Söker nytt stilrent akvarium som inte är plastigt! 500+ liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Jojje
    Användare
    • mars 2014
    • 55

    Söker nytt stilrent akvarium som inte är plastigt! 500+ liter.

    Hej forumet.

    Då jag och frugan kikar efter nytt och större, så tänkte jag faktiskt passa på och inreda med ett nytt kar hemma.
    Letar därför efter ett akvarium att köpa hem.
    Har dock ett par saker jag kräver:

    1. Det skall vara nytt.
    2. Kommer köra Tanganyika, så behöver inte vara med sump.
    3. Komplett med bänk.
    4. Stilrent/Snyggt!
    5. Ej vara överdrivet plastigt, Får med fördel kännas att det är byggt med kvalité.
    6. Skall vara 540 liter eller mer. Mitt absoluta max är på 720, men föredrar mellan 500-600.
    7. Skall finnas plats för relativt stort ytterfilter i skåpet under.
    8. Helst vitt. Kanske blankvitt?
    9. Har väl en budget på kanske 20.000-25.000kr för akvarium samt bänk.

    Har kikat lite på Akvastabil Move samt Fusion, och tycker att dessa kar har en fin design rent estetiskt. Stilrent och fint. Dock med störiga inslag av metall vilket jag ogillar starkt.

    Har ett exempel på ett kar jag tycker är sjukt snyggt där man slipper den här metallkänslan i toppen samt i bänken.
    Se länk:


    Tänkte kanske måtten BxHxD 160x70x60
    Får då litervolymen 672 liter.

    Vad tycker ni gällande hål i botten av karen? Något ni rekommenderar eller skall man köra heltäppt kar och dra slangar på baksida?
    Har aldrig tidigare haft erfarenhet av kar med hål i botten med kopplingar till och från ytterfilter.

    Här nedan ser ni stilen på kar samt bänk jag är ute efter.
    Klicka på bilden för större version

Namn: aq200x60x70.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,3 KB
ID: 701233

    Klicka på bilden för större version

Namn: img_6606.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,8 KB
ID: 701234

    Klicka på bilden för större version

Namn: c3016c0ab7447f4fa7c64afa21c98656.jpg
Visningar: 1
Storlek: 44,4 KB
ID: 701235
    "In peace sons bury fathers, but war violates the order of nature, and fathers bury sons."
    -Heroditus

    Säljer Xenotilapia Papilio Kanoni i Stockholm!
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=72718
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Väldigt svårt att svara på, det är så mycket smak involverat. Jag hade själv skaffat helglasat med egna mått, ett djupare kar och sedan stålram under. Det kan man sedan täcka med tyg som går att dra isär (sitter på lina).

    Hål i akvariet ärmest om du vill ha sump eller automatiskt avlopp. Visst, du slipper se slangar som går över kanten, hade inte ens tänkt på den biten. Det är precis lika säkert som slang överkanten så du behöver inte oroa dig för det.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • faltaren
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 341

      #3
      Jag har haft ett komplett 1000 liters från diamant. Väldigt bra kvalité. Jag hade borrat med sump. Samma serie som du kollat på.

      Skickat från min E6553 via Tapatalk

      Kommentar

      • KJE
        Användare
        • december 2013
        • 24

        #4
        Ett tips kan kanske vara ett Aquael Glossy 150 (472 liter och högblankt vitt i färgen)

        Akvariet: http://www.dogman.se/sv-SE/Hem/Produ...it/961773.aspx

        Möbeln: http://www.dogman.se/sv-SE/Hem/Produ...it/961774.aspx

        Går att beställa från Djurmagazinet och kostar cirka 10 000:-
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • KJE
          Användare
          • december 2013
          • 24

          #5
          Ursprungligen postat av Mr Jojje
          Hej forumet.

          Då jag och frugan kikar efter nytt och större, så tänkte jag faktiskt passa på och inreda med ett nytt kar hemma.
          Letar därför efter ett akvarium att köpa hem.
          Har dock ett par saker jag kräver:

          1. Det skall vara nytt.
          2. Kommer köra Tanganyika, så behöver inte vara med sump.
          3. Komplett med bänk.
          4. Stilrent/Snyggt!
          5. Ej vara överdrivet plastigt, Får med fördel kännas att det är byggt med kvalité.
          6. Skall vara 540 liter eller mer. Mitt absoluta max är på 720, men föredrar mellan 500-600.
          7. Skall finnas plats för relativt stort ytterfilter i skåpet under.
          8. Helst vitt. Kanske blankvitt?
          9. Har väl en budget på kanske 20.000-25.000kr för akvarium samt bänk.

          Har kikat lite på Akvastabil Move samt Fusion, och tycker att dessa kar har en fin design rent estetiskt. Stilrent och fint. Dock med störiga inslag av metall vilket jag ogillar starkt.

          Har ett exempel på ett kar jag tycker är sjukt snyggt där man slipper den här metallkänslan i toppen samt i bänken.
          Se länk:


          Tänkte kanske måtten BxHxD 160x70x60
          Får då litervolymen 672 liter.

          Vad tycker ni gällande hål i botten av karen? Något ni rekommenderar eller skall man köra heltäppt kar och dra slangar på baksida?
          Har aldrig tidigare haft erfarenhet av kar med hål i botten med kopplingar till och från ytterfilter.
          Ett tips kan kanske vara ett Aquael Glossy 150 (472 liter och högblankt vitt i färgen). Enligt Aquael ska det också vara optiwhite glas i dom vita

          Akvariet: http://www.dogman.se/sv-SE/Hem/Produ...it/961773.aspx

          Möbeln: http://www.dogman.se/sv-SE/Hem/Produ...it/961774.aspx

          Går att beställa från Djurmagazinet och kostar cirka 10 000:-

          Klicka på bilden för större version

Namn: glossy-bialy_.jpg
Visningar: 1
Storlek: 240,6 KB
ID: 694494
          Bilden är på ett Glossy 120 men 150 ser likadant ut bara bredare
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • mikoto
            NCS Medlem
            • mars 2014
            • 314

            #6
            Jag hade nog undvikit att borra i botten om det inte är för sump och då skulle jag limma en avrinningskammare som hålen sitter i. Mest för nervernas skull :-) Om en genomföring eller packning börjar läcka och genomföringen sitter direkt i akvariet töms ju alltihop med lite otur.

            Kommentar

            • riktlinjer
              Användare
              • augusti 2013
              • 335

              #7
              Ursprungligen postat av mikoto
              Jag hade nog undvikit att borra i botten om det inte är för sump och då skulle jag limma en avrinningskammare som hålen sitter i. Mest för nervernas skull :-) Om en genomföring eller packning börjar läcka och genomföringen sitter direkt i akvariet töms ju alltihop med lite otur.
              Nu ska väl inte en korrekt monterad genomföring börja läcka...
              Och med ett ytterfilter om det börjar läcka mellan sugslangen och själva filtret/pumpen så kommer akvariet också att tömmas så det är ingen garanti.

              Har själv bottenhål och anslutningar under (med kran på varje utgång) där jag ansluter mina ytterfilter. Hur enkelt och smidigt som helst att få igång filtren efter tex rengöring. Och vid vattenbyte kan filtren vara igång hela tiden då jag aldrig tömmer under 1/4 av vattennivån.

              Helt super.

              Kommentar

              • mikoto
                NCS Medlem
                • mars 2014
                • 314

                #8
                Nej, det är verkligen oturligt om det händer och "ska inte" ske. Men jag är så van vid trubbel så jag utgår från att allt som kan kommer bråka :-)

                På ett ytterfilter bör man helst ha ett hål på insugsröret ganska nära ytan, så att det börjar suga luft och bryter häverten om något felaktigt sker och akvariet börjar tömmas.

                Kommentar

                Arbetssätt...