PH, bikarbonat, Malawi vs CA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    PH, bikarbonat, Malawi vs CA

    Jag har använt bikarbonat för att få upp PH i mina Malawi och Centralamerikakar. I höstas slutade jag dock, då jag periodvis haft problem med infusorier just i dessa kar. Finns teorier om koppling mellan infusorier och att höja PH med bikarbonat. Så jag slutade. Stockholmsvattnet håller uppåt ph 7, med bikarbonat kom jag upp till drygt 8.
    Men, nu i vinter så tyckte jag att mian CA verkade hängiga och färglösa medan det i malawikaret var samma aktivitet och full fart och ruvande honor nu som då, med lägre ph. Jag kopplade ihop det med låg temperatur i CA-karet och deras hängighet. Malawi behöver inte lika hög temp som CA generellt. Tempen låg runt 22-23. Jag höjde tempen något i CA-karet, men de var lika hängiga och färglösa.
    Då återgick jag till att höja PH igen med bikarbonat, samtidigt som tempen återgick till 23. CA-firrarna blev genast märkbart piggare och lite mer färggranna, medans det i malawi-karet var som vanligt.

    Så helt ovetenskapligt, kanske är vissa CA-arter mer beroende av ett högre PH än vad malawi är?

    Jag kommer nog fortsätta med att använda bikarbonat i bägge kar. De är kar utan växter, så då är ett högre ph viktigare för de nyttiga bakterierna iaf, även om ph aldrig går under 6 utan bikarbonat.

    Någon med samma erfarenhet angående ph i CA-kar och fiskarnas välbefinnande?
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 334

    #2
    Ursprungligen postat av Pabbe
    Jag har använt bikarbonat för att få upp PH i mina Malawi och Centralamerikakar. I höstas slutade jag dock, då jag periodvis haft problem med infusorier just i dessa kar. Finns teorier om koppling mellan infusorier och att höja PH med bikarbonat. Så jag slutade. Stockholmsvattnet håller uppåt ph 7, med bikarbonat kom jag upp till drygt 8.
    Men, nu i vinter så tyckte jag att mian CA verkade hängiga och färglösa medan det i malawikaret var samma aktivitet och full fart och ruvande honor nu som då, med lägre ph. Jag kopplade ihop det med låg temperatur i CA-karet och deras hängighet. Malawi behöver inte lika hög temp som CA generellt. Tempen låg runt 22-23. Jag höjde tempen något i CA-karet, men de var lika hängiga och färglösa.
    Då återgick jag till att höja PH igen med bikarbonat, samtidigt som tempen återgick till 23. CA-firrarna blev genast märkbart piggare och lite mer färggranna, medans det i malawi-karet var som vanligt.

    Så helt ovetenskapligt, kanske är vissa CA-arter mer beroende av ett högre PH än vad malawi är?

    Jag kommer nog fortsätta med att använda bikarbonat i bägge kar. De är kar utan växter, så då är ett högre ph viktigare för de nyttiga bakterierna iaf, även om ph aldrig går under 6 utan bikarbonat.

    Någon med samma erfarenhet angående ph i CA-kar och fiskarnas välbefinnande?
    NEJ, men likartad med fiskar från Tanganyikasjön.

    Utan bikarbonat sjunker pH på några dagar och vattnet blir surt, började lukta 'kloak' ur akvariet. Jag var nere på vattenbyte varannan dag och ändå lite kloaklukt och hängiga fiskar.
    Sedan har jag kört med bikarbonat igen för att hålla kvar pH uppe, och då klarar jag 3 veckor mellan vattenbyte minst 2ggr i följd om vattnet är friskt från början. Nu försöker jag byta vatten varje vecka men ibland kan olika orsaker göra att man behöver några dagar utan vattenbyten, typ som resa bort.
    Skönt att inte behöva leta fiskvakt som ska göra vattenbyten...

    Att du hade lägre temperatur gjorde nog att syresättningen var större och fiskarna därför inte reagerade.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Ja, att bikarbonat funkar som en stabiliserande buffert för ph är klart. Nu var jag lite rörig när jag skrev. Vad jag egentligen var ute efter var att för malawi tycks det vara av mindre betydelse om ph ligger på 8 elller 6,5-7, än för åtminstone mina Centralare.
      Jag byter ca 50% av vattnet varannan vecka OM jag tillsätter bikarbonat. Nitrit och ph håller då utmärkta värden.

      Kommentar

      • Ducce
        Användare
        • november 2009
        • 360

        #4
        När det gäller Malawi skulle jag kunna gissa att det till en viss del beror på hur lång ifrån viltstammen de är, långt bort så har de hunnit acklimatisera sig bättre.
        Sen håller ju Malawi ett ph på runt 7-8 och då är ju skillnaden inte så stor, vad ligger naturliga ph på för dina SA?

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Ursprungligen postat av Ducce
          När det gäller Malawi skulle jag kunna gissa att det till en viss del beror på hur lång ifrån viltstammen de är, långt bort så har de hunnit acklimatisera sig bättre.
          Sen håller ju Malawi ett ph på runt 7-8 och då är ju skillnaden inte så stor, vad ligger naturliga ph på för dina SA?
          CA. Enligt uppgift 7-8. Nu är jag inte säker på att det var orsaken till att de, jämfört med mina malawi, verkade hängiga och sedan blev piggare då jag återigen började med bikarbonat. Men jag fortsätter ändå. Skadar ju inte.

          Kommentar

          • Rotfot
            Användare
            • mars 2019
            • 4

            #6
            Hej har precis startat upp mitt 450l akvarium och har stockholms vatten och jag har hört att ph ligger 7-8 men kh ligger på 3-4 och då har jag fått rådet att använda bikarbonat för att höja kh stämmer det? om det stämmer så undrar jag

            Hur mycket ska jag använda?
            När jag använder det för första gången så har man ju full dos men sen om jag gör ett 40-50% vattenbyte ska jag då blanda ut för den mänds vatten jag byter eller ska man ta full dos?

            Kommentar

            • riktlinjer
              Användare
              • augusti 2013
              • 334

              #7
              Ursprungligen postat av Rotfot
              Hej har precis startat upp mitt 450l akvarium och har stockholms vatten och jag har hört att ph ligger 7-8 men kh ligger på 3-4 och då har jag fått rådet att använda bikarbonat för att höja kh stämmer det? om det stämmer så undrar jag

              Hur mycket ska jag använda?
              När jag använder det för första gången så har man ju full dos men sen om jag gör ett 40-50% vattenbyte ska jag då blanda ut för den mänds vatten jag byter eller ska man ta full dos?
              En rågad matsked ungefär när du gör 50% vattenbyte. När du börjar med bikarbonat, gör först ett rejält vattenbyte och sedan tillsätt en halv matsked. Nästa vattenbyte, en vecka senare ? eller kör du halva veckor eller varannan? så en struken matsked. Tredje gången lätt rågad, sedan fullt rågad.

              Om du har slarvat lite med vattenbyten och snabbt höjer kH och pH kan du få otrevliga effekter och döda fiskar, ta det långsamt.

              Måttet är vad som fungerar bra för mig, går säkert att använda mindre eller mer

              Kommentar

              • Rotfot
                Användare
                • mars 2019
                • 4

                #8
                tack för rådet

                Kommentar

                Arbetssätt...