Fel pumpkapacitet EHEIM ECCO 2231?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hakan

    Fel pumpkapacitet EHEIM ECCO 2231?

    Jag har just köpt ett EHEIM ECCO 2231 filter till mitt 70-liters akvarium. Enligt specifikationen skall filtret räcka till ett 100-liters akvarium och ha en pumpkapacitet på 300 liter i timman. Trots det konstaterar jag att pumpkapaciteten endast tycks ligga på ungefär 190 liter i timman. Använder EHFI substrat som filtermassa enligt anvisning i manualen.

    Nu undrar jag om mitt filter är defekt, eller om detta är normalt? Har dessutom konstaterat att vattnet inte tycks fylla hela behållaren, utan slutar precis under motorenheten. Är det så det skall vara?

    Om någon vet skulle jag vara mycket tacksam för ett svar!

    Mvh Håkan Johansson

  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Prova att luta på fitret, ruska det lite och se om det kommer med luft i returvattnet. Gör det det, så fortsätt tills luften (i filtret) tar slut. Blir det aldrig bra (lufttomt), kolla att det inte sugs in luft någonstans.

    Kommentar

    • hakan

      #3
      Nej, ingen luft finns kvar i filtret. Jag såg fel när jag trodde att vattnet slutade under motorenheten. Har kontrollerat med en stark ficklampa medan jag vickade på filtret.

      Ska jag lämna tillbaka filtret, eller är det normalt med 190 liters utblås trots att det står 300 liter på förpackningen?

      Mvh Håkan Johansson

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej,
        vad jag förstår så är det ett ytterfilter du har, misstänker då att det står under akvarietoch måste lyfta vattnet upp till akvariet. Detta sänker kapaciteten rätt så rejält. Som exempel så skall mitt Project 3001 pumphuvud ha en kapacitet på över 3000l/h men redan vid 50cm lyfthöjd så har den tappat ca: 1000l/h.
        Jag vet inte riktigt hur de mäter dessa värden men misstänker att det även är utan filter material så att ditt klarar 190l/h nu låter inte som ett väldigt stort tapp i kapacitet.

        OBS! tänk på att när du kollar höjden från pumphuvudet så skall du mäta till slangens högsta punkt.

        //NJ



        //NJ

        Kommentar

        • Juanito
          Användare
          • maj 2002
          • 180

          #5
          Jag undrar om detta är helt korrekt att pumpen som sådan måste lyfta vatten överhuvud taget så länge utblåset är under vatten ytan. Och även om inte så borde ju pumpen inte behöva lyfta mer än från vatten ytan till slangens högsta punkt. Trycket i karet matar ju upp vattnet till vatten ytans höjd. Däremot kan jag tänka att det kan existera strömmings motstånd i slangarna vilket resulterar i sämre prestanda hos pumpen.

          Det ytterfilter jag har är av ett billigt märke "Marathon" gissar att project står för tillverkningen i alla fall har dom nästan identiska filter. Enl. Spec. så ska det pumpa 1000l/h men jag har jämfört det med en annan pump jag har utan filter som ska samma effect och det kommer inte ens nära i prestanda. Ett annat som märk effekten är 600 l/ timme verkar var mer som av samma kaliber. Jag har efi substrat i ytter filtret 3-4 l och keramik makaroner 2 l.

          En annan sak som jag är intressrad av är hur du kommit fram till ett värde kring 190 l/h


          juanito

          Kommentar

          • hakan

            #6
            Ja, det är ett ytterfilter och ja, det står under akvariet. Avståndet mellan ytterfiltrets botten och akvariets överkant är 115 cm. Enligt manualen måste det minst vara 40 cm och maximalt 150 cm, så installationen borde vara OK.

            Antar att det är normalt att inte få ut den specificerade pumpkapaciteten av era erfarenheter att döma, men det irriterar mig att ändå inte få ut det specificerade kapaciteten. Hade hoppats på lite mer vattenrörelse till mina Malawiciklider.

            För att komma fram till värdet ca 190 l per timma har jag i samband med ett vattenbyte hållit en liten behållare under utströmmarröret och mätt tiden det tagit att fylla behållaren. Sedan var det bara att räkna ut kapaciteten baserad på behållarens volym och den tid det tog att fylla den.

            Mvh Håkan Johansson

            Kommentar

            • Juanito
              Användare
              • maj 2002
              • 180

              #7
              Ja där ser man hur enkelt det är bara man tänker lite

              juanito

              Kommentar

              Arbetssätt...