Akvarieinredning med hjälp av trä Bildtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olaw
    NCS Medlem
    • juli 2006
    • 470

    Akvarieinredning med hjälp av trä Bildtråd

    Den här tråden skapades för att som rubriken lyder inspirera varandra med bilder av akvarieinredning som innehåller rötter/grenar av trä. Alla är välkomna att posta bilder. Inredningen får naturligtvis innehålla annat också men åtminstonde någon rot eller liknande vore önskvärt för att följa temat.

    Har du en annorlunda lösning på t.ex upphängning eller placering av rötter/grenar på bilden så kommentera gärna eller om du har något ovanligare träslag eller sånt du har plockat själv.

    Hoppas det finns ett intresse. Själv är jag mycket förtjust i inredning med rötter men har aldrig provat grenar eller något jag plockat själv i naturen i akvarium.
  • olaw
    NCS Medlem
    • juli 2006
    • 470

    #2
    Ok. Här kommer ett exempel på inredning med rötter. Det här karet är inrett med mycket rötter. Jag skulle säga att dom flesta rötterna är mellanstora och staplade flera på varandra för att få höjd på inredningen då karet är 75 högt. Rötterna är placerade på stenar i varierande storlek mestadels mellanstora och större stenar som ligger direkt på botten. Detta bildar gömställen för fiskar och malar under rötterna samt att inredningen blir ännu lite högre.

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 735,3 KB
ID: 691906

    Rötterna som ligger på varandra till vänster i karet är egentligen en högre stapel lutad mot bakrutan som har rasat av sig självt efter någon dag. Fick ligga kvar så då det passade ganska bra, kanske som ett fallet träd.

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 905,0 KB
ID: 691907
    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 830,4 KB
ID: 691909

    Geophagus gruppen gillar att hålla till där.

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 847,3 KB
ID: 691908

    Rötterna som står upp till höger i karet är flera stycken långa ganska smala rötter där tanken är dom ska se ut att tillhöra samma träd. Tyvärr når dom inte ända till ytan och mycket av filtermattan bakom syns också.

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 913,0 KB
ID: 691910

    Men det blev rättså bra ändå om man bortser från helheten.

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 528,5 KB
ID: 691911

    Under rötterna till höger ligger en lite dold koksnötsgrotta där en mal bosatt sig.

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 797,1 KB
ID: 691912

    Till höger om dessa rötter har blåciklid paret fått sitt revir avgränsat.

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 741,6 KB
ID: 691913
    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 773,5 KB
ID: 691914

    Rötterna i mitten står lite längre bak och är mera tänkta som ett slags bakgrund till stenröset bakom den öppna sandbottnen mitten. Malar trivs där med.

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 910,9 KB
ID: 691915

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Väldigt snyggt akvarium!

      Här är en gammal bild instruktion jag gjorde om hur jag använder ekgrenar i akvarium:



      Mvh

      Olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • olaw
        NCS Medlem
        • juli 2006
        • 470

        #4
        Tack så mycket Olof! Vilken bra beskrivning du gjort av inredningen med ekgrenarna. Man kanske skulle våga prova. Är det viktigt att dom varit döda länge? Ska dom torkas en lång period annars?

        Jag träffade på en kille härom veckan som använde grenar från björk och äppelträd. Det verkar finnas en del alternativ. Så länge man inte riskerar att vattnet blir giftigt för fiskarna så provar jag gärna.

        Kommentar

        • olaw
          NCS Medlem
          • juli 2006
          • 470

          #5
          Det här akvariumet är inrett med mycket stenar, rötter och växter.

          Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 2
Storlek: 822,8 KB
ID: 691928

          Den stora roten ganska långt till vänstret placerades där tidigare som ett slags avdelare då några ciklider som bråkade skulle slippa se varandra. Det fungerade ganska bra. Nu är inte dom cikliderna kvar i det här akvariumet längre men jag behöll roten då jag tycker den är snygg. Tyvärr blockerar den nog tetrornas väg att simma längre i sidled men man kan inte få allt.

          Dom flesta mindre rötterna ligger ovanpå stenar på botten vilket skapar gömställen för fiskar och malar mellan stenarna och rötterna. Växter är fastknutna/fastvuxna på flera rötter dels för att inte bli upprivna ur botten av ciklider men också för att skapa lite mer av en överväxt djungelkänsla. Har experimenterat med att fästa några olika sorters växter på rötterna, Anubias stora och små varianter har fungerat bäst att hålla vid liv och få att växa till sig på rötterna.

          Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 918,5 KB
ID: 691929
          Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 918,1 KB
ID: 691930
          Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 925,9 KB
ID: 691931

          Kommentar

          • olaw
            NCS Medlem
            • juli 2006
            • 470

            #6
            Trots att det nog inte är den bästa årstiden för ändamålet nu så begav jag mig i alla fall ut i dag för att plocka lite ekgrenar och andra grenar att lägga på tork, inspirerad av Olof, DaRe och Mats Bryzell.

            Omgivningarna var inspirerande:
            Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 930,4 KB
ID: 692151
            Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 653,4 KB
ID: 692152
            Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 998,2 KB
ID: 692153
            Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 900,5 KB
ID: 692154

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Haha, vilken kul tråd!!

              *följer*
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • olaw
                NCS Medlem
                • juli 2006
                • 470

                #8
                Några av de större grenarna jag plockade:
                Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 747,5 KB
ID: 692155
                Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 922,3 KB
ID: 692156
                Ställda på tork vid pappas vedförråd tills vidare. Bilden togs för snabbt och blev inte bra men längst ner till vänster är en rejäl ihålig gren eller rot med.
                Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 926,3 KB
ID: 692157

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1823

                  #9
                  Det ser lovande ut! Fina grenar och bilder med för den delen.

                  Mvh

                  Olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • olaw
                    NCS Medlem
                    • juli 2006
                    • 470

                    #10
                    Tack Olof. Ja det fanns massor med grenar som såg ut att kunna vara användbara så det kanske blir en tur till när snön smält. Bättre plocka för mycket än för lite då det tar lång tid innan de går att använda. Behöver dom ligga på torkning inne eller funkar trädgården? Räcker ett halvår eller ett år? Jag tänkte skrubba dom så småningom och blötlägga dom som får plats i en balja i alla fall en kortare period innan de går ner i akvarium.

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #11
                      De behöver inte torka speciellt. Bara så att det blir lättare att borsta bort löst material.

                      mvh

                      Olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • olaw
                        NCS Medlem
                        • juli 2006
                        • 470

                        #12
                        Ok tack. Jag trodde torkning hade något mera syfte.

                        Kommentar

                        • neyobi
                          Användare
                          • oktober 2012
                          • 147

                          #13
                          Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,3 KB
ID: 692190
                          Vill gärna ha tips på hur jag kan inreda med mera rötter å gömslen åt fiskarna utan att man döljer bakgrunden så mkt

                          Kommentar

                          • olaw
                            NCS Medlem
                            • juli 2006
                            • 470

                            #14
                            Det var en väldigt snygg Rockzolid bakgrund du har Neyobi. Nu är inte jag alls någon expert på inredning men jag skulle nog ha provat att börja med att inreda längs kortsidorna på akvariet och lämna en öppen sandbotten i mitten där man även ser mycket av bakgrunden som du har gjort. Det jag tänker sen är att du kan lägga till mera inredning på kortsidorna om det behövs för fiskarnas skull. Alltså mera inredning längst till vänster och längst till höger i akvariumet t.ex långa/höga rötter/grenar eller stapla flera rötter på höjden gärna ovanpå några större stenar. Dels så kommer inredningen upp i höjd då och det skapas även håligheter mellan stenarna och rötterna.

                            Räcker inte det heller så skulle nog mitt nästa steg vara att även bygga upp en låg inredning i mitten framför bakgrunden. Den skulle t.ex kunna bestå av några större naturstenar med några lite längre inte så höga rötter liggandes över. Kanske antingen bygga en sådan konstruktion som går från vänster till höger på mitt partiet av den främre delen av akvariumet eller att den utgår från bakgrunden lite snett fram mot framrutan eller lite av båda dera.

                            Men en viktig fråga är vad har du för fiskar i akvariumet och hur ser deras behov av gömställen och revir ut?

                            Kommentar

                            • Taala
                              Användare
                              • oktober 2013
                              • 9

                              #15
                              Bra tråd! Skall inreda ett 540 kar snart och sitter och funderar på egen bakgrund mm men tanken med att använda massor med trä istället hade inte slagit mig förrän nu, så tackar för inspirationen, nu är det bara att leta då ;-) Skulle man hitta någon grövre så kan man ju klyva den så lurar man ögat lite om djupet....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...