Back to nature som förfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chelmon
    NCS Medlem
    • mars 2007
    • 45

    Back to nature som förfilter?

    Hej skall efter ett par år med akvarie paus dra i gång mitt 1400 liters akvarium,det blir förmodligen malawi.
    Är lite sugen på att installera en back to nature malawi/tanganyika 200x60,dels för att få en snygg bakgrund men också för att använda som förfilter till bägge mina eheim 2080.
    Akvarie höjden invändigt är 67 cm och bakgrunden är 58 cm,nu till frågan:
    Hade tänkt att lägga 10 cm grov blå filtermatta som distans mellan botten på akvariet ock bakgrund,vill ej ha raster i bakgrunden pga.yngel simmar in och blir kvar samt att de samlas massor av skit där.
    Är detta en bra ide eller kommer jag för eller senare stöta på problem med tät filtermatta och tillhörande problem.
    Är nyfiken om någon annan har provat denna lösning en längre tid.
    Tacksam för åsikter och svar.Robban
    Senast redigerad av chelmon; 22 januari 2014, 12:07.
  • Repen1
    Användare
    • januari 2013
    • 877

    #2
    Beror lite på vilket substrat du tänkt dej, om det är grovt typ Engelsk sjösten så funkar det men om du har tänkt att köra som dom flesta med Malawi/Tanganyika med sand så kommer det inte att funka utan det sätter igen o det pumpas torrt bakom bakrunden, Du behöver inte ha raster i bakrunden (vilket jag tycker ser fult ut speciellt när många har dom mitt i bakrunderna) Du lämnar ca 1-2cm på ena kortsidan (alltså för kort bakrund) sen sätter du en modul 1-2cm framför,då syns det inte att bakrunden inte går ända ut, sen sätter du 2st remsor med filtermatta i början på bakrunden,2st för att när du gör rent den yttersta så kan inga fiskar komma in bakom, sen fyller du med det filtersubstratet som du själv vill efter det.Mille
    Dieselråttan

    Kommentar

    • chelmon
      NCS Medlem
      • mars 2007
      • 45

      #3
      Tack för svaret Mille,fick en ny vinkel att fundera på

      Kommentar

      • Bosse G
        NCS Medlem
        • november 2013
        • 235

        #4
        Ursprungligen postat av chelmon
        Hej skall efter ett par år med akvarie paus dra i gång mitt 1400 liters akvarium,det blir förmodligen malawi.
        Är lite sugen på att installera en back to nature malawi/tanganyika 200x60,dels för att få en snygg bakgrund men också för att använda som förfilter till bägge mina eheim 2080.
        Akvarie höjden invändigt är 67 cm och bakgrunden är 58 cm,nu till frågan:
        Hade tänkt att lägga 10 cm grov blå filtermatta som distans mellan botten på akvariet ock bakgrund,vill ej ha raster i bakgrunden pga.yngel simmar in och blir kvar samt att de samlas massor av skit där.
        Är detta en bra ide eller kommer jag för eller senare stöta på problem med tät filtermatta och tillhörande problem.
        Är nyfiken om någon annan har provat denna lösning en längre tid.
        Tacksam för åsikter och svar.Robban
        Låter som en bra lösning. Jag kör mitt kar med blå filtermatta bakom halva bakgrunden och har inget ytterfilter. Det räcker för mig. Men å andra sida har jag Tanganyika och dom skitar kanske inte ner lika mycket. Men du har ju 2 meter att jobba med så det blir en himla filtervolym om du vill. Tror att vilket som fungerar. I synnerhet med Milles "förfilter".

        BG

        Kommentar

        • chelmon
          NCS Medlem
          • mars 2007
          • 45

          #5
          Ok Bosse tack för svaret.

          Kommentar

          • GraTis
            Användare
            • januari 2013
            • 414

            #6
            Ursprungligen postat av chelmon
            installera en back to nature malawi/tanganyika 200x60,dels för att få en snygg bakgrund men också för att använda som förfilter till bägge mina eheim 2080.
            Varför ta bort en så stor volym från ditt häftiga kar med en hel bakgrund när du ändå skall ha ytterfilter? Verkar ju lite onödigt i mina öron
            Satsa på ett antal moduler i stället

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Håller med! Moduler räcker ju till all filtrering så det blir ett stort förfilter.

              Kommentar

              • chelmon
                NCS Medlem
                • mars 2007
                • 45

                #8
                Såg Weitze Brons malawikar på nätet och fick inspiration,

                Kommentar

                • {_AquA_}
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 1299

                  #9
                  Det du kan göra för att resa bakgrunden är att sätta cellplast/frigolit under bakgrunden. Hur då? Jo du väljer tjocklek.. Brukar oftast vara i 60x120cm ark.. Sätter bakgrunden på och med tusch ritar ut på den och därefter skär till eller så bara silikonar du fast under bakgrunden och fyller på med sand ... Skippa moduler och kör på heltäckande bakgrund istället det blir mycket snyggare än att måla baksidan av karet och köra moduler här och var.
                  // Nasser H

                  Följ mina projekt:

                  Tråd 1:
                  https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                  Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                  Finns mer gott på följande sida!
                  Min Zoon:
                  http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                  Kommentar

                  Arbetssätt...