Eheim 2180 hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dashivas
    Användare
    • oktober 2013
    • 245

    Eheim 2180 hjälp

    Tjena
    Jag tar det från början.

    Jag beställde en pump från kenfish
    den var ju nästan 2000kr billigare.
    Fick hem pumpen igår märkte snabbt att jag behövde mer slang samt kontakten inte var svensk standard.
    Jag bestämde mig för att byta ut kontakten och köpa ny slang .
    Sagt och gjort jag klippte av sladden och satte dit den nya kontakten efter lite funderande eftersom sladdarna inte inte hade samma färg som vi normalt har här.
    1 svart 1 vit 1 grön/blå aktig .
    eftersom jag köpte en uv lampa också som inte hade jord förstod jag att svart och vit var ström och den andra var jord.

    Efter dragit alla slangar så började jag pumpa på den pumpen för att fylla pumpen .
    När jag ser att pumpen fylls på själv väntar jag medans den fylls och klämmer den ena insugs slangen så att luften försvinner från båda.
    När pumpen är full sätter jag i kontakten pumpen går igång pumpar bra men låter ordentligt .
    Medans jag läser bruksanvisningen för att se om den tystnar så ser jag att det fanns 2 orsaker till att det låter och det beror på att antingen keramiknaxel är av eller fel isatt.
    plockar isär pumpen och kollar axeln den verkar sitta rätt och är hel .
    så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra?
    Att skicka tillbaka blir ju svårt när man klippt av kontakten.

    Nån som har några idéer på vad som är fel ?
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU
  • Joakim Birgersson
    Användare
    • augusti 2013
    • 202

    #2
    Har Du kollat spänning och frekvens?

    USA har 120 V och 60 Hz - antar att Kensfish har USA pumpar. Inte helt säker det är "plug and play" med vårt 220V 50Hz nät.
    Senast redigerad av Joakim Birgersson; 17 november 2013, 13:04.
    720 l. Malawi mbuna
    720 l. Tanganyika
    112 l. Yngel och karantän

    Kommentar

    • Dashivas
      Användare
      • oktober 2013
      • 245

      #3
      Du har nog rätt tyvärr men finns det något man kan göra åt detta och i så fall vad kan ha hänt med pumpen ?
      Eller är detta en dyr läxa ?
      http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

      Kommentar

      • Mathias-D
        Styrelsemedlem
        • januari 2003
        • 509

        #4
        Köpa en adapter som transformerar ner strömmen från 230v 50hz till 110v 60hz. Finns på dom flesta större teknik kedjor. kjell&co har bla.
        Våra populära böcker har sålts i över 450 000 exemplar till både privatpersoner, företag och skolor som vill lära sig mer om vardagsteknik. Få informationen digitalt - helt gratis.
        Senast redigerad av Mathias-D; 17 november 2013, 14:01. Anledning: la in en länk

        Kommentar

        • Dashivas
          Användare
          • oktober 2013
          • 245

          #5
          Efter ha läst lite på nätet så gissar jag att jag har bränt motorn i pumpen .
          Andra motorn idag då jag brände min mixer när jag skulle göra räkmix.

          Då är min gissning att jag kan dumpa min uv-lampa då den också är köpt på kenfish , var inte så dyr 2-300kr .

          Men tillbaka till pumpen .
          Gissar att men måste fixa motorn på nått sätt antingen ny eller renovera den befintliga .
          Detta är nog inte något jag bör ge mig på då mina elkunskaper är begränsade .
          Nån som vet var man kan få detta gjort till en vettig peng i malmö/lund/Trelleborg/svedala området ?
          Om man nu bytar motor borde inte 220v vara några problem längre?
          http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

          Kommentar

          • fragster
            Användare
            • januari 2013
            • 85

            #6
            Ett nytt pumphuvud från eheim kostar £149 i nån brittisk webshop. Jag gissar att det är allt som behövs, men vem vet.
            Ring nån kunnig säljare, tex akvarielagret, och kolla vad de säger annars.

            Kommentar

            • Dashivas
              Användare
              • oktober 2013
              • 245

              #7
              Runt 2000kr med andra ord får kolla nån akvarie affär
              http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

              Kommentar

              Arbetssätt...