Pumpa utan att döda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    Pumpa utan att döda

    Om man vill ha lite mer fart på akvariet, DVS kanske låta vattenmassan röra sig mer utan att filtrera, så vill man inte att det ska gå ut över yngel och annat levande som råkar sugas in.

    Här nedan ser ni en lite för dyr pump som kan pumpa fisk som råkar in i insuget.


    Här nedan är en forumtråd med saltvattensfantaster som handlar om skonsamma pumpar + annat.



    Här är anledningen
    Jag skulle vilja att vattnet ständigt var i rörelse, det ska vara som man ofta ser i videos från dykningar i floderna, eventuella partiklar som lyfter från löv kommer att cirkulera. Även dafnier och annat man släpper i skulle cirkulera. Hastigheten på cirkulationen behöver inte vara hög.




    Något som detta en pump bara för cirkulation

    Klicka på bilden för större version

Namn: Bild4.JPG
Visningar: 1
Storlek: 87,2 KB
ID: 701260

    En botten som är full av biomassa
    Klicka på bilden för större version

Namn: Bild5.JPG
Visningar: 1
Storlek: 70,3 KB
ID: 701261

    Självklart ska det finnas ett vanligt ytterfilter, den pumpen som tillhör ytterfiltret kan hjälpa till att flytta saker i rätt riktning men är där för att filtrera.

    Är det någon som prövat ciklider + biobotten.
    Senast redigerad av dpzOnline; 21 september 2016, 16:32. Anledning: fix
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.
  • AKH
    Användare
    • september 2016
    • 34

    #2
    Det går inte att titta på videosarna

    Kommentar

    • mikoto
      NCS Medlem
      • mars 2014
      • 314

      #3
      Jag har testat ha ett akvarium med enbart torv på botten som material, för att kunna se fiskarna gräva ner sig ordentligt och försvinna i ett spår av grums som slits upp efter de. Det var ganska kul. Avsluta det innan jag han slänga i ciklider i dock. Det största hotet var hur jag skulle kunna byta vatten i det...

      Att ha så löst bottenmaterial var dock kul men utmanande. Du måste ha ett extremt milt flöde i karet för att det inte ska bli en konstant storm eller att allt material ska samla sig i ett hörn av karet.

      Det snällaste sättet att ha fart på vattnet är att använda luftstenar är min åsikt annars, där har du inget som kan krossa eller slå sönder fiskarna och dessutom blir flödet väldigt milt men sätter god fart på vattnet.

      Här har du annars även en kul länk till ett akvarium med en konstant ström från höger till vänster, som kanske är det du är lite sugen på? Jag forska och planera länge på ett sådant men jag kom aldrig förbi hur mycket vatten som behövde pumpas för att uppnå att det skulle se ut som jag ville :-)

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Håll ögonen öppna om 4 dagar...
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • dpzOnline
          Användare
          • september 2016
          • 162

          #5
          Tack för bra videolänk.

          Häftiga pumpar, kollade flera filmer. Lite väl högt tryck, men det antar jag är en inställningsfråga. Ljusbrytningen ner i sanden blir fantastisk, jag tror att man kan låta strömmen gå längs ytan och få långsam rörelse på botten men samma fina bryt.

          Klicka på bilden för större version

Namn: sassi1t.jpg
Visningar: 1
Storlek: 163,8 KB
ID: 694524

          Torvbotten låter häftigt men svårt. Jord/lera tänkte jag mig för att de då finns förutsättningar för ex näckrosor.
          Nätet får rötterna leta sig ned igenom.

          Den fina lena sanden ska möta kraven från Biotodoma wavrini
          Från artregistret: "Tjockt lager med fin sand som bottenmaterial, riskerar annars man att fiskarna förstör sina ömtåliga gälmembran"

          De sjunkna löven, små kvistar och svaga strömmen som går i en riktning ska ge känslan av en flodbotten.

          Matningen, om det är vit mask eller röda mygglarver tänkte jag kunde ske genom att man trycker ned ett plaströr i vattnet och släpper levande nära botten, då fiskarna måste söka och sila för att äta.

          På filmer ser man olika tetror simma runt bland cikliderna.
          Undra om kardinaltetran är snabb nog att komma undan?
          Kanske behöver man lite större tetror.
          Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

          Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

          Kommentar

          • dpzOnline
            Användare
            • september 2016
            • 162

            #6
            Ursprungligen postat av AKH
            Det går inte att titta på videosarna
            Jag såg det nu... jag lade länkar under, för det kan vara en bugg.. den ropar på ett ID som inte är i länken.
            Ska kolla med forum teknikern
            Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

            Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              Denna kod till aktuell film kopierar du in genom att klicka på Youtube knappen så får du upp detta i meddelandefältet:
              YOUTUBE][/YOUTUBE]
              Kopiera in koden mellan YOUTUBE]KAvnrw0WxnI[/YOUTUBE]

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                fixat, men hade du samma film på både ställena? Annars lyckades jag kopiera fel :-(
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • dpzOnline
                  Användare
                  • september 2016
                  • 162

                  #9
                  Löst! Tack Gäst och Gäst
                  Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                  Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...