Eheim/jäger doppvärmare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DavidR
    Användare
    • januari 2014
    • 75

    Eheim/jäger doppvärmare

    Hur funkar egentligen dessa doppvärmare. Ska man först vrida den röda pilen till den temp det är i vattnet och sen vrida den blå till önskad temp? Jag märkte att jag gjort något fel då vattnet blev alldeles för varmt.

    Mvh
    David
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Åh, jag hade samma trubbel. Se om jag minns, har dem inte kvar. Men det man måste göra är att först kalibrera dem, (Jäger), ställ in den temp du nu har i karet med någon av pilarna och låta värmaren uppnå den tempen. Alltså den ska börja gå på och av vid den temp du har. Sedan kan du vrida upp på markeringen, ställ någon, minns inte vilken av pilarna på önskad temp. Sedan vrider du själva inställaren.
    Kanske blir du inte klokare av detta, men kalibreringen är det första viktiga steget.

    Pablo

    Kommentar

    • GraTis
      Användare
      • januari 2013
      • 414

      #3
      Skit i kalibreringen.
      Kolla när lampan slår till o från, den temperaturen är det just då. Vill du öka vrid ca: lika långt som hur många grader mer du vill öka med.

      Kommentar

      • Mreque
        Användare
        • juni 2011
        • 348

        #4
        Släng den och köp en Aquarium systems Visitherm

        Jag litar inte på eheim doppisar.

        Kommentar

        • DavidR
          Användare
          • januari 2014
          • 75

          #5
          Har skruvat lite på den nu så jag får se om det funkar, tar ju lite tid innan tempen sjunkit.

          Kommentar

          • Bosse G
            NCS Medlem
            • november 2013
            • 235

            #6
            Ursprungligen postat av DavidR
            Har skruvat lite på den nu så jag får se om det funkar, tar ju lite tid innan tempen sjunkit.
            Om det är för varmt töm ur 10% och fyll i ´kallvatten. sänker ungefär 2 grader

            Kommentar

            • DavidR
              Användare
              • januari 2014
              • 75

              #7
              Ähh, jag fattar inte får väl göra som graTis skrev så får jag rätt temp i alla fall.
              Får väl titta på Aquarium systems Visitherm vid nåt tillfälle

              Kommentar

              • ScreamingBroccoli
                Användare
                • mars 2013
                • 231

                #8
                Har min jäger i en låda och vågar inte använda den. Trodde att jag lyckats få till kalibreringen, men när jag kom hem senare under dagen hade temperaturen skenat med ett par tråkiga dödsfall som resultat. Handhavandefel visserligen, men lägger hellre 300 spänn på en annan värmare än att riskera livet på fler fiskar. Känns både billigare i längdeb och mera etiskt mot mina fiskar.

                Kommentar

                • Bosse G
                  NCS Medlem
                  • november 2013
                  • 235

                  #9
                  Hoppas det funkar med bilden


                  Kan vara bra att inte ha 300W i ett normalt kar
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  Arbetssätt...