Flytthjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emalin

    Flytthjälp

    Jag skall byta lägenhet nästa vecka och undrar om jag kan få lite tips här.
    Jag är stolt ägare till 2 st Påfågelciklider i 30 cm klassen, (Bill & Bull). Nu är min fråga hur jag lättast förflyttar och förvarar dem. Såg att frågan ställts tidigare och då rekommenderades det att flytta dem i spänner, men Bill & Bull är rätt stora fiskar och jag undrar hur stora spänner man behöver samt hur lång tid de kan vara i.

    Till saken hör också att jag är höggravid vilket innebär att jag aldrig kommer att orka både plocka ned och fylla upp min stora tank samma dag, utan funderar på att låta fiskarna bo i ett 200l under de första dagarna.

    Kommer detta att stressa ihjäl dem? Vad tror ni?
    Vad skall jag göra?

    Hej & Hå
    /emal

  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Med spänner antar jag du menar spannar eller hinkar, detta är fungerar ju bra till mindre fisk men kanske inte för dina påfåglar. Fiskar klarar i allmänhet lång tid i små utrymmen under förutsättningen att man ser till att det finns cirkulation på vattnet. Det är också en fördel om man gör täta vattenbyten i hinken eller lådan.

    Ett 200 liters bör kunna fungera alldeles utmärkt som ett tillfälligt hem även för dina bjässar. Du kan ju också använda ditt stora akvarium men utan inredning den första tiden innan du får ork att ta itu med akvariet.

    David
    David

    Kommentar

    Arbetssätt...