Ha fiskarna i en plasthink

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mony
    Användare
    • december 2013
    • 187

    Ha fiskarna i en plasthink

    Jag har köpt ett begagnat 375 liters akvarium med malawi fiskar och hela kittet. Fiskarna kommer i plasthink och akvariet för sig själv. Jag kommer att fylla på med kranvatten.

    Hur länge ska/bör fiskarna stanna i plasthinken? Läste på nätet att nystartat akvarium ska stå 36 dagar, men det är bara vatten och sand som blir nytt. Filter och stenar samt vattnet i hinken har väl bakteriekulturen som behövs?

    Jag är helt grön. Förlåt min okunnighet, men jag är grymt taggad!
  • ewa
    NCS Medlem
    • mars 2013
    • 457

    #2
    Skulle vara bra att få några hinkar sand från gamla akvariet. Annars är det nitriväck (eller annat bakteriekultur på flaska som gäller), bra att du har gammal filter. Kör igång det med vatten i rätt temperatur och invänta svar från Malavifolket. Jag hörde att Malaviciklider är rätt tåliga. Lycka till.

    Kommentar

    • Mony
      Användare
      • december 2013
      • 187

      #3
      Gamla akvariet har svart sand och jag vill ha ljust/vitt.

      Kom på en fråga till: Ska jag fylla på med iskallt vatten eller går det bra med ljummet? Eller ska man ta tre iskalla hinkar vatten och en skitvarm? Eller ska man koka vatten på spisen?

      Kommentar

      • Bosse G
        NCS Medlem
        • november 2013
        • 235

        #4
        tappa i lagom varmt från kranen . 24-26 grader eller vad du nu vill ha. Spola gärna i en minut eller två innan ifall det står gammalt vatten i rören. Jag tycker det är bättre att släppa i fiskarna med en gång om du inte har möjlighet att ha dom i hinken över natten. ( kräver luftpump). Fyll i hinken med det nya vattnet och jlåt fiskarna vänja sig lite vid det i ca 15 minuter. sedan tömmer du ur hälften och fyller på med mer från akvariet och ger dom 15 minuter till. Sedan är det bara att sänka ner hinken i akvariet och hålla tummarna. Så hade jag gjort om jag inte haft något annat akvarie att ha dom i ett dygn eller två. Det bör gå bra.
        Ett tips kan vara täcka akvariet så att dom får en lugn start och låta det vara kolsvart i ett dygn eller två.
        Och mata väldigt försiktigt första veckan. Dom klarar lätt en vecka utan.
        Senast redigerad av Bosse G; 27 januari 2014, 17:49.

        Kommentar

        • {_AquA_}
          Användare
          • februari 2013
          • 1299

          #5
          När jag köpte mitt akvarium så förlora jag ganska mycket fisk eftersom kokosnöt till ägaren inte haft värmare eller något alls i hinkarna och det var fullt med avföring på botten... De flesta fiskarna hamna i chock och gick inte att rädda vad jag än gjorde..Förlorade en stor black ghost på 30cm också...Få igång akvariumet så fort som möjligt och häll i flytande filtermedium så ska det gå bra.
          // Nasser H

          Följ mina projekt:

          Tråd 1:
          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

          Finns mer gott på följande sida!
          Min Zoon:
          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            Hej och välkommen först och främst!

            Fiskarna kan du släppa i så fort vattnet i akvariet och vattnet i hinkarna har samma temperatur. I filtret överlever bakteriekulturen precis som du är inne på, så länge filtren är igång det vill säga. Står de stilla för länge så kan de behöva göras rent, vad som är för länge är svårt att säga, det beror lite på hur stora de är och hur skitiga filtren är men säg över 2-3h så bör du göra rent dem. Kör pumparna med filter i en hink med akvarievatten medan du håller på med akvariet.

            Malawi är tåliga fiskar precis som ewa säger men de kan inte ta hur mycket misshandel som helst, håll extra koll på vattenbytena i början och mata väldigt försiktigt. Jag vet inte om du är helt ny med akvarium eller om du bara är ny på malawi. Det är lätt att mata för mycket i början, malawi ser alltid hungriga ut så det gäller att hålla igen i början. Du hittar säkert mycket matnyttig information m.h.a. sökfunktionen på forumet.
            Här är en nybörjarguide för malawiciklider:


            *Edit: Oj, både Bosse och Aqua hann före.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Hej Monica och välkommen till detta formidabla forum!
              Köp ett nitrittest så att du kan kolla så att inte nitriten blir ett öde!
              Filterbakterier är också ett bra inköp vid nystartat akvarium.
              Du har fått ett PM.
              Senast redigerad av Wilhelm; 27 januari 2014, 19:19.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Jag har inte något nytt att tillföra direkt men ibland känns det tryggare att fler säger samma sak. Speciellt nu när du fått lite olika råd. Håller med Pierre. Fyll upp burken med vatten som håller samma temp som vattnet i hinkarna. Sen är det bara att släppa i fisken. Strunta i att tända upp belysningen första dygnet så att firrarna får vänja sig i lugn och ro.

                Köp ett nitrittest (dropptest) och kolla nitrit efter 3-5 veckor eller om du tycker att fisken beter sig underligt.

                Mata väldigt lite i början.

                Kommentar

                • Mony
                  Användare
                  • december 2013
                  • 187

                  #9
                  Hej alla och tack för råden och det varma välkomnandet!

                  När jag var i tonåren hade jag ett sällskapsakvarium och läste på ganska mycket om de fiskar jag hade då. Sedan tappade jag intresset och var akvarielös i många härrans år. Sedan fyra år tillbaka har jag utedamm på 8000 liter med koi med anpassade filtersystem, men jag kan väl inte kalla mig senior än, hehe. Det är lite skillnad på utedamm och akvarium men en del är ju samma. Tex med ammoniak, nitrat och nitrit. Jag har dropptest till dammen och tänkte använda samma till akvariet. (Vätska man droppar i en plastburk med damm/akvarievattnet).

                  Jag är dock helt ny på malawi men har läst och funderat sedan i november. December var vi utomlands och sedan dess har jag letat efter bra pris på blocket. I dagarna kommer mitt "nya" kar! Vi har fått snö och halt väglag här nere i Skåne, så mina starka killar hade inte någon lust att hämta det idag.

                  Jag funderar lite på det här med nitritspiken som kommer efter tre-fyra veckor. Blir den lika kraftig med ett redan-igång-filter? Spontant känns det som den kommer bli betydligt lägre, men givetvis kommer jag hålla reda på det och göra små och många vattenbyten när det stiger.

                  Behöver jag köpa filterbakterier också? Akvariet är typ en halvtimme bort så filtret kommer stå still i max en timme.
                  Jag har redan handlat vattenberedningsmedel. Är det OK att släppa ner fiskarna fast man precis har hällt i detta?

                  Det ska bli SÅ roligt! Min favorittråd är Helkarsbilder. Otroligt fina kar många sitter med.

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Kör filtret i en hink med akvarievatten så snart du är hemma och under tiden du ställer upp burken. Ibland tar det längre tid än man tänkt

                    Vattenberedning är inte farligt, tvärtom. Bara att hälla i och sen i med fisken.

                    Häll inte i något gammalt vatten. Och inkoppning är inte någon bra idé, ta upp fisken med håv från hinken och direkt ner i akvariumet.

                    Det kommer gå bra det här!

                    Kommentar

                    • riktlinjer
                      Användare
                      • augusti 2013
                      • 335

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mony
                      Jag har köpt ett begagnat 375 liters akvarium med malawi fiskar och hela kittet. Fiskarna kommer i plasthink och akvariet för sig själv. Jag kommer att fylla på med kranvatten.

                      Hur länge ska/bör fiskarna stanna i plasthinken? Läste på nätet att nystartat akvarium ska stå 36 dagar, men det är bara vatten och sand som blir nytt. Filter och stenar samt vattnet i hinken har väl bakteriekulturen som behövs?

                      Jag är helt grön. Förlåt min okunnighet, men jag är grymt taggad!

                      Det är väl nitrifikationscykeln som är ungefär en månad, dvs efter att du kört igång akvariet (det ögonblick skit sprids i akvariet) så tar det ungefär en månad och sedan riskerar du få en nitrithöjning som ibland dödar fiskarna. Lugn matning i början, gärna starta med begagnat filter minskar detta problem.

                      När du utjämnat temperaturen mellan akvarium och hinkar, skicka i fisken i akvariet.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Be säljaren att INTE rengöra filtret. Däremot bör det tömmas på vatten (vattnet ska du spara i en hink).

                        Är filtret relativt rent är det kanske bäst att bara plugga in det men är det inte rengört på länge kan du krama ut det i en hink akvarievatten och sedan sila det genom en håv eller kaffefilter beroende på hur gunkigt det är. Hinken med vatten kan du då hälla i innan gruset.

                        Filtret innehåller de bakterier du vill ha. bakteriekultur på flaska innehåller som jag fattad det inte dessa bakterier utan bakterier som gör att det inte går åt skogen. Dessa ersätts sedan med sådana du vill ha.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Mreque
                          Användare
                          • juni 2011
                          • 348

                          #13
                          I med vatten av rätt temperatur i nya akvariet och släng i fiskarna, mata inte på en vecka.

                          Så.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...