Hur utrota snäckor/sniglar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Hur utrota snäckor/sniglar ?

    Har ett akvarium som har sandsnäckor i massor. Jag vill utrotade dessa för att istället sätta in posthornsnäckor. Så helst vill jag ha något kemiskt som tappar verkan fort för i annat fall går det ju inte att sätta in nya snäckor. Har ni någon dunderkur ?
  • Trafter
    Användare
    • oktober 2013
    • 345

    #2
    Julidochromis marlieri
    1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

    Kommentar

    • Spangberg
      Användare
      • april 2014
      • 31

      #3
      Vill slänga in ett alternativ, om möjligt sätt starkare belysning så försvinner de ner i substratet.

      Skickat från min C6903 via Tapatalk

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Jag antar att du inte är sugen på att tömma burken? Men det är nog ändå den enklaste vägen. Tänk på att massdöd av sniglar påverkar vattnet.

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #5
          tja massdöd fixas nog med lite tätare vattenbyten. Vad tror ni om en ph-chock ( givetvis med fisktom burk) med tex citronsyra. Det är ju sen enkelt att återställa med vattenbyte + bikarbonat. gissar att snäckorna inte alls gillar supersurt vatten.

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #6
            Ja för att göra det enkelt, Jag skrotade växterna och filtermattan. kokade gruset och rötterna. tvättade akvariet med hett vatten o svamp. Ännu har jag inte sett några levande sandsnäckor. Men vi får se...

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Ursprungligen postat av HåkanM
              Ja för att göra det enkelt, Jag skrotade växterna och filtermattan. kokade gruset och rötterna. tvättade akvariet med hett vatten o svamp. Ännu har jag inte sett några levande sandsnäckor. Men vi får se...
              idag upptäckte jag några sandsnäckor, hur är detta möjligt ?, fattar inte hur några ägg överlevt ?, nu behövs kemikalier,
              vad kan man använda ?

              Kommentar

              • ICC
                Användare
                • maj 2006
                • 243

                #8
                En botia, tex pakistanbotian tycker jag är bra att sätta in en tid för att utrota sniglar. Har alltid fungerat för mig. Sen kan det vara bittert att få ut botian igen. Satan snabba.

                Kommentar

                • riktlinjer
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 334

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  idag upptäckte jag några sandsnäckor, hur är detta möjligt ?, fattar inte hur några ägg överlevt ?, nu behövs kemikalier,
                  vad kan man använda ?
                  Och har du något filter i akvariet? Hur gjorde du då med detta?

                  Och hur vet du att det inte finns någon snigel i sanden du köper?

                  Kommentar

                  • mikoto
                    NCS Medlem
                    • mars 2014
                    • 314

                    #10
                    De här snäckorna är odödliga! Det går inte utrota de med att köra heltokiga vattenvärden, rensa manuellt, torrlägga etc. Det är bara tur isf. Vi tömde ett 720 på allt och skrubba rent det och satte i en slang som mata det med vatten som genomgick omvänd osmos för att ha som vatten reservoar. Efter två veckor var det snäckor i karet! :-) Tuffa djur, tipset om mer ljus har jag inte fått att fungera.

                    Något som däremot fungerar bra är två lösningar.

                    1. Skaffa en fisk som äter de, botior fungerar men det är ju inga ciklider så det är ju fusk. Men det finns ju ciklider som gillar snäckor med. Från Viktoria sjön tex finns ju Astatoreochromis alluaudi som ska äta de med glädje.

                    Alternativ två är att göra ett seriöst försök på att försöka odla de, då kommer garanterat alla dö. Allt jag försöker ta hand om och föröka dör tveklöst, resten av skiten förökar sig som flugor...

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Ursprungligen postat av mikoto

                      Alternativ två är att göra ett seriöst försök på att försöka odla de, då kommer garanterat alla dö. Allt jag försöker ta hand om och föröka dör tveklöst, resten av skiten förökar sig som flugor...
                      Haha

                      Kommentar

                      • PR
                        Användare
                        • november 2003
                        • 27

                        #12
                        pr

                        Kommentar

                        • Trafter
                          Användare
                          • oktober 2013
                          • 345

                          #13
                          Mina överlevde i en hink i ett halvår. Utan vatten, endast fuktig sand och lock på. De är fantastiska. Nästan som björndjur
                          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                          Kommentar

                          • HåkanM
                            NCS Medlem
                            • november 2005
                            • 1294

                            #14
                            Ja nu händer det saker. Som PR länkade till finns det medel med Flubenol. Även tidigare trådar i ämnet har rekommenderat pulver med Flubenol. Nu fick jag bara tag i pasta från Apoteket men jag provade med mycket intressant resultat. I ett 253 liters med gott om både posthorn och sandsnäckor satt jag i ca 0,5 cm sträng pasta. Nästa dag såg jag ingen sandsnäcka. Efter en vecka dök det upp några små sandsnäckor på en rot. En ny sträng 0,5 cm pasta . Sen den dagen har ingen sandsnäcka visat sig. Posthorn verkar de små ha försvunnit/minskat men de stora är kvar. Ja så stora posthorn som jag har nu har jag aldrig haft. Så förra veckan skulle jag så testa i ett 89 liters mede yngel och posthorn/sandsnäckor. Råkade trycka i för hårt i tuben så strängen blev snarare 4 cm än 0,5 cm som tänkt. Först såg strängen olöslig ut men efter en halvtimme var den borta/upplöst. Dagen efter så fanns inga synliga sandsnäckor vid liv. Däremot verkar Posthorn inte ha påverkats nämvärt. Det är ju helt underbart om detta visar sig vara helt sant. Alla sandsnäckor dör men posthorn överlever. Nå jag kommer inte att ropa hej ännu, minst ett år utan sandsnäckor vill jag ha innan den slutliga segern kan utropas.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Prova snigelätande sniglar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...