Hemmagjord foder till SA ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mbitton
    Användare
    • februari 2013
    • 223

    Hemmagjord foder till SA ciklider

    Tänkte styra ihop mitt egna foder för första gången. Främst till mina geophagus och choklad ciklider, sen så lär ju en o annan tetra också smaka på det. Har försökt att läsa på olika forum, samt kollat en hel del på youtube för få så mycket tipps som möjligt.. Så mitt testfoder kommer nu att bestå utav: 1. Fryst skaldjursmix (musslor, räkor o bäckfisk) som jag tinar upp. 2. 200g räkor med skal. 3. 150g torskfilé. 4. 150 gröna ärtor. 5. 50g hackad zucchini. 6. 10ml flytande multivitamin (köpt i djuraffär, anp för fisk) Sen så kommer jag slänga i lite proteinrik foder från aquarium munster. Som bindnings medel kommer jag använda 100 % gelatinpulver. Så vad tror ni? Kan det fungera? Med vänlig hälsning Micke
    600 + 120 lliter Tanganyika
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Låter som en helt ok mix
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • mbitton
      Användare
      • februari 2013
      • 223

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Låter som en helt ok mix
      Tack! Gelatinpulvret var ett rent helvete att pyssla med! Först så blandade jag lite grann med kallt vatten o hällde i mixen, sen in kylen.. märkte efter nästan 2 h att det inte hade börjat att stelna. Efter att ha läst på förpackningen så förstod jag att man skulle lägga gelatinröran i ett varmt vattenbad tills gelatinet löser upp sig. Brände mig rejält ringfingret!! Inte nog med det, efter jag hade mixat ihop röran igen med mer gelatin. Så skulle jag rengöra stavmixern, tappade jag skärblads propellern (som hade fullt av räkmix över sig) och råkade kliva på den..... Vart ett rejält djupt hack på undersidan av foten! Nu vet jag hur man ska göra tills nästa gång.
      600 + 120 lliter Tanganyika

      Kommentar

      • mbitton
        Användare
        • februari 2013
        • 223

        #4
        Skaldjursmixen har nu stått i nästan 12 h i kylen och är inte fast i konsistensen. Nu kör jag in plåten i ugnen på 170 grader.. får se om den blir bättre, annars slänger jag allt och börjar om igen.
        600 + 120 lliter Tanganyika

        Kommentar

        Arbetssätt...