Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • september 2008
    • 506

    Hjälp

    Har nitritsoik i ett nystartat växtakvarie. 4 pansarmalar har dött inom några timmar, så jag kollade vattnet och upptäckte nitriten. Som en akut åtgärd slängde jag i Toxivec igår kväll.

    Idag skall jag göra ett 50% vattenbyte och ha i Nitrivec. Nu är bara problemet att de har upptäckt E-koli bakterier i vårat kranvatten. Och i förrgår började de klora vattnet. De gick ut med detta i tidningarrna igår, så jag visste ingenting om detta. Men det kan ju kanske förklara varför det kom en nitritspik , efter några dagra bara.

    Men frågan är nu ...Hur skall jag göra me3d vattenbyten i dagsläget ?? Kan jag använda kranvattnet, eller skall jag invänta tills de har fått bukt med E-koli bakterierna, det kan ta ju ta ett tag, och jag har nitritspik nu.

    Snälla hjälp mig, jag vet inte hur jag skall göra
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Oturlig situation.

    Om du inte har alltför stort akvarium kan du tappa upp vatten i hinkar och låta kloret dunsta bort samt köra vattenberedning i hinkarna innan du tappar i dem i akvariet. Vet du om det kör med klor eller kloramin? För det senare finns ingen anledning att lufta utan kör vattenberedning direkt och håll i efter några minuter. Har du något annat akvarium kan du ta inredning eller filtermassa från dem för att få tag på goda bakterier så startar du upp akvariet snabbare.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • eriahl
      NCS Medlem
      • december 2003
      • 110

      #3
      Askorbinsyra mot klor kan man väl använda oxå.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Bra tips! Det borde vi skriva upp.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Kawasa
          Användare
          • september 2012
          • 840

          #5
          Ursprungligen postat av Ciklidtok
          Har nitritsoik i ett nystartat växtakvarie. 4 pansarmalar har dött inom några timmar, så jag kollade vattnet och upptäckte nitriten. Som en akut åtgärd slängde jag i Toxivec igår kväll.

          Idag skall jag göra ett 50% vattenbyte och ha i Nitrivec. Nu är bara problemet att de har upptäckt E-koli bakterier i vårat kranvatten. Och i förrgår började de klora vattnet. De gick ut med detta i tidningarrna igår, så jag visste ingenting om detta. Men det kan ju kanske förklara varför det kom en nitritspik , efter några dagra bara.

          Men frågan är nu ...Hur skall jag göra me3d vattenbyten i dagsläget ?? Kan jag använda kranvattnet, eller skall jag invänta tills de har fått bukt med E-koli bakterierna, det kan ta ju ta ett tag, och jag har nitritspik nu.

          Snälla hjälp mig, jag vet inte hur jag skall göra
          När det gäller nystartade akvarium så är det ganska bra att ha nitrivec i beredskap, samt att mata sparsamt. Jag brukar ha akvariet igång någon vecka innan jag introducerar fisk. Hur menar du att det kolorade gav dig en nitritspik? Klor och nitrit är ganska olika, eller menar du att det klorade vattnet hade ihjäl nyttobakterierna som bryter ner nitrit? Det tror jag inte av flera anledningar. Har tyvärr inte några bättre råd än de redan nämnda ovan.
          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            #6
            Sådant är ju inte roligt, men för helt akut problem så skulle jag prata med någon kompis som inte har samma vatten(kanske en grannkomun) o få så mycket vatten man kan få därifrån. Hoppas det ordnar sej. Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • Ciklidtok
              Användare
              • september 2008
              • 506

              #7
              Jag vet inte om de har använt Klor eller kloramin, det stod bara att de hade börjat "klora" vattnet för 2 dagar sedan, alltså i förrgår.
              Normalt har vi inte klor/kloramin i vårat kranvatten. Akvariumet är bara på 160 liter

              Kawasa: Jag hälde i nitrivec när jag startade akvariumet, och de fiskar som hade varit där innan fick gå ner igen. Jag har inte matat alls de dagarna akvariumet har varit igång sedan omstarten.

              Jag VET inte om vårat kranvatten, i dagsläget, har något att göra med att det blev en nitritspik så fort. Normalt brukar det, åtminstone vad jag har märkt, inte bli något nitrit förans efter 2-3 veckor. Nu tog det knappt en vecka (5½ dygn) innan jag har fått en sjuhelsikes nitritspik Jag reagerade på att 4 pansarmalar hade dött eftersom, så jag gjorde ett dropptest på en gång, det hade inte gått många sekunder innan testet var blodrött. men konstigt nog, så har ingen av de andra visat av några symptom på Nitritförgiftning Jag var livrädd att, framförallt, Flaggcikliderna skulle stryka med, men de visar inga tecken alls på förgiftning ....Tack och lov

              Det var därför jag trodde att kanske kloreringen eller E-kolibakterien i sig själv hade ställt till så det blev så fort.
              www.ciklidtok.weebly.com
              *720 liter
              *375 liter
              *300 liter
              *275 liter
              *112 liter

              Kommentar

              • Ciklidtok
                Användare
                • september 2008
                • 506

                #8
                Ursprungligen postat av Repen1
                Sådant är ju inte roligt, men för helt akut problem så skulle jag prata med någon kompis som inte har samma vatten(kanske en grannkomun) o få så mycket vatten man kan få därifrån. Hoppas det ordnar sej. Mille
                Tanken är god, har faktiskt tänkt den själv. Men den närmaste kommunen här (2 mil norrut) är Timrå, och de får vatten från samma vättentäckt som de har upptäckt E-kolibakterien i

                Jag gjorde en ny koll nu, och testet är fortfarande väldigt mörkrött, så jag måste göra ett vatten byte, helst för en kvart sedan, ....men så snart som möjligt.

                Är askorbinsyra och citronsyra samma sak ?? Citronsyra har jag hemma, men inte askorbinsyra ...
                www.ciklidtok.weebly.com
                *720 liter
                *375 liter
                *300 liter
                *275 liter
                *112 liter

                Kommentar

                • Kawasa
                  Användare
                  • september 2012
                  • 840

                  #9
                  Askorbinsyra (c-vitamin) och citronsyra är väldigt lika, skiljer bara en syreatom i molekylen om jag inte minns fel, vet inte ifall båda är lika bra till att binda kloret i vattnet. Måste nog googlas tror jag.
                  Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                  Kommentar

                  • Ciklidtok
                    Användare
                    • september 2008
                    • 506

                    #10
                    Jag har gjort vattenbyte. Fyllt påp med nytt vatten, askorbinsyra och nitrivec. Nu är det bara att hålla tummarna, skall göra ny koll imorgon eftermiddag.
                    www.ciklidtok.weebly.com
                    *720 liter
                    *375 liter
                    *300 liter
                    *275 liter
                    *112 liter

                    Kommentar

                    Arbetssätt...