Nitrit test och felmarginal.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ast
    Användare
    • november 2015
    • 85

    Nitrit test och felmarginal.

    Blir inte klok på detta.
    Håller fortfarande på att återhämta mig från en medicinering som lämna en rejäl nitrit spik efter sig.

    Börjar dock tvivla på om det är själva nitrit testet som gör att jag aldrig kommer ner på 0.

    Kör JBL dropp test som är ganska fin graderad skala. Där steget efter 0 är 0.025, vilken jag inte lyckas komma under.

    Köpte idag ett Sera test som jag märkte var mycket grövre skala på. Näst efter 0 kommer 0.5 direkt sen 1.0 osv.
    Gjorde ett test och enl. Sera's så ligger jag på 0.

    Men på JBL kommer jag inte under 0.025.
    Känns lite lurigt då Sera egentligen säger 0 fast det inte är det och JBL säger att det finns nitrit.

    Skall man räkna med någon liten felmarginal på dessa dropp test eller hur säkra är dom? Är 0.025 ok eller skall ka tolka det som 0?

    Har kört denitrol kurer, vatten byten och dratt ner på mat. Allt enl. "bli av med nitrit manualen".

    /Andreas
  • BrigTSD
    Användare
    • oktober 2014
    • 67

    #2
    Det är rätt svårt att se skillnad på 0 och 0,025 mg/l med JBL:s dropptest. Det är en falsk noggrannhet och jag tycker att de kan ta bort 0,025 mg/l. Men det är den enda invändning jag har mot JBL. I övrigt är det väldigt bra dropptester.

    Gör ett test på kranvatten. Ser du ingen skillnad så är det lugnt.

    Kommentar

    • Ast
      Användare
      • november 2015
      • 85

      #3
      Precis ingen stor skillnad. Och det är även inom deras gröna "ok område".
      Tack för tipset där med kranvattnet, blir ju som en form av kalibrering.

      / Andreas

      Kommentar

      • Bosse G
        NCS Medlem
        • november 2013
        • 235

        #4
        Mår fiskarna bra är allt bra.
        Ursprungligen postat av Ast
        Blir inte klok på detta.
        Håller fortfarande på att återhämta mig från en medicinering som lämna en rejäl nitrit spik efter sig.

        Börjar dock tvivla på om det är själva nitrit testet som gör att jag aldrig kommer ner på 0.

        Kör JBL dropp test som är ganska fin graderad skala. Där steget efter 0 är 0.025, vilken jag inte lyckas komma under.

        Köpte idag ett Sera test som jag märkte var mycket grövre skala på. Näst efter 0 kommer 0.5 direkt sen 1.0 osv.
        Gjorde ett test och enl. Sera's så ligger jag på 0.

        Men på JBL kommer jag inte under 0.025.
        Känns lite lurigt då Sera egentligen säger 0 fast det inte är det och JBL säger att det finns nitrit.

        Skall man räkna med någon liten felmarginal på dessa dropp test eller hur säkra är dom? Är 0.025 ok eller skall ka tolka det som 0?

        Har kört denitrol kurer, vatten byten och dratt ner på mat. Allt enl. "bli av med nitrit manualen".

        /Andreas

        Kommentar

        • Ast
          Användare
          • november 2015
          • 85

          #5
          Ursprungligen postat av Bosse G
          Mår fiskarna bra är allt bra.
          Ja, inga konstigheter där. Alla ser ut att vara i högform samt har 3 honor som tuggar i dagsläget.

          Så ska nog inte stirra mig blind på testsiffrorna. Trots att det är lite störande att aldrig nå nollan.

          /Andreas

          Kommentar

          • PederH
            Användare
            • december 2018
            • 1

            #6
            Hur får jag ner GH och KH värdet i mitt kar?
            enligt testet visar det lite för högt ?

            Kommentar

            Arbetssätt...