Kantstött akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Kantstött akvarium

    I går såg jag en annons här om ett 375L akvarium bortskänkes som jag åkte och hämtade.
    förväntade mig ett gammalt repigt och sunkit åbäke men blev överraskad av hur fint det va.
    När jag inspekterade det närmare hemma så upptäcker jag att ett hörn är kantstött.

    Tänkte göra mig av med det direkt för jag vågar inte ha vatten i det som det ser ut.
    tidigare ägare har haft det fyllt fram tills för helgen som va och om det råkades bli kantstött i transporten hem eller om det varit så en längre tid innan vet jag inte.(stötte inte i det varken till bilen eller från bilen men nått kan ha hänt under färden)

    Bilderna ser nästan värre ut än verkligheten

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 726,8 KB
ID: 699012

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 624,3 KB
ID: 699013

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 560,2 KB
ID: 699014

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 877,1 KB
ID: 699015

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 646,7 KB
ID: 699016

    Började fundera på att kanske fixa en skiva att dela av karet 15-20 cm innan det kantstötta hörnet.
    i skivan tänkte jag även borra hål så man kan ha det som filterfack.
    på det viset så bör väl belastningen flyttas bort från det skadade hörnet till den nya skivan??
    kanske även fästa tre glaskivor i hörnet också, en i botten och en på vardera sida i hörnet ståendes.
    se min fina paint-ritning

    Klicka på bilden för större version

Namn: filterfack.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,3 KB
ID: 699011

    skulle det funka?
    känns dumt att chansa men det känns dumt att kassera
    Senast redigerad av Gäst; 04 september 2013, 00:10. Anledning: La till bilder
  • Gäst

    #2
    om nån undrar hur jag kunde missa det innan det togs hem så va det så att det var tejp runt burken i under och överkant.
    frågade varför och anledning var att han fått rådet att göra så med helglasakvarium.
    tror inte han ljuger och försökt dölja det då det skänktes bort.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      En till bild som kanske ger lite bättre uppfattning av storleken på skadan
      Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 2
Storlek: 617,8 KB
ID: 686904

      Kommentar

      • mbitton
        Användare
        • februari 2013
        • 223

        #4
        Jag hade ett 200 liters helglaskar som var kantstött på botten precist som ditt. Hade den i nästan 1/2 år och jag kunde konstatera att det inte läckte ifrån den. Men man måste va säker på att det inte har lett till några sprickbildningar. Jag applicerade akvariesilikon på den kantstötta delen både innanför o utanför. Sålde den för 2 gånger inköpspriset och då visste köparen om att den var kantstött. Tycker att din idé om att använda den delen som ett filterfack låter smart o effektivt! Men din skada verkar vara lite större än vad jag hade. Så om du vill va på den säkra sidan, kan du använda dig utav glas epoxy. Med vänlig hälsning Micke
        600 + 120 lliter Tanganyika

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Det är just det med sprickbildningar jag ororar mig för, ser inga men det finns skarpa jack som säkert kan leda till sprickor.

          Kommentar

          • mbitton
            Användare
            • februari 2013
            • 223

            #6
            Det är upp till dig om du vill ta den risken. Jag har inte vetenskaplig utbildning inom densitet.. Vet inte hur pass mycket filterfacket skulle avbelasta den defekta delens volym, jämfört med resten av karet. Det får nog någon annan svara på. Lycka till!
            600 + 120 lliter Tanganyika

            Kommentar

            • mbitton
              Användare
              • februari 2013
              • 223

              #7
              Gör om den till ett terrarium annars? Så får du ändå användning för den
              600 + 120 lliter Tanganyika

              Kommentar

              • Repen1
                Användare
                • januari 2013
                • 877

                #8
                Jag hade ett kantstött kar som ditt,(540L) satte aluram på det o fyllde ut ordentligt med silicon under ramen. Det karet gick i många år efter det.Din ide med extra glas funkar säkert jätte bra den med. Men du avlastar inte glaset med din "extra" glasskiva till filterfack, då det är höjden som avgör trycket o du kommer (antar jag) ha lika högt vattenstånd i filterfacket som i resten av karet.Mille
                Dieselråttan

                Kommentar

                • Christer5
                  Användare
                  • december 2012
                  • 155

                  #9
                  Varför ta risken då du fick det gratis,bättre att skaffa ett annat akvarium

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    blir nog ett terrarium men då jag har lite svårt för reptiler så vet jag inte vad som ska få bo där.

                    Kommentar

                    • mbitton
                      Användare
                      • februari 2013
                      • 223

                      #11
                      ....
                      Senast redigerad av mbitton; 04 september 2013, 12:27.
                      600 + 120 lliter Tanganyika

                      Kommentar

                      • mbitton
                        Användare
                        • februari 2013
                        • 223

                        #12
                        Bara för att du vill starta ett terrarium så kommer nog inte allt vara så begränsat. Hade jag möjlighet, då hade jag startat ett regnskogsterrarium med SA tema. Du har dessutom ganska stor volym att leka med.. vore ju hur sjysst som helst! På något sätt kan du säkert bygga i den ena hörna med hjälp av glas avskärmare, en liten bäck o resten med typ sand/bark,rötter o massa tropiska växter.. som sagt möjligheterna är inte begränsade, tvärt om!
                        Senast redigerad av mbitton; 04 september 2013, 12:28.
                        600 + 120 lliter Tanganyika

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Låter ballt!! Ska absolut tänkas på

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            har nu beslutat att inte gå vidare med denna burk så den ligger ute i bland annonserna som byte nu

                            Kommentar

                            Arbetssätt...