Texasciklid en mardör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Texasciklid en mardör

    En stor texasciklid har gått ihop med en ännu större påfågelciklid snart ett år utan missöden. Texascikliden har slagit ihjäl 5 andra texas varav en hona som han har lekt med. Den honan var den senaste han brutalt slog ihjäl då det inte blev yngel. Han har även nästan tagit livet av en dubbel så stor redtailmal.
    Igår så låg påfågelcikliden nästanlivlös och halvt ihjälslagen bakom en rot där texasmarodören inte kunde komma åt påffen.
    Jag hade flyttat ett akvarium där jag skulle ha trewawaseyngel. Men det fick bli ett konvalcenskar istället.
    Påffen fiskades upp och fick bo för sig själv för att tillfriskna. Lite salt i vattnet gör att såren läks.Han simmar upprätt i karet och de tyder på att han kommer att klara sig. Det är andra gången jag räddar honom. Förra gången var det ett par andra påffar som tänkte göra processen kort med honom.
    Han får väl gå ihop med några fredliga småciklider i fortsättningen.
    Bifogade filer
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    #2
    Den påfågeln såg ordentligt tilltuffsad ut där!

    Texas cikliden hade nog fått smaka hammaren här hemma, eller isolation i en murarback :-)

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      nja, han är fin!
      Men han får nog gå ihop med en doovihane, eller citronciklid om ett tag. Doovin är större och citroncikliden lite arg!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • JRB
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 274

        #4
        Det brukar vara "terrorbalans" som funkar enligt mina erfarenheter av tuffare CA, de har sällan något till övers för mer fredliga sambos... Det känns bättre också tycker jag med upprepade stenhårda uppgörelser än nedtryckta stackare som kanske inte ens har någonstans att gömma sig. Påfåglar är ju tämligen fredliga, dock alltid hungriga och det blir nog lätt så att de irriterar "maffiabossarna" när de konkurrerar om födoreviren.
        Man blir ledsen när fiskar plågas ihjäl, alla malar är ju inte heller så tuffa fast de är stora, Redtail, Pangasius, olika synodontisar samt andra malar har tyvärr gått åt genom åren när jag överskattat deras förmåga att funka med olika elakingar till ciklider.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Ungefär 10 dagar har gått sedan påffen fick storstryk! Han var så eländig att jag trodde att han inte skulle klara sig! Men efter medecinering vattenbyten saltbad har han/hon fått livsgnistan tillbaka såren är snart läkta. Alla skadade fjäll är borta och förhoppningsvis kommer det nya fjäll om några veckor! Påffen har inte ätit, dvs inte varit hungrig! Men idag när jag kom in i akvarierummet så kom påffen fram till rutan och ville ha mat! En räka slank ner och jag skalade en till, och den gick också ner! Jätteskönt att han/hon klarade sig och fått livsgnistan tillbaka! En fin 70-årspresent! Nu får påffen gå kvar själv i karet tills jag ser att han/hon kan flyttas.
          Bifogade filer
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Härligt! Grattis till er båda

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Såren läks bra, och aptiten är god! Snart är påffen återställd!
              Bifogade filer
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Härligt!

                Kommentar

                Arbetssätt...