Nitritnivåer som inte ger sig..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olivaw
    Användare
    • juli 2012
    • 115

    Nitritnivåer som inte ger sig..

    Fattar ingentig..startade upp ett 540L kar, i det nya filtret tillsatte jag "gojs" från ett annat filter som är igång, använde rekommenderad mängd "Easystart" och lät det gå i några dagar. La i 12 Minortetror, matade sparsamt, sedan 2 XXL scalarer efter ca 5 dagar. Nu är Nitrit halten på mellan 2-5 vad jag än gör, Har bytt vatten varje dag sedan i tisdags (20-30 %) tillsatt ännu mer easystart, fiskarna får ingen mat alls..men inget hjälper? Känner mig som en novis... det borde ju bättra sig?
    Fiskarna ser krya ut, inga avvikande beteenden.. Kom just på att jag saknar en minor..kan vara liket efter den som spökar..

    Skall man prova att ta ut Scalarerna, de borde ju producera mest avfall? De är jag ju mest rädd om också. Och så låta akvariet vara tills nivåerna sjunkt och bakterienivån tagit sig?
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 334

    #2
    Ursprungligen postat av Olivaw
    Fattar ingentig..startade upp ett 540L kar, i det nya filtret tillsatte jag "gojs" från ett annat filter som är igång, använde rekommenderad mängd "Easystart" och lät det gå i några dagar. La i 12 Minortetror, matade sparsamt, sedan 2 XXL scalarer efter ca 5 dagar. Nu är Nitrit halten på mellan 2-5 vad jag än gör, Har bytt vatten varje dag sedan i tisdags (20-30 %) tillsatt ännu mer easystart, fiskarna får ingen mat alls..men inget hjälper? Känner mig som en novis... det borde ju bättra sig?
    Fiskarna ser krya ut, inga avvikande beteenden.. Kom just på att jag saknar en minor..kan vara liket efter den som spökar..

    Skall man prova att ta ut Scalarerna, de borde ju producera mest avfall? De är jag ju mest rädd om också. Och så låta akvariet vara tills nivåerna sjunkt och bakterienivån tagit sig?

    VAD för nitrittest använder du och vad säger datummärkningen på detta test?

    Kanske prova ett annat test, eller bara testa ditt kranvatten och se vad som blir resultatet.

    Kommentar

    • Olivaw
      Användare
      • juli 2012
      • 115

      #3
      Sera nitrittest, datummärkningen säger om 2 år och mätte nyss det "gamla" akvariet so m är igång sedan länge och den visade inga nitriter..Samma med kranvattnet..
      Nåja, jag tar och flyttar Scalarerna, tar ut rötterna så jag kan hålla koll och fånga upp ev. död fisk på ett bättre sätt...och så ännu ett vattenbyte på det. Sedan får det bära eller brista..

      Kommentar

      • Olivaw
        Användare
        • juli 2012
        • 115

        #4
        Kan ha hittat felet..tog som sagt ut de nya rötterna ur karet, en av dem var täckt av något vitaktigt slem och den luktade uppriktigt sagt fan! Vete katten vad det skulle kunna vara men nu får den bo i en tunna ett par veckor med regelbundna byten av vatten.
        Säker är jag väl inte på att den är boven men inte fasen skall det lukta ruttet om en redmoor rot?

        Kommentar

        Arbetssätt...