Mjölkigt vatten ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tobbz
    Användare
    • juni 2014
    • 21

    Mjölkigt vatten ?

    Hej på er, har precis fyllt mitt 540 kar med 25 kg rådasand och 25 kg kalk "grus/sand".
    Tanken är att ha malawisar i och på affären sa han att det är bra med kalk för dom.
    Dock så ser det ju ut som yoghurt i akvariet utan fiskar, när kan man förvänta sig att det lägger sig ?
    Har pump kapacitet på 2500 L/H.
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Sköljde du sanden innan du lade den i karet? Kalksanden kan nog grumla till det ett tag annars.
    Vill du skynda på det kan du kanske röra om i sanden och byta vatten igen innan du har i fisk.

    Sköljde du sanden innan du lade den i karet? Kalksanden kan nog grumla till det ett tag annars.
    Vill du skynda på det kan du kanske röra om i sanden och byta vatten igen innan du har i fisk.

    Kommentar

    • tobbz
      Användare
      • juni 2014
      • 21

      #3
      Japp, jag sköljde den tokigt noggrant, 1 kg åt gången sittandes i badkaret, så nu kan vi snacka kalkavlagringar på kaklet

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Välkommen till ciklid!

        Det kommer att lägga sig på något dygn om du inte har väldigt kraftig cirkulation i burken.

        Kommentar

        • Mony
          Användare
          • december 2013
          • 187

          #5
          Har du inga fiskar, stäng av pumpen tills det värsta har lagt sig.

          Kommentar

          • tobbz
            Användare
            • juni 2014
            • 21

            #6
            Startade upp akvariet för 1 vecka sedan och tömde i 25 kg kalksand, den värsta "dimman" lade sig efter 2 dagar, men nu så är det fortfarande disigt i vattnet.
            Och något har börjat växa i vattnet för i intagsslangen till ytterfiltret så har det fastnat med saker på insidan av slangen.
            Är det ide att göra rent filtrena om det har fastnat massa kalk damm i dom ?

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Vad är det som växer? Hur ser det ut?

              Har du testat att byta vatten? Om inte byt 70 -80% och kolla filtret hur det ser ut. Kanske behöver tömmas och tvättas om "dammet" fastnat där.

              Du har ingen fisk i va?

              Måste varit mycket damm i den säcken du fick tag på :/

              Kommentar

              • tobbz
                Användare
                • juni 2014
                • 21

                #8
                Ja det ser ut som väldigt små algfläckar i slangen, trots att jag inte har några växter eller fiskar i. Jag provade att rengöra båda filterna och det var duktigt med kalkdamm i dom. Sen tömde jag ca 100 liter och slog på nytt vatten igen.
                Enda är väl att tömma nästa hela och fylla igen ?

                Kommentar

                • tobbz
                  Användare
                  • juni 2014
                  • 21

                  #9
                  Ja det ser ut som väldigt små algfläckar i slangen, trots att jag inte har några växter eller fiskar i. Jag provade att rengöra båda filterna och det var duktigt med kalkdamm i dom. Sen tömde jag ca 100 liter och slog på nytt vatten igen.
                  Enda är väl att tömma nästa hela och fylla igen ?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...