Varför vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therese
    Användare
    • april 2002
    • 196

    Varför vattenbyte?

    Jag byter vatten ca 1grr i veckan och jag tycker mina akvarium fungerar bra. Min mammas samobo har även ett akvarium som han aldrig byter vatten i och det fungerar bra. Så varför ska man byta vatten? Dm jag har pratat med säger att det är för att få brot nitrit och netrar. Men om det är så varför fungerar min mammas sambos akvarium så pass bra?
    mvh Therese

  • Fisherman
    Användare
    • april 2002
    • 53

    #2
    Det beror nog lite på hur stort akvariet är, hur många fiskar som finns och växter.
    Fiskarna i detta akvarium har blivit tillvanda av vattnet som blir "sämre o sämre"
    Görs ett vattenbyte kanske hälften, så tror jag att dessa fiskar kommer att må väldigt dåligt. Ja t.o.m. dö!

    mvh
    Fisherman

    Kommentar

    • Therese
      Användare
      • april 2002
      • 196

      #3
      Ja, men om dom kommer dö av ett vatten byte så borde dom ju må ganska så bra i det vatten dom går i. Jag tycker inte att det är något problem när han stoppar ner nya fiskar i sitt akvarium. Dom mår itne sämre än mina fiskar i alla fall. Fast iof har vi olika sorts fiskar. Dom kanske är olika mkt tåliga mot "dåliga ämnen"
      mvh Therese

      Kommentar

      • Kenneth
        Användare
        • april 2002
        • 277

        #4
        Även om fisken inte dör så är det inte ett tecken på att de mår bra. Bättre tecken är om de är aktiva eller om de ynglar av sig. Dessutom klarar en del fisksorter av sämre vattenkvaliteter, ofta pga att de i sin naturliga miljö får stå ut med torkperioder och översvämningar som för med sig en massa föroreningar ut i vattendragen. Vilken sorts fiska har din mammas sambo?

        MVH
        /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
        MVH
        /Kenneth Johansson,

        ordförande
        Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
        Ansvarig för Ciklidstämman 2007

        Kommentar

        • David Johansson
          Användare
          • april 2002
          • 581

          #5
          Förr eller senare får man problem om man inte byter vatten, har man mycket fisk kommer probblemen snabbare än om man har lite. Fiskarnas urin och avföring hamnar i vattnet tillsammans med foderrester och annat avfall. Detta försämrar vattnet gradvis och skapar en miljö som missgynnar fiskarnas motståndskraft och hälsa. I ett stort akvarium med mycket lite fisk och mycket växter kan det finnas förutsättningar för att helt avstå från vattenvärden men i ett normalbefolkat akvarium måste vattenkvaliteten underhållas.

          David
          David

          Kommentar

          • Therese
            Användare
            • april 2002
            • 196

            #6
            KAvariumet har varit i gång i ca 3 år han har mäst tetror han hra även hft några palletcikldier varav ett par lekte. (det var mitt par så do mbodde bara där tillfälligt) Jag tycker int e att hans fiskar hr dött oftare än vad mina fikar har.
            mvh Therese

            Kommentar

            • Fisherman
              Användare
              • april 2002
              • 53

              #7
              Det framgår inte hur stort akvariet är.
              Det kan ju tänkas att Therese menar fullständigt vattenbyte, alltså tömma allt vatten o fylla på nytt.
              Och att han inte gör det.
              Då vattnet avdunstar så måste han fylla på vatten iaf.
              Undrar om han inte gör delvattenbyten ändå, nångång.


              mvh
              Fisherman

              Kommentar

              • Juanito
                Användare
                • maj 2002
                • 180

                #8
                Jag har ett 128 l akvarium som jag så att säga misssköter enligt alla regler. Men det har ett överdimesionerat filter där jag har en del ehfi substrat (om det hette så) Akvariet är nästan igenväxt med växter. Innehåller kilfläcks rasboror, black mollys, några små sugmalar och en eldstjärt som snart skall få flytta till ett större kar. När jag har trott at vattnet varit som värst pga jag inte bytt vatten på länge har jag mätt dess värden med en sån där remsa med fem tester(kommer inte på vad den heter). Alla värden har varit perfekta. Jmf. med mitt tanganyeka akvarium ~650l som jag försöker byta 10-20% varje vecka i oftast blir det var annan vecka. Så är vatten kvaliteten långt bättre i det sk misskötta 128l akvariet.

                Men allt är tackvare den mängd växter jag har i det.

                Så får man en sk. ekologisk balans i karet håller vatten kvaliteten bra länge.

                Visst gör jag byten men inte regelmässigt det blir oftast bara på fyllning. När jag gör byten kan jag göra upp till 50% och det har hänt sig att jag bytt mer.

                juanito

                Kommentar

                Arbetssätt...