Filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Repen1
    Användare
    • januari 2013
    • 877

    Filter

    Kanske lite konstig fråga men kanske finns någon här som kan svara. Om man har filtermassa i typ en filtermodul, o man har massan ända upp till ytan, så vid tex vattenbyte när ytan sänks o massan kommer i luften hur fort dör bakterierna i den delen, klarar dom sej en stund eller dör dom väldigt fort i luften? Hoppas någon kan upplysa.Mille.
    Dieselråttan
  • Pettap
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 1385

    #2
    Jag har inget vetenskapliga bevis men tror de klarar sig så länge det är fuktigt i filtret. Torkar det så dör bakterierna tror jag. Jag har filter hörnor i alla mina odlingskar och 70% av filtermattorna blir torrlagda under vattenbyten i 15-20 min. Jag har inte upplevt att de har hänt något med filtret då.
    /Peter
    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Jag föreställer mig att just i typen filtermatta jobbar mest nitrifikationsbakterier, vilka mår bäst i och kräver syrerik miljö, så jag brukar tänka tvärtom, att det kan bli en nyttig syreinjektion i filtermattan när den en stund står under vattennivå utan att vara torrlagd. Denitrifikationsbakterier däremot jobbar bäst i syrefattig miljö, men då talar vi nog inte om mekaniska filtermiljöer som mattor eller ytterfilter.

      Så vid scenariot filtermatta, där pumpar stängs av vid vattenbyte, cirkulation i mattan avstannar, då borde de bakterier som befinner sig i den stillastående nedre delen av mattan under ytan må sämre, och de i den fuktiga delen över ytan må bättre.

      Kommentar

      • Repen1
        Användare
        • januari 2013
        • 877

        #4
        Tackar för svar. Då tänker ni i samma banor som jag gör, nu kör jag inte med filtermatta utan alla mina filter körs med lavacross men borde inte vara så stor skillnad på principen. Mina tankar gick om jag fyller upp så vinner jag ca 30l filtervolym till i varje tank,men tanken var då om det dör i dom ca 15cm vid vattenbyte så skulle det betyda att man pyttsar ut gift vid varje vattenbyte, nu håller ju lavacrosset fukten ganska bra så det kommer inte att hinna torka ut på dom ca 10-15min innan det kommer nytt vatten. Men alltid bra att bolla lite ideer med folk som är kunniga o laborerar lite som jag gör. Mille
        Dieselråttan

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Så du använder lavakross i moduler. Blir det inte väldigt kompakt? Hur funkar genomströmmningen då? Massa borrade hål runtom? Nyfiken.

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            #6
            Nu är inte detta moduler utan hela bakrunder i detta fall men mina moduler är byggda på samma sätt. Så stora raster som möjligt i botten på modul/bakrund sedan fyller man ett lager med lava som är ca 5cm stora, på det fyller man ett lager med ca 3cm storlek o sist krosset som är ca 1cm,på det sättet så funkar genomströmningen utan problem. Då lava är väldigt poröst så får man en otroligt stor yta för bakterier. Jag vet att det finns dom som tycker att mina kar inte borde funka då jag byter vatten otroligt sällan o fisken borde bli förgiftad på ett eller annat sätt men jag har kört så här över 30 år o funkar klockrent för mej. Men det är just för mina filter som det funkar. Stora filter där nitrifiktionsbakterier sätter sej på o i alla väl syresatta delar av lavan,o tuggar nitrit, men inne i dom större lava bitarna så är det mera syrefattigt o där bildas det denitrifiktionsbakterier som tuggar nitratet. Därav även min fråga då jag helst vill använda så mycket yta bakom bakrunderna till filtermassa o kan jag utöka med ca 30l till i varje kar så är det bra.Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Ursprungligen postat av Repen1
              Nu är inte detta moduler utan hela bakrunder i detta fall men mina moduler är byggda på samma sätt. Så stora raster som möjligt i botten på modul/bakrund sedan fyller man ett lager med lava som är ca 5cm stora, på det fyller man ett lager med ca 3cm storlek o sist krosset som är ca 1cm,på det sättet så funkar genomströmningen utan problem. Då lava är väldigt poröst så får man en otroligt stor yta för bakterier. Jag vet att det finns dom som tycker att mina kar inte borde funka då jag byter vatten otroligt sällan o fisken borde bli förgiftad på ett eller annat sätt men jag har kört så här över 30 år o funkar klockrent för mej. Men det är just för mina filter som det funkar. Stora filter där nitrifiktionsbakterier sätter sej på o i alla väl syresatta delar av lavan,o tuggar nitrit, men inne i dom större lava bitarna så är det mera syrefattigt o där bildas det denitrifiktionsbakterier som tuggar nitratet. Därav även min fråga då jag helst vill använda så mycket yta bakom bakrunderna till filtermassa o kan jag utöka med ca 30l till i varje kar så är det bra.Mille
              Intressant! Nu har jag bara ytterfilter men jag har nästan helt slopat filtermattor där det går och kör med diverse kalkstenskross, skrovliga stenar, gallerlådor med grus, osv istället, inte helt olikt det du beskriver och jag har ungefär samma känsla kring kross som du, fungerar klockrent, nitrit/nitrat är aldrig ett problem.
              Rent generellt upplever jag att filtermattor sätter igen för lätt, men mitt intresse har alltid gått i vågor och under diverse intressesvackor så kan jag göra vattenbyten en gång i kvartalet eller ännu mer sällan så jag kanske inte riktigt ger filtermattorna en ärlig chans. Hur som helst så har jag inte sett några problem med vattenkvaliteten under svackorna med mina grus/sten/kross-filter förutom möjligtvis lägre pH och lite gulaktigt vatten och jag rengör bara filtren om genomströmningen börjar bli rejält dålig, vilket är sällsynt.

              Cyano däremot... Jag vet inte om det beror på filtren men cyanogrönskan studsar runt i mina kar nästan jämnt med halvårspauser i bästa fall under senare tid. Svävalger som ger grön vattenyta är också alltför vanligt. Även vid täta vattenbyten. Så ofantligt störande. :/
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Repen1
                Användare
                • januari 2013
                • 877

                #8
                Jag kör samma uppsättning i mina Eheim 2260 or o rengör aldrig, har aldrig haft cyano i mina kar så där har jag ingen erfarenhet om orsak o verkan eller varför det blir så. På mitt gamla 1250 kar så hade jag samma filter o sålde karet efter 8 år aldrig rengjort filter eller kross, bakifrån såg man att slammet hade fyllt ca 10 cm efter 8 år då karet var 70 högt hade man säkert kunnat köra 20-30 år till innan det hade varit stopp. Men kräfs ju lite storlek på filter om man ska köra så här. Mille
                Dieselråttan

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Ursprungligen postat av Repen1
                  Jag kör samma uppsättning i mina Eheim 2260 or o rengör aldrig, har aldrig haft cyano i mina kar så där har jag ingen erfarenhet om orsak o verkan eller varför det blir så. På mitt gamla 1250 kar så hade jag samma filter o sålde karet efter 8 år aldrig rengjort filter eller kross, bakifrån såg man att slammet hade fyllt ca 10 cm efter 8 år då karet var 70 högt hade man säkert kunnat köra 20-30 år till innan det hade varit stopp. Men kräfs ju lite storlek på filter om man ska köra så här. Mille
                  Intressant! Du kanske skulle skriva om dina erfarenheter kring filter och gamla väl inkörda kar i Ciklidbladet? Nyttig läsning tror jag för alla oss som får lite dåligt samvete efter en månad utan vattenbyte. ;P

                  Det jag brukar märka under mina svackor är som sagt att pH-värdet dippar, inget problem kanske med sydamerikanska ciklider men jag har snöat på centralare så nog kan jag känna vissa samvetskval ibland även om vattenkvalitén aldrig brukar hinna bli dålig med mina väl inkörda filter. Kalkstenskross i filtren hjälper dock en del har jag fått för mig.

                  Men men, den som vet varför cyano dyker upp och hur man bäst får väck det för evigt får gärna flika in sina erfarenheter här, cyano är något av det mest nedbrytande för intresset enligt mig, ibland ser jag cyanofläckar bildas bara timmar efter stora vattenbyten och då är det lätt att tappa gnistan. :/
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Repen1
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 877

                    #10
                    Har tyvär haft denna diskusion för några år sedan o då blivit halft idiot förklarad att "så kan man inte göra vatten måste bytas si o så mycket i veckan annars mår fiskarna inte bra" men som sagt jag har kört så här i ca 30 år o gått bra hela tiden. Tyvär så skulle jag ha mera kross då jag byggt nya filter till mitt projekt o där är det nästan helt stopp,finns det ingen efterfrågan så tas det bort ur sortimentet. Frågade även Tonny på Norrköpings Akvarier " han fixade åt mej för en herrans massa år sen" men tyvär så har han lika svårt att få tag på o han bygger sina filter på samma sett o driver karen i affären så. Men fick tag på nu nere utanför Ulricehamn en firma som säljer dammtillbehör som har så löser sej ändå, fast många mil att åka bara för kross men det är det värt. Mille
                    Dieselråttan

                    Kommentar

                    • mikoto
                      NCS Medlem
                      • mars 2014
                      • 314

                      #11
                      Teorin är väl det inget fel på alls :-) Det finns ju mycket tankar om att det fungerar likadant i saltvatten med levande sten. Man kan använda vad för material som helst för filtrering, det viktiga är att man ger så mycket yta som möjligt för bakterier att växa på. Bakterierna kommer ju på en sidnot att innebo alla ytor i hela karet egentligen. Ink rutorna, men genom att ha ett filter så erbjuder man en plats med mängder av yta på en begränsad plats.

                      Lavastenen är ju väldigt porös så ur den synpunkten är den ju väldigt väl lämpad som filter material. Jag är inte så förtjust i det annars, en besvärlig sak är att de är så vassa vid brott ytorna. Har man det som inredning i kar med lättskrämda fiskar kan de riva sig otäckt på de. Jag kommer inte ihåg vart det skaffas ifrån, har för mig Island.

                      En bra sak med stenar mot filtermattor är att jag tycker det inte fastnar skräp i de på samma sätt då det blir lite "luftigare", man kanske kan gå runt detta med att ha små filtermatts kuber istället.

                      Med det sagt så kan nog en stor volym keramik makaroner med bli ett bra filter som är lättare att skaffa. Det blir dock dyrare än lavastenen :-) Konstgjorda bra filtermaterial är dyra.

                      En nackdel blir väl isf denitrifikationen, då många makaroner är för små. Fast där är vi i ett område jag inte kan mycket om så jag väljer att inte trampa i det :-)

                      Jag hade gärna sett en artikel om ditt filter! Jag älskar oliktänkande och innovation! Det är det jag lever för :-)

                      Kommentar

                      • ICC
                        Användare
                        • maj 2006
                        • 243

                        #12
                        Ursprungligen postat av Repen1
                        Har tyvär haft denna diskusion för några år sedan o då blivit halft idiot förklarad att "så kan man inte göra vatten måste bytas si o så mycket i veckan annars mår fiskarna inte bra" men som sagt jag har kört så här i ca 30 år o gått bra hela tiden. Mille
                        Strunt i vad folk tycker, dina 30 år borde ge dig självförtroende samt en morot att överbevisa belackarna.
                        Jag säger som FI, även jag skulle vara högst intresserad av en sådan artikel i CB. Riktigt bra ämne som involverar varje akvarist på ett eller annat vis.

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Det är ju lite lurigt det här med filtrering, det är så många olika faktorer som spelar in så att det är svårt att säga vad som är "rätt" och vad som är "fel". Belastning på burken, växter, storlek på burken och på filtret osv.

                          Det jag undrar över är hur du får bort nitrat och fosfat? Har man växter så brukar det lösa sig men kör man en "klassisk" riftlake-inredning med sten och sand så ackumuleras mängden och det effektivaste sättet att bli av med det är att byta vatten.

                          Kommentar

                          • Repen1
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 877

                            #14
                            Tycker inte direkt att jag kan skriva en sådan artikel då jag inte är en kemist o då inte kan förklara vad som händer, lätt att det kan bli fel då. O det är ju som Erik skriver väldigt olika från kar till kar. men detta är ju egentligen inget nytt är ju så naturen funkar, vatten i brunnar rengörs ju genom samma princip till dricksvatten. Det man måste tänka på är ju att här pratar vi inte om partikelfilter utan om ett biologiskt filter som är beroende av många olika stora lager som typ dom större lava bitarna som blir syrefattigare , så i mindre kar behövs ju dom finare filtren, utan direkt kunskap om det så har jag för mej att Nitrifiktionsbakterierna sitter från ytan till ca 2cm in o käkar nitrit, sedan blir det mera syrefattigt o då bildas Denitrifiktionsbakterier som käkar nitrat. Detta är i porösa men ganska kompakta filtermaterial typ lava, i en filtermatta som är mera porös behövs det nog en mycket tjockare matta för att få den syrefattigare miljön, det är nog också därför som det inte funkar med makaroner o biobollar som det har nämnts då dom är för små.
                            Sedan har vi ju också aspekten på att det behövs ganska stora filter för att detta ska funka, ett filter på ca någon liter räcker ju inte till då man inte får plats med tillräckligt stora bitar o olika lager. Sedan slipper man naturligtvis inte vattenbyten för evigt, vatten dunstar o fylls på o tex på somrarna vattnar jag tomaterna från karen o det byts vatten på det sättet. Men normalt så kan det nog hända att mina vattenbyten sträcker sej till ca 100l var tredje -fjärde månad i 1125l karet där jag har o odlar Tricoti. Filtrerna ligger på ca 50-100l i karen så tar ju lite plats, i 1125an så är det en modul full o 2st stora Eheim2260 så vi pratar stora filtervolymer.Mille
                            Dieselråttan

                            Kommentar

                            • JRB
                              NCS Medlem
                              • januari 2013
                              • 274

                              #15
                              Vid mina svackor handlar det ALLTID om att man tröttnar på jobbet att sköta sina plikter som djurägare avseende rengöring filter och vattenbyten vilket leder till dåligt samvete och funderingar på att dra ner eller lägga av...
                              Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att smidig/enkel skötsel är en avgörande faktor för hobbyns fortlevnad och därför torde det vara helintressant för de allra flesta att få tips som underlättar just detta!
                              Och Mille har ju via sin erfarenhet belägg för att det funkar så ifall du, Mille skulle vilja beskriva hur du gör praktiskt så kan väl andra få roa sig med att diskutera varför det funkar. Bara för att vi inte förstår allt teoretiskt så betyder det inte att det är omöjligt, humlor flyger

                              Kommentar

                              Arbetssätt...