Malaysisk sandsnäcka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jhes
    Användare
    • september 2010
    • 229

    Malaysisk sandsnäcka

    Har fått en fullkomlig explosion av de här små liven i mitt 720 (någon som vet om dom kan teleportera sig själva, för inget nytt utom mat i karet på ca 1år)
    Problemen med dom, förutom att dom ev. är fula och biotopsvidriga, är att dom har en exceptionell förmåga att sätta igen filter och pumpmotor

    Tömde minst 0,5 liter av dom sist jag tvättade ytterfiltret (eheim 2080)

    Så till frågan: Påverkar dom vattenkvalliten negativt, blir ju rätt stor biomassa tillsammans

    edit: finns det nått sätt at bli av med dom? har väl för hårt skal för tex. Praktbotior
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Ja de påverkar vattenkvaliteten men vattnet blir förmodligen inte bättre av att du skulle ta bort alla. De måste leva på något och all den mat som de lever av kommer istället att ligga och ruttna i och på botten om du tar bort dem. Mata mindre så kommer det blir färre, även om det kan ta lång tid, är det inte möjligt att mata mindre i burken så kan praktbotia vara ett alternativ. De största kanske de inte får sönder skalen på men har man praktbotia så vågar de inte visa sig utan håller sig under sanden. Har haft några praktbotia ihop med troffar och de har hållit ner antalet snäckor så att man inte stör sig på dem i alla fall, men började man kika under stenar så brukade man hitta några. Nu för tiden har jag inga praktbotia utan brukar slänga ner några sandsnäckor i nystartade akvarium.
    Senast redigerad av Pierre_N; 13 september 2013, 17:23.

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Jag kan hålla med om att sniglarna är ett otyg sett ur skönhetsperspektiv.
      Men de små liven är bra ur vattenkvalitets synpunkt då de äter upp allt överflöd som annars hade försämrat vattnet.
      Har du en så extrem explosion tror jag du matar på för mycket.
      En fisk som äter sniglar här hemma är Lamprologus stappersi (meleagris) vet inte om mina är unika med detta beteende men det är mycket roande att se hur de attackerar och sliter i mjukdelarna.
      Annars är praktbotian grym men ej heller den biotopriktig.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • jhes
        Användare
        • september 2010
        • 229

        #4
        Tack för svaren, låter bra att dom inte försämrar vattenkvalitén, får väl helt enkelt kasta i några Botior, även on det tar emot för en biotopsnörd som mig
        Ang att minska matning känns det uteslutet med ca. 40st galna Pettrisar i karet

        edit: Finns det nån robustare fisk i sjön som ser snigel som mat? Fungerade på tex Labiatus eller den där jättemalen (grandiosus?)
        Senast redigerad av jhes; 13 september 2013, 22:56.

        Kommentar

        • ScreamingBroccoli
          Användare
          • mars 2013
          • 231

          #5
          Annars har du ju anentome helena - en snäckätande rovsnigel. I mitt tycke snygga snäckor som är långt mindre störande än ett gäng botior

          Kommentar

          Arbetssätt...