Bottenskydd - Egg crate / Plast raster / Armatur raster?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • koz
    Användare
    • september 2013
    • 15

    Bottenskydd - Egg crate / Plast raster / Armatur raster?

    Hej söker alltså detta:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Raster.jpg
Visningar: 1
Storlek: 37,9 KB
ID: 700525
    För att lägga i botten på akvariet, då jag är trött på liggunderlag som ruttnar eller lyfter sig i kanterna och frigolit lossnar det bara massa bitar ifrån och jag har ingen lust och silikona en hel frigolit skiva.
    Detta är absolut det bästa att ha som bottenskydd när man ska lasta mycket sten i karet.

    Jag vet att det säkert finns massa andra gamla trådar på andra forum och man kan googla men jag hittar inte det för ett bra pris. Finns på Aquawarehouse en bit på 68x40cm för hutlösa 240 spänn +frakt! för en j*vla bit plast med hål i (Ursäkta språket)

    Hoppas någon har nått tips på var jag kan få tag på billigare.
    Senast redigerad av koz; 24 februari 2015, 23:39.
  • Pettap
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 1385

    #2
    vet inte vad det kostar men jag köpte dessa på www.dammbutiken.se
    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

    Kommentar

    • koz
      Användare
      • september 2013
      • 15

      #3
      Tack så hemskt mycket Pettap! Lite skillnad på pris bara 65kr för exakt samma

      Kommentar

      • olaw
        NCS Medlem
        • juli 2006
        • 470

        #4
        Intressant men kommer man inte att se rutnätet på botten om fiskarna bökar i sanden där det inte ligger sten?

        Kommentar

        • koz
          Användare
          • september 2013
          • 15

          #5
          Självklart kommer det synas om dom gräver i sanden men det gör det med allt oavsett vad du har. Kanske inte med plexiglas då, men där krävs det att du silikonar fast det i botten för kommer det ett sandkorn/gruskorn under blir det punktbelastning.

          Kommentar

          • olaw
            NCS Medlem
            • juli 2006
            • 470

            #6
            Oj då så känsligt med plexi bra att veta. Jag går också och funderar på vad jag ska ha som skydd för botten i nästa burk. Har aldrig haft något skydd förut men det börjar kännas som en bra ide. Frågan är bara val av material och om man ska täcka hela botten eller bara valda delar under större eller staplade stenar. Har funderat på att kanske köpa ett sånt där liggunderlag dom säljer på akvarielagret och silikona dit över hela botten.

            Kommentar

            • koz
              Användare
              • september 2013
              • 15

              #7
              Så här ser mitt liggunderlag från akvarielagret efter 2 år:

              Kommentar

              • olaw
                NCS Medlem
                • juli 2006
                • 470

                #8
                Ok då tackar jag för det tipset med, det blir inget liggunderlag i akvariet, kanske ett under istället för frigolit. Men du tror på dom här plastrasterna? Ska du ha sådana på hela botten i så fall?

                Kommentar

                • koz
                  Användare
                  • september 2013
                  • 15

                  #9
                  Jag kommer ha på hela botten för jag ändrar om ganska mycket för att få lite variation i utseendet. Plus att det är en liten trygghets grej ifall en sten skulle rasa. Men det går utmärkt och klippa till mindre bitar också.

                  Det går säkert köra vidare med liggunderlaget men det ser lite risigt ut tycker jag. Såg inte alls ut sådär när jag köpte det Men det flyter upp i kanterna och hamnar sand under.

                  Plast raster (Egg crate) använder många i USA/UK och det funkar bra för dom förutom just det att det blir synligt när fiskarna gräver men det blir det med allt.

                  Smartaste vore kanske att silikona fast en plexiglas skiva i botten eller en frigolit skiva med silikon på som man strött sand i silikonen.
                  Men enklast verkar plast raster slipper man allt bök.

                  Kommentar

                  • faltaren
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 341

                    #10
                    Var på dammbutiken hitta ni det? Hittar icke

                    Kommentar

                    • koz
                      Användare
                      • september 2013
                      • 15

                      #11
                      Ursprungligen postat av faltaren
                      Var på dammbutiken hitta ni det? Hittar icke
                      http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=product_info&cPath=13_6&products_id=628

                      Kommentar

                      • KJE
                        Användare
                        • december 2013
                        • 24

                        #12
                        Ursprungligen postat av koz
                        Jag kommer ha på hela botten för jag ändrar om ganska mycket för att få lite variation i utseendet. Plus att det är en liten trygghets grej ifall en sten skulle rasa. Men det går utmärkt och klippa till mindre bitar också.

                        Det går säkert köra vidare med liggunderlaget men det ser lite risigt ut tycker jag. Såg inte alls ut sådär när jag köpte det Men det flyter upp i kanterna och hamnar sand under.

                        Plast raster (Egg crate) använder många i USA/UK och det funkar bra för dom förutom just det att det blir synligt när fiskarna gräver men det blir det med allt.

                        Smartaste vore kanske att silikona fast en plexiglas skiva i botten eller en frigolit skiva med silikon på som man strött sand i silikonen.
                        Men enklast verkar plast raster slipper man allt bök.
                        Har sett att en del silikonar fast slimelinebakgrunder typ BTN eller Aquaterra i botten, såg riktigt bra ut när det grävdes fram, fast det blir ju rätt dålig ekonomi på det förstås
                        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                        Kommentar

                        • sören svangren
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 57

                          #13
                          Hej ! själv annvänder jag pollycarbonate vilket i stort sett är okrossbart, tyvär så är det svindyrt men som tur är så kan jag genom jobbet få tag i begagnat lite repigt men vad gör det om du är inntreserad så kan jag berätta mer mvh sören ps ring 0704102161

                          Kommentar

                          • koz
                            Användare
                            • september 2013
                            • 15

                            #14
                            Ingen som lyckats hitta några vita raster? förutom på ebay dvs..

                            Kommentar

                            • faltaren
                              NCS Medlem
                              • september 2006
                              • 341

                              #15
                              Ursprungligen postat av koz
                              Ingen som lyckats hitta några vita raster? förutom på ebay dvs..
                              Vad söker du då på?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...