Håller golvet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mellow
    Användare
    • december 2013
    • 41

    Håller golvet?

    Hej!
    Funderar på att skaffa ett 350 liters. Det kommer väga ungefär 550 kg med möbelt, fyllt med vatten och inredning.... Någon började sen fråga om golvet kommer hålla för detta, och då blev jag orolig....Huset är från 40-talet så bjälkar är ditsatta så men kan hända att golvet är lagt år 2000 när de renoverad byggnaden, det är parkett och knarrar inte(om det nu har någonting med styrkan på golvet att göra....) Har läst runt på lite forum där det speculerats lite från och till....Men jag har inte läst om någon som har fått skador på golvet av 350 liters eller att det inte har burit tyngden i verkligheten....Så jag undrar om någon har erfarenhet av att golvet gett vika/ blivit skadat eller hört om det(gäller denna tyngden då)? Och skulle ni ha brytt er om detta eller är 350 liter inte någon stor fara i lägenhet med parkettgolv?
    Jättetacksam för lite hjälp!
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Jag har bott i fem eller sex olika lägenhetsfastigheter där jag haft stora kar. Bor nu i en fastighet byggd 1946. I köket har jag ett 1100 liters i vardagsrummet med parkett ett 375 liter. Har aldrig haft några problem och ingen hyresvärd har ifrågasatt det.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Glömde skriva att alla de fem eller sex lägenheterna varit byggda mellan 40-50-talet

      Kommentar

      • Mreque
        Användare
        • juni 2011
        • 348

        #4
        Ursprungligen postat av mellow
        Hej!
        Funderar på att skaffa ett 350 liters. Det kommer väga ungefär 550 kg med möbelt, fyllt med vatten och inredning.... Någon började sen fråga om golvet kommer hålla för detta, och då blev jag orolig....Huset är från 40-talet så bjälkar är ditsatta så men kan hända att golvet är lagt år 2000 när de renoverad byggnaden, det är parkett och knarrar inte(om det nu har någonting med styrkan på golvet att göra....) Har läst runt på lite forum där det speculerats lite från och till....Men jag har inte läst om någon som har fått skador på golvet av 350 liters eller att det inte har burit tyngden i verkligheten....Så jag undrar om någon har erfarenhet av att golvet gett vika/ blivit skadat eller hört om det(gäller denna tyngden då)? Och skulle ni ha brytt er om detta eller är 350 liter inte någon stor fara i lägenhet med parkettgolv?
        Jättetacksam för lite hjälp!
        Tror inte det ska vara några problem. Ha koll när du fyller bara med ett vattenpass. och hoppa runt lite å se om det går åt helvete

        Piano brukar man ju inte fundera mycket över när man har in, och dom väger ton. speciellt piano ifrån 40 talet

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8596

          #5
          Ursprungligen postat av Mreque
          Piano brukar man ju inte fundera mycket över när man har in, och dom väger ton. speciellt piano ifrån 40 talet
          Mnja. En konsertflygel (alltså stor) väger cirka 450 kg. Den har bara tre fötter, så det blir alltså cirka 150 kg på någon ynka kvadratcentimeter. 550 kg fördelat på 6 eller 8 fötter ska inte vara så kritiskt. Det kan vara bra att lägga någonting mellan fötterna och parketten, som både skyddar parketten och fördelar vikten på en större yta. Det kan också vara bra att försöka kolla var bärande balkar ligger. Och till sist, vid en vägg håller golvet bättre än mitt i rummet.

          Eller ta in 7 gubbar och ställ dem där akvariet ska stå, det borde ju väga ungefär lika mycket.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Mreque
            Användare
            • juni 2011
            • 348

            #6
            Ursprungligen postat av Mikael W
            Mnja. En konsertflygel (alltså stor) väger cirka 450 kg. Den har bara tre fötter, så det blir alltså cirka 150 kg på någon ynka kvadratcentimeter. 550 kg fördelat på 6 eller 8 fötter ska inte vara så kritiskt. Det kan vara bra att lägga någonting mellan fötterna och parketten, som både skyddar parketten och fördelar vikten på en större yta. Det kan också vara bra att försöka kolla var bärande balkar ligger. Och till sist, vid en vägg håller golvet bättre än mitt i rummet.

            Eller ta in 7 gubbar och ställ dem där akvariet ska stå, det borde ju väga ungefär lika mycket.
            Tänkte mig faktiskt ett med 4 fötter som vägde 850 kilo när jag skrev Men tankeläsning är inte det lättaste.

            Ja precis, ta hem hela gänget och gör det till en fyllelek. Du lär få bjuda på drickat.. När ska vi komma? haha XD

            Kommentar

            • mellow
              Användare
              • december 2013
              • 41

              #7
              Tack för svaren! Känns som det kommer hålla efter allt jag läst

              Kommentar

              Arbetssätt...