Fluval 303, eller 304

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mole
    Användare
    • april 2002
    • 12

    Fluval 303, eller 304

    Jag har ett 250liters akvarium med 1st innerfilter "TetraTec" 1000l. Det fungerar finfint, men jag är ändå sugen på att gå upp i överkapacitet. Jag tänkte att jag skulle komplettera med ett till TetraTec 1000, (495:-). (Jag har mbunas)

    Men sen upptäckte jag ett Fluval 303 i butiken, priset var nedsatt till ca 750:- (X antal l/h)

    Det vore ju kul att komplettera med ett ytterfilter!

    När jag sedan kikade in i grannbutiken, så hade dom ett Fluval 304 för 795:- (860l/h)


    Vad skiljer dessa modeller åt? Är det bara en ny och en äldre modell?

    Väsnas dessa mycket?


    Och slutligen, låter det som en bra idé att komplettera med ett ytterfillter eller ett innerfilter. Eller blåser dom bort få?

    Ett Eheim är för dyrt --> (mycket pengar)

  • Daniel
    Användare
    • april 2002
    • 156

    #2
    Hej !

    Fluval 104,204,304,404 är sammtliga ytterfilter
    Sedan har du Fluval 1,2,3,4 där den nya plus serien är avsevärt bättre än de gamla modellerna. Fluval 304 är ett ytterfilter
    Du säger Fluval 303 men menar du inte Fluval 3 ??

    Vad som skilljer Fluval 304 och Fluval 3 är att det ena är ytterfilter o det andra ett inerfilter. Jag har haft ett FLuval 204 ytterfilter länge och det funkar utmärkt, smidigt att stänga av o rengöravid vattenbyten etc... Väsnas gör det inte ! Kan vara lite krux att få igen det ordentligt efter rengöring....

    Jag vet inte hur de mäter pumpstyrkan i pumpar men Fluval 304 pumpar 1000L/H utan filtermaterial. Med filtermaterial så får du nog räkna bort 100 -200 L.

    Jag har ett akvarie på 240L och i det har jag ett inbyggt sk. biofilter som pumpar 600L/H samt ett Fluval 3 plus innerfilter
    som kan regleras och pumpar mellan 420 - 700L/H.

    I den nya plusserien så är det även en diffusor om man vill ha den
    Den nya serien kan även användas till sköldpaddsakvarier .....

    Jag tror det räcker med att komplettera med ett Fluval 204 ytterfilter som pumpar 680L/H i och med att du redan har ett innerfilter som pumpar på rejält !!


    Jo Eheim är dyra men de pumparna är också mer driftsäkra och kraftigare tycker jag, de klarar av ett belastat akvarier utan problem medans Fluvalpumpar kan sättas igen relativt lätt....

    Hur du än gör är upp till dig men kolla in på http://www.hjortgatanszoo.nu för info om de olika filtren

    MVH
    Daniel
    ( http://malawi.cjb.net )

    Kommentar

    • mole
      Användare
      • april 2002
      • 12

      #3
      njaaa.... Ytter och Innerfilter vet jag skillnad på

      jag menar faktiskt "Fluval 303", det är ett Runt ytterfilter (till skillnad från 304 som är fyrkantigt). Jag antar att det är av utgången modell.

      Ett fluval 304 för 795 måste vara ett klipp, dom kostar ju 950:- på webshopen du postade.





      Kommentar

      • kilova
        Användare
        • april 2002
        • 327

        #4
        Fluval 303 är ett ytterfilter som pumpar 900l tim med filtermatrial det är ett mycket bra filter tycker det är bättre än den nya serien (304) mitt ytterfilter(303) är knäpptyst .

        kilova
        Tropheus moori golden kazumba F1
        Tropheus dubosi F1
        Tropheus Chaitica F1
        Tropheus red chimba F1
        Tropheus black pemba F1
        Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
        Tropheus moori bärnsten F1
        Tropheus moori kejsare
        Mvh Kim

        Kommentar

        • mole
          Användare
          • april 2002
          • 12

          #5
          OK, får man fråga varför 303an är bättre än den nya? har den bättre prestanda eller är det bättre kvalité?

          Jag inbillar mig att en ny modell ska vara bättre.



          Kommentar

          • Niclas Lundin
            Användare
            • april 2002
            • 128

            #6
            Hej Mole

            Både 303 och 304 är produkter som finns idag, inget utgånget alltså.
            Om du vill veta mer om dem rekomenderar jag dig att titta på leverantörens hemsida nedan.
            Där kan du se skillnaderna direkt.



            Lycka till.

            // Niclas Lundin

            // Niclas Lundin
            // Niclas Lundin

            Kommentar

            • kilova
              Användare
              • april 2002
              • 327

              #7
              det är formen på behållaren som jag tycker är bättre 303 är rund 304 är fyrkantig man får plats med mera filtermatrial i 303 an men det är ju bara min åsikt 304 har ju bättre pumpkapasitet men för min del spelar det ingen roll jag kör ju kombinerat med ett powerhead pumphuvud.
              mvh kim






              kilova
              Tropheus moori golden kazumba F1
              Tropheus dubosi F1
              Tropheus Chaitica F1
              Tropheus red chimba F1
              Tropheus black pemba F1
              Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
              Tropheus moori bärnsten F1
              Tropheus moori kejsare
              Mvh Kim

              Kommentar

              • mole
                Användare
                • april 2002
                • 12

                #8
                OK, tack för era åsikter. Jag postar en länk som jag hittat, en bra sida om för/nackdelar med dessa filter.



                Det blir en 304.

                mvh Morgan Lenne

                Kommentar

                Arbetssätt...