Val av botten matrial?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillemor
    NCS Medlem
    • juni 2013
    • 117

    Val av botten matrial?

    Hej.
    Hoppas på lite feedback från er med lite mer erfarenhet.....

    Har skaffat mig ett 375 som jag håller på att göra iordning. Har en hel bakgrund som jag tror kan vara från Rockzolid. Bakgrunden är mörk brun/svart och jag tänkte använda mig av blästersand till denna, MEN skulle vilja bryta upp sanden lite med grövre grus av storleken 3-5 mm. Har hittat ett på zoo.se i Bromma som nyansmässigt går i svart,brunt och vitt. Tänkte plocka bort det vita och behålla de mörkare nyansera. Hoppas att detta ger lite mer liv till sanden som i mitt tycke blir lite platt och tråkig. Blir lite sandstrand.

    Gruset skall även vara Ph höjande vilket inte är så dumt.

    Men är detta val klokt till Malawi eller blir det för grovt för dem? Vill ju att de ska kunna flytta och bygga som de vill. Hur ser bottenmatrialet ut i sjön?

    Andra effekter jag inte tänkt på?
    Finns det risk för att det grövre sjunker och hamnar i botten?

    Mvh
    /Lillemor
    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Det brukar bli så att sanden lägger sig underst, alltså åker mellan det grövre gruset.

    Jag har haft problem med att honor plockar upp gruskorn (i samma storlek som äggen) istället för ägg vid lek. Är gruset grövre så känns väl inte det som någon risk.

    Det är inga problem för en fisk att flytta grus i den storleken.

    Kommentar

    • Lillemor
      NCS Medlem
      • juni 2013
      • 117

      #3
      Tack Erik
      Dig kan man alltid lita på att man får svar.
      Kanske jag skulle lägga det större gruset bak mot bakgrunden och liksom tona ut mot framrutan med sanden. Vi får se. Nu vet jag iallafall att mina funderingar inte är uppåt väggarna.

      Trevlig helg och tack ännu en gång
      Lillemor
      ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

      ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

      Kommentar

      Arbetssätt...