Fiskar med personlighet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    Fiskar med personlighet

    Redan innan jag började pyssla med akvarier var jag medveten om att många fiskar har en intelligens långt över vad folk tror. Många arter ska ju kunna känna igen "husse" eller "matte" och vara väldigt personliga. Eftersom jag är ny i hobbyn vore det kul att få höra historier om era favoriter genom åren.

    Vilka fiskar har lämnat de mest bestående intrycken hos er i detta avseende? Och då menar jag inte intressanta beteenden som art, utan som individer.
  • ewa
    NCS Medlem
    • mars 2013
    • 457

    #2
    Jag söker inte den typen av inteligens hos fiskar eller djur överhuvudtaget. Tycker det är intressant med deras beteende, just att det avviker från det mänskliga. Att de känner igen ägaren- klart de gör. De får mat. De måste vara inteligenta för att överleva som art.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Jag hade en S. Fryeri hane som attackerade mig när jag gjorde något i burken. Han ställde upp sig i anfallsposition och gick till attack. Bet oftast i underarmen. Om det är ett tecken på intelligens eller ej kan man väl iofs diskutera Jag har faktiskt inte haft någon annan fisk som har betett sig så. Det är för övrigt han som är huvudbild för arten Sciaenochromis fryeri

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Beror lite på vad du menar med personlighet - menar du intressanta beteenden så kan vilken fisk som helst ha det (jag minns t.ex. hur häpen jag blev när jag upptäckte att neontetror har ett avancerat lekbeteende med revirhållning och signaler; det finns inte beskrivet någonstans eftersom alla odlar dem rationellt), menar du däremot att fisken är en individ som på ett intressant sätt beter sig annorlunda än andra medlemmar av arten så blir startfältet mycket mer begränsat. Jag tror jag mest sett den andra typen av personlighet hos ciklider, t.ex. en Teleocichla som lärde sig att stjäla ägg från Amanoräkor.

        Kommentar

        • Rasmus E
          Användare
          • augusti 2013
          • 68

          #5
          Jag hade påfågelciklider för typ sex år sedan. De kändes ofta ganska hundlika. Inte för att jag försökte betinga dem genom Pavlov-experiment som jag har läst att andra har roat sig med. Men de kändes väldigt "med" i vad som hände runtom dem.
          Nästa art jag skaffar blir troligtvis Uaru, en annan sydamerikanare som ska vara rätt "social". Angående Uaru har jag både hört historier om hur de har stöttat sjuka kompisar tills de har kunnat simma upprätt igen och hur de har överlistat stora, bråkiga akvarieinnevånare genom att dela upp sig. Någon uaru har då provocerat bråkstaken och distraherat honom medan resten av stimmet har smugit sig på honom bakifrån.
          Kanske inget beteende man vill provocera fram hos sina fiskar eftersom det mest verkar tyda på en överbefolkad burk, men inte desto mindre intressant och, jo, smart.

          Kommentar

          • Ciklidtok
            Användare
            • september 2008
            • 506

            #6
            påfåglarna har helt klart det mest sociala beteendet. I varje fall i mina burkar.

            Jag har bla. en Albino nu, han vänder rumpan till så snart jag visar mig med kameran. Han vägrar snorunt så jag kan knäppakort framifrån eller från sidan. jag har tom försökt släppa ner mat för att få den att vända på sig, men icke.
            Kommer jag däremot fram tillakvariumet UTAN klameran, ja då kommer h*n direkt och tigger mat, stoppar jag ner fingrarna så nafsar den mig. Den biter inte, utan den bara nafsar
            www.ciklidtok.weebly.com
            *720 liter
            *375 liter
            *300 liter
            *275 liter
            *112 liter

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Paratilapia polleni "big spot" utan någon som helst konkurens. Den överlägset intelligentaste fisken jag har stött på men också en av de aggressivaste. Vägrade exempelvis äta pellets då tog han hellre småfiskar. Medans om han fick räkmix lät han bli småfisken. Han växlade och bytte jaktbeteende när han jagade. Simmade iväg med räkmixen och lade den i ett hörn och väntade på att den skulle tina. Visste vilken del av håven man skulle passa sig för, dvs att skaftet var ofarligt.

              Kommentar

              Arbetssätt...