangarna på bilden ser inte dåliga ut. Enda gången då bytet av slangar skulle göra nytta är om de antingen går göra kortare eller byta mot slangar med större innerdiameter, det minskar mottrycket för pumpen. Men om det blir någon större skillnad i praktiken är osäkert då slangarna ser ganska grova ut redan.

      Kommentar

      • Bengtdata
        Användare
        • december 2016
        • 78

        #4
        Hej,
        gjorde rent filtert för 2 veckor sen bytte impeller i onsdag.
        ville fråga här får se vad gör den pumpar men inte fullt ut

        Kommentar

        • mikoto
          NCS Medlem
          • mars 2014
          • 314

          #5
          Då är det svårare, tyvärr har jag i vissa fall märkt av att en de billigare filter tappar kraft med tiden. I vissa fall är det magneten i impellern men den har du ju bytt. I andra fall verkar själva blocket som driver impellern bli dåligt och det går inte göra så mycket åt.

          Kommentar

          • Bengtdata
            Användare
            • december 2016
            • 78

            #6
            är det huvud som den impeller sitter i då som du menar blocket då, men får se vad gör den pumpar fundera kanske köpa en jbl 1501 som pumpar 1400 l har en jbl so pumpar 900 liter ganska bra kraft om jämnför sunsun filteret

            Kommentar

            • mikoto
              NCS Medlem
              • mars 2014
              • 314

              #7
              Ja, det blir hela ovandelen i ett ytterfilter desvärre.

              Kommentar

              • Bengtdata
                Användare
                • december 2016
                • 78

                #8
                Hej,
                hittade denna:


                förmodar det jag skall byta ut då är det som heter huvudet då

                Kommentar

                • mikoto
                  NCS Medlem
                  • mars 2014
                  • 314

                  #9
                  Det bör hjälpa ja. Sedan är det ju bara själva kroppen kvar som du inte bytt :-) Jag brukar bara stå ut med att de pumpar lite sämre så länge det är ett ok flöde iaf.

                  Kommentar

                  • BrigTSD
                    Användare
                    • oktober 2014
                    • 67

                    #10
                    Det måste inte vara fel på pumphuvudet. Borsta rent slangar, slangkopplingar, insugs- och utblåsrör på insidan med en slangborste. Töm ur allt filtermedia och rengör filtret. Provkör utan filtermedia i en hink med rent vatten. Hur är flödet då?

                    Var rädd om allt filtermedia. Det måste läggas tillbaka i korgarna innan du kopplar in filtret till akvariet och återstartar. Annars är balansen i akvariet helt åt skogen.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...