Problem med Eheim 2078 Pro 3 Electronic

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wow
    Användare
    • oktober 2009
    • 66

    Problem med Eheim 2078 Pro 3 Electronic

    Hej, jag har ett väldigt frustrerande problem med mitt ytterfilter. Jag köpte det för några månader sedan, men nu efter att jag gjorde rent det för några dagar sedan så blev cirkulationen mycket sämre och den gick inte att höja som man gjorde förut.

    Det ser ut såhär nu: Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2547.jpg
Visningar: 1
Storlek: 281,4 KB
ID: 699108

    Förut så lyste alla gröna knappar och man kunde justera styrkan på cirkulationen, men nu går det inte att ändra någonting. Någon som vet vad som skulle kunna vara problemet? hade varit extremt tacksam om någon kunde hjälpa mig.

    Jag har försökt med att dra ur sladden så att den skulle få "starta om" men det funkade tyvärr inte.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Kan du ha fått luft i pumpen/rören?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • wow
      Användare
      • oktober 2009
      • 66

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Kan du ha fått luft i pumpen/rören?
      Om det är så, kan man se det på något sätt? för jag ser inge luft i rören eller något sådant.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Svårt att se. Testa att fylla om pumpen eller göra så slangarna inte har för många sväbgar upp och ner.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • wow
          Användare
          • oktober 2009
          • 66

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Svårt att se. Testa att fylla om pumpen eller göra så slangarna inte har för många sväbgar upp och ner.
          Jag har redan fyllt om pumpen men inget resultat där, sedan är mina slangar väldigt raka och har fungerat bra som de är förut, väldigt frustrerande.

          Kommentar

          • Moggz
            Användare
            • januari 2012
            • 13

            #6
            Prova att gör en återställning av filtret.

            Filtret kommer att starta om sig och glömma alla inställningar man kan ha gjort med det. Jag har 2st 2078 Pro 3e och har lyckats komma i något liknande läge som du. Jag fick med USB anslutningen så jag ansluter den och då berättar programmet vad filtret gör och hur det är inställt.

            Återställ till fabriksinställningarna, enligt manualen:

            Tryck in knapparna "S“ , "+“  och "–“  samtidigt i minst 2 sekunder.
            Pumpen och elektroniken stängs av i ca 5 sekunder och systemet kalibreras på nytt.
            Automatiskt läge (fabriksinställning = 6 gröna lysdioder lyser).

            Har du inte manualen kvar hittar du den här:

            Kommentar

            • wow
              Användare
              • oktober 2009
              • 66

              #7
              Tack du Moggz, trodde verkligen på att du hade hittat lösningen. Men jag höll in dem i 2 sekunder och hoppades på ett mirakel, men nej, nu lyser bara den nedersta gröna & det går inte att justera. Det kanske inte är i elektroniken det sitter nu då, men problemet är att jag inte vet vart det skulle kunna sitta annars.

              Kommentar

              • Moggz
                Användare
                • januari 2012
                • 13

                #8
                Attans då!

                Startade filtret om eller vad hände?

                Vad händer när du stänger av det, igen ?

                Hur låter ditt filter, går det på hög/låg varv?

                När jag stänger mina filter så kalibrerar de om sig när man startar dem igen. Det kan du se genom att "den gröna lampan" åker upp och ner ett tag och sen blir fast.

                Om jag gissar rätt, så går ditt filter på lägsta varv och därför lyser bara en lampa. Det viktiga är att inga röda lampor lyser. Ibland är mina filter lite seg när man trycker på + eller - och man får trycka flera gånger så händer det saker, prova och tryck lite på + några gånger, och se om det händer något. Då hör jag hur filtret ökar i varv.

                Kommentar

                • wow
                  Användare
                  • oktober 2009
                  • 66

                  #9
                  Har startat om filtret flera gånger och den gör precis som du säger när den "kalibrerar" men den gröna lampan stannar på den nedersta och sedan går det inte att ändra oavsett hur mycket jag trycker på plus eller minus. Men när jag trycker på "S" så hoppar den upp på tvåan ett tag och sedan hoppar den ner till ettan igen.

                  Filtret är på lågvarv, det verkar som den inte vill köra snabbare än på den första gröna, så det lär väl vara något tok med själva filtret och inte elektroniken.

                  Så här ser den ut nu: Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2548.jpg
Visningar: 1
Storlek: 284,4 KB
ID: 687285

                  Jag lär väl plocka isär filtret och försöka hitta felet i helgen.
                  Senast redigerad av wow; 04 oktober 2013, 02:15.

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #10
                    Hoppas det ordnar sig. Jag tycker dessa "elektroniska" filter verkar grymt luriga.

                    Försöker hålla mig väck från apparater med extra kretskort och digitala displayer osv.

                    Detsamma gäller bilar!

                    Kommentar

                    • Moggz
                      Användare
                      • januari 2012
                      • 13

                      #11
                      Den gula lampan betyder att filtret är i "auto off läge", dvs filtret stänger ner i effekt för det orkar inte driva runt det pga smuts, skit i slangarna. Detta läge kan du inte ta dig runt mer än genom att göra rent filtret.

                      Blir det som du skriver att den visar "2" gröna lampor när du trycker på "S" så tycker filtret att det är ganska smutsigt och därför rekommenderas en rengöring, men eftersom du rengjort det för några dagar sedan så tror jag mer att det är något som missats i rengöringen. Jag har märkt att du kan låta filtret vara lite smutsigt men att du måste vara extra noga med flottören då det är denna som känner av hur stort flödet är genom filtret och stänger när det tar emot. Hur pass smutsiga är slangarna?

                      Jag hade provat att bara göra rent bara pumphuvudet, impeller och flottören om resten är rent. Eller iaf börjat med dessa delar då det tar typ 20-30 min att göra rent.

                      Kommentar

                      • wow
                        Användare
                        • oktober 2009
                        • 66

                        #12
                        Tack för att du har tagit dig tid Moggz, det uppskattas. Jag får helt enkelt göra en mer noggrann rengöring nu i helgen, tack!

                        Kommentar

                        • Christer5
                          Användare
                          • december 2012
                          • 155

                          #13
                          Hoppas att det funkar efter ny rengöring,det ultimata filtret är nog Eheim Classic,enklare kan det inte bil

                          Kommentar

                          • Moggz
                            Användare
                            • januari 2012
                            • 13

                            #14
                            Inga problem, svarar bara med den kunskap jag har om ett liknande filter, då jag har två.

                            Hör gärna av dig då man blir lite nyfiken på vad som är fel.

                            När du gjorde rent det, plockade du ut impellern och allt det?

                            Jag gör så här när jag gör rent mina filter.

                            1: Plockar ut alla lösa delar i pumpen, impeller, flottör och gör rent allt så noga jag kan med eheims borst kit.
                            Jag är extra noga med att göra rent utrymmet där impellern sitter.
                            2: Sköljer av allt filtermedia i akvarievatten
                            3: Sköljer av behållaren med vanligt vatten
                            4: Sätter ihop det igen.

                            Sen är det bara att släppa i vatten och låta filtret köra ut all luft då det fixar det om det inte är för mycket luft kvar.
                            Det brukar skvätta o fräsa från filtret i ca 20-30 min när det kör ut all luft.

                            Det viktigaste är att kolla när man startar det igen så det inte stannar efter 5-20 sek under kalibreringen för då är det något man missat eller kopplat fel, eller har för mycket luft i det.

                            Som sagt, ingen röd lampa får lysa, helst bara grönt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...