Kompletterande filter eller cirkulationspump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mkoa
    Användare
    • augusti 2013
    • 12

    Kompletterande filter eller cirkulationspump

    Har precis startat upp ett 375 liters akvarium som jag kommer att ha en massa Malawi i (för närvarande endast 5st saulosi). Har köpt ett
    EHEIM Professionel 3 350 2073 (1050 l/h) som är mycket tyst. Ett krav/önskemål är en tyst lösning. Nu till problemet: cirkulationen blir inte tillräcklig (tänkte inte på att man inte får ut 1000 l/h) så funderar på en eheim compact 2000 (2000 l/h). Men frågan är om filtreringen räcker till med det externa filtret? Ska jag istället satsa på ytterligare ett externt filter ( exempelvis fluval 306) eller ett innerfilter istället? Vill inte "bygga" något eget filter. Är tacksam för era erfarenheter och tips!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag skulle ha kört på ett innetfilter. Fluval 4plus eller liknande. Om du står ut med att se filtret.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • mkoa
      Användare
      • augusti 2013
      • 12

      #3
      Hej och tack för ditt svar. Det ska jag absolut överväga. Blir det generellt sett mer faktisk(i relation till teoretiskt värde) l/h för ett innerfilter jämfört mot ett Ytterfilter?

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jag upplever att innerfilter ger mer flöde vid samma liter-per-timme-markering.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Jag upplever att innerfilter ger mer flöde vid samma liter-per-timme-markering.
          Det beror mest bara på för att innefilter har så små filtermedier, Borde egentligen inte kallas "innefilter" utan "cirkulationspump med förfilter" Men ditt eheim räcker nog gott som filter o med en cirkulationspump med förfilter" som typ Fluval 4 så klarar du dej utan problem. Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • mkoa
            Användare
            • augusti 2013
            • 12

            #6
            Tack, det låter bra. Då vet jag vad jag ska kolla efter. Ett innerfilter blir det med största sannolikhet alltså. Ska läsa på lite om fluval 4 plus och motsvarande pumpar såsom eheim 2252 som också verkar vara bra.

            Kommentar

            • Repen1
              Användare
              • januari 2013
              • 877

              #7
              Ja skulle jag välja mellan Fluval 4 (eller vilket Fluval som helst) eller Eheims 2252a så finns det ingen tvekan, men så är jag också Eheim fantast.Den stora skillnaden är kvalite/pålitlighet kontra pris.Mille
              Dieselråttan

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                jo eheimen är grymt bra
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • mkoa
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 12

                  #9
                  Jag kan ju meddela att det blev en
                  eheim 2252

                  Kommentar

                  • Cronan
                    Användare
                    • juli 2008
                    • 907

                    #10
                    Ursprungligen postat av mkoa
                    Jag kan ju meddela att det blev en
                    eheim 2252
                    Bra köp. Har en del olika pumpar av olika märken eheim är nr 1 och just 2252 är jag grymt nöjd med.

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #11
                      Ursprungligen postat av mkoa
                      Jag kan ju meddela att det blev en
                      eheim 2252
                      Du kommer inte att bli besviken, o ha ett bra filter en lång tid framöver. Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      Arbetssätt...