Akvarieramper, jordat/ojordat ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Akvarieramper, jordat/ojordat ?

    Mina gamla ramper har alla ojordade kontakter, numera har ju alla nyare hus enbart jordade uttag. Hur gör ni ?, jag har kapat sladden och skarvat på en smal kontakt som går i jordat uttag. Är detta ok och om inte vad göra för att göra rätt ?
  • {_AquA_}
    Användare
    • februari 2013
    • 1299

    #2
    Varför inte byta ut hela kabelsystemet i rampen? Är man händig så går det att fixa fram.
    // Nasser H

    Följ mina projekt:

    Tråd 1:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

    Finns mer gott på följande sida!
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

    Kommentar

    • Bjorn
      Användare
      • oktober 2009
      • 939

      #3
      Tvärt om.... att sätta dit en ojordat kontakt på något som kräver jord är olagligt, och kan vara farligt!

      Att sätta en jordat kontakt på en apparat/pryl/belysning som inte kräver jord är i princip ofarligt! ...men jag vet inte hur lagligt det är! Avyttrar du produkten/prylen så kan någon annan tro att den är jordat + den kan anslutas i utrymmen som kräver jord! (= Farligt att göra!) ..så en kvalificead gissning är olagligt.

      Elektriska apparater (tex belysning) som står i sk våta rum (badrum, vissa källare, i anslutning till diskbänk etc) ska vara jordade eller dubbelisolerade*!!

      Att byta en kontakt/plugg kräver att du enligt lag har "nödig kännedom" (vet du tex inte att jordsladden ska vara längre än de strömledande så har du icke det!) ...och slutresultatet kan bli farligt för liv och ägendom!

      Så det känns som att du har ditt på det torra... förutsatt att dina ljusramper/akvarier inte står i ett rum som enligt lagen (och din hälsa) kräver jordade uttag.

      Fråga: Har du en central jordfelsbrytare? (I så fall kan du sova lugnt själv om du är osäker på om rummet/rummen klassas som "våta")


      * Dubbelisolerade apparater är märkta med Klicka på bilden för större version

Namn: dubbelisolerat.gif
Visningar: 2
Storlek: 1,5 KB
ID: 687972 så de kräver ingen jordad kontakt (de har normalt en stöpt sk euro-kontakt) ...byter du kontakt så är de inte dubbelisolerade längre och potentiellt farliga i våta rum!

      Någon som vet bättre får gärna rätta mig, dock förutsätter "bättre" att du har din behörighet som elektriker!

      /Överutbildad men inte Behörig.
      Senast redigerad av Bjorn; 13 november 2013, 23:06. Anledning: UPPGRADERING AV FARLIGHETEN
      Newbie December 2009
      Malawi: 450 liter
      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

      Järfälla/Stockholm

      Kommentar

      • Bjorn
        Användare
        • oktober 2009
        • 939

        #4
        En tumregel är att en produkt med eurokontakt (se bild nedan) inte kräver jord, men den får användas i "våta rum" (tex badrum) endast om den är märkt med:
        Klicka på bilden för större version

Namn: dubbelisolerat.gif
Visningar: 2
Storlek: 1,5 KB
ID: 687973

        Eurokontakt:
        Klicka på bilden för större version

Namn: 403838.png
Visningar: 1
Storlek: 28,2 KB
ID: 687974
        Senast redigerad av Bjorn; 13 november 2013, 23:05. Anledning: Komma
        Newbie December 2009
        Malawi: 450 liter
        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

        Järfälla/Stockholm

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Bra info Björn!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #6
            Japp har jordfelsbrytare så i praktiken är det lugnt men jag undrar hur ni andra gör som har ramper med ojordat stor kontakt ?

            Kommentar

            Arbetssätt...