Räkmix- hur gör man för att undvika nerskräpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • mars 2013
    • 457

    Räkmix- hur gör man för att undvika nerskräpning

    Gjörde räkmix, fiskarna åt lite, det mesta tuggades och spottades ut, nu börjar jag förstå varför många byter 50% vatten varje vecka...eller gör jag fel? Räkor, ärter, gelatin och några droppar citron... konsistensen verkade bra.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Varför har du i citron? Kanske därför fiskarna spottar ut mixen? Lite långsökt, men jag har aldrig tänkt på att ha i citron i mixen.
    Kolla in alla räkmixrecept här !
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Använd Agar-Agar som bindemedel så slipper du dimma i akvariet.

      Citron är alldeles lysande tillsats i räkmix, det gör att den inte luktar så mycket.

      Kommentar

      • ewa
        NCS Medlem
        • mars 2013
        • 457

        #4
        Det var väldigt lite citron. Agar-agar OK. astaxhantin skulle jag ha, nu när jag läser recepten ser jag ascorbinsyra, gelatinpulver också.
        Bara 2 fiskar åt, de andra är väl bortskämda.
        Dimma har jag inte, eftersom fiskarna äter inte la jag in mindre mängd. Snäckorna äter det.
        Det var bra räkor, åt själv några på mackan.
        Ska testa att hacka skalade, det var favoriten för satanopercor förr i tiden.
        Senast redigerad av ewa; 10 oktober 2013, 23:10.

        Kommentar

        • sören svangren
          Användare
          • januari 2013
          • 57

          #5
          hej eva! har själv märkt att när jag ska introducera nya fiskar med räkmix så kan dom va lite kinkiga, men efter ngr dagar blir dom som tokiga å slåss om mixen (tanganyika). lycka till mvh sören

          Kommentar

          • ewa
            NCS Medlem
            • mars 2013
            • 457

            #6
            Tack Sören, jag tror också att ny mat kan göra att fiskar bli lite tveksamma. Men eftersom 2 av fiskarna äter det så kommer de andra, förhoppningsvis, att äta också. Snäckorna gillar det i alla fall så nedskräpning bli mindre.

            Kommentar

            • Trafter
              Användare
              • oktober 2013
              • 345

              #7
              Ja det är nog ingen större risk att de svälter ihjäl. Hungern är ju bästa kryddan som sagt. De kommer igång när de är hungriga nog.
              1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

              Kommentar

              • KjellM
                NCS Medlem
                • november 2006
                • 172

                #8
                Ursprungligen postat av endymion
                Använd Agar-Agar som bindemedel så slipper du dimma i akvariet.

                Citron är alldeles lysande tillsats i räkmix, det gör att den inte luktar så mycket.
                Hvor mye Agar Agar bruker du pr kilo mix, og hvor mye vann "koker" du det opp i for å få best mulig resultat?
                KjellM

                Kommentar

                Arbetssätt...