Läckande aluminiumram?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oscarjl
    NCS Medlem
    • mars 2013
    • 41

    Läckande aluminiumram?

    Hjälp!
    Har precis burit upp ett 450l akvarium från källaren med hjälp av grannen. När vi tog upp det för trappen så lutade vi det en del. Nu märker jag att det är lite fuktigt i ena hörnet. Trycker man på aluminiumramen kan man få lite fukt på fingret. Akvariet är i princip tomt, det är någon dl kvar på botten. Jag fyllde på ca 30l när jag gjorde rent de nyinsatta BTN-slimline.

    Min fråga är egentligen, hur ser aluminiumramen ut "inuti"? Kan det vara så att det var vatten i den som rann ut i hörnet när vi tippade det?
    Lagom kul att ta bort slimlinen nu, om det ens går utan att förstöra dem.
    Mvh
    Oscar
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    #2
    Är inga problem att skära ut en slimline. Fick tipset här på forumet att använda en filékniv och det funkade bra även om det var en del jobb. Vad gäller silikonfogar och läckage har jag dessvärre ingen erfarenhet. Men lär finnas andra som kan svara på det.

    Kommentar

    • jonre723
      Användare
      • oktober 2004
      • 439

      #3
      Det KAN vara vatten som legat mellan ramen och glaset som har runnit när ni bar det. Aluminiumramar ser lite olika ut i konstruktion, men det behöver nödvändigtvis inte vara en läcka.
      Och så är det.
      /J

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Tror nog det varit vatten bakom ramen. Hade det stått tomt länge eller nytömt? Var stod det innan? Hade de märkt någon fukt tidigare?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Oscarjl
          NCS Medlem
          • mars 2013
          • 41

          #5
          Det har stått tomt länge i källaren. Men jag har gjort rent inuti och utanpå så det kan mycket väl ha kommit in vatten där.
          Jag hoppas på det och fyller det sakta för att se om det läcker. Börjar inte gärna med att demontera bakgrunderna.
          Funderar på om man ska sätta något speciellt mellan fötterna på aluminiumramen och parketten.
          En plastkopp med en fuktsensor i hade varit något för eventuellt kommande hemmabygge med Arduino och/Raspberry pi....
          :-)
          Tack för all svar.
          Återkommer med lite bilder

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Fyll upp det till hälften och sätt fast dasspapper runt botten. Då ser du var vattnet, om det nu läcker, kommer ut. Jag tror som dom andra att det är vatten som kommer från när du gjorde rent burken. Verkar märkligt att det läcker med så lite vatten i.

            Kommentar

            • Oscarjl
              NCS Medlem
              • mars 2013
              • 41

              #7
              Det var akvariet. Fyllde det idag och det började rinna droppar vid respektive bakre hörn.
              Bara att tömma fort som f-n.
              Kul med nymonterad btn slimline. Ett bra tips är nog filékniven tror jag. Varför var jag så jädra ordentlig och satte rikligt med silikon bakom. Varför slarvade jag inte som vanligt. Ja ja, bara att sätta igång när energin kommer tillbaka. Eller köpa nytt... Tappar lite gnista gör man allt...

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Oj vad jobbigt! När irritationen har lagt sig så hittar du nog tillbaka till arbetsron och tar omtag! Jag håller tummarna!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Oscarjl
                  NCS Medlem
                  • mars 2013
                  • 41

                  #9
                  Tack!
                  Ska leta upp en bra/billig filékniv, det borde underlätta borttagningen av BTNen.
                  Det såg ju ganska lovande ut... :-S
                  Klicka på bilden för större version

Namn: akvariet.JPG
Visningar: 1
Storlek: 261,5 KB
ID: 687513

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Mycket lovande. Du är i ett kick tillbaka där igen. Häng i bara.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Min erfarenhet är att en fintandad kniv med tunt blad är absolut bäst. Då kan du såga i silikonet vilket går mycket lättare än att skära igenom det. Jag använde ett bågfilsblad någon gång och det funkade bra.

                      Jobbigt är det hur som helst, men det är bara att bryta ihop och komma igen!

                      Kommentar

                      • Oscarjl
                        NCS Medlem
                        • mars 2013
                        • 41

                        #12
                        Bågfilsblad är en bra idé. Det ska jag prova.
                        Funderar på om man ska göra i ordning det och sätta upp det i källaren istället. Bättre det läcker där... :-)
                        Då kan jag skaffa ett nytt till vardagsrummet.
                        Tror ni sambon genomskådar den taktiken?
                        :-)

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Du kan ju ställa burken där "så länge" innan den ska till tippen. Sen råkar du slinta med vattenslangen någon gång och efter det händer ett mirakel, fiskar har hittat dit Ett av de bättre sätten att utöka antalet burkar utan "att det märks"

                          Kommentar

                          • Oscarjl
                            NCS Medlem
                            • mars 2013
                            • 41

                            #14
                            Hm. Jag åker nog på att skära isär den ena bakgrunden i alla fall. Jag har satt dem mot toppen så där finns inget utrymme att komma in.
                            Får nog dela den för att få något att börja skära bakom.
                            Lite trist men jag måste komma igång också känner jag.
                            Annars kommer det stå där o reta mig. Får nog förstöra lite och sen ta bort silikonen i bakre hörnen och på med nytt fräscht.

                            "Det är rätt roligt att pyssla lite, det är rätt roligt att pyssla lite", ett mantra jag intalar mig själv....
                            /O

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Bra mantra
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...