Vilken temperatur ska man egentligen hålla i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thörre
    Användare
    • april 2013
    • 44

    #16
    Det var matnyttigt att höra.
    Har haft lite funderingar kring värmen då det är egentligen bara det som drar watt.
    FX5 + circ pump ligger på 60w, belysning 15w och värmaren 240w.
    Mitt håller 27grader konstant men ska prova utan värmare helt nu istället.
    Blir väl mindre avdunstning i samma veva oxå vilket är ett plus.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      En fundering. Hur hänger syrenivån och temp ihop? Som jag fattat det sjunker syrenivån om det är varmare.

      Med tanke på att bakteriefloran som bryter ned avföring till nitrat är syrekrävande, borde inte då en hög temp försämra nitrifikationsprocessen, eller vad den nu heter, och på så sätt leda till sämre vattenkvalitet?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • MisterPils
        Användare
        • juni 2013
        • 73

        #18
        Ursprungligen postat av DaRe
        En fundering. Hur hänger syrenivån och temp ihop? Som jag fattat det sjunker syrenivån om det är varmare.
        Det finns flera faktorer som är med och påverkar. Men huvudregeln är att syrets förmåga att lösa sig i vattnet, dvs "bli andningsbart" sjunker med ökad temperatur.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av DaRe
          En fundering. Hur hänger syrenivån och temp ihop? Som jag fattat det sjunker syrenivån om det är varmare.

          Med tanke på att bakteriefloran som bryter ned avföring till nitrat är syrekrävande, borde inte då en hög temp försämra nitrifikationsprocessen, eller vad den nu heter, och på så sätt leda till sämre vattenkvalitet?
          Att akvariet lättare kollapsar vid högre temp är sant men orsaken vet jag inte. Både nedbrytning och nitrifikation går snabbare vid hög temp givet att det finns syre (syrgas) och vid lägre temp sker ingen nitrifikation alls 4 grader t.ex). Men som sagt detta är ifall det finns tillräckligt med syrgas vid högre temp. Risken för syrgasbrist ökar dramatiskt med temp pga snabb nedbrytning!
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Skulle vara intressant att mäta hur ammonium-, nitrit- och nitrathalten varierar om man justerar temperaturen
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Mikael_Wolfbrandt
              Användare
              • oktober 2007
              • 14

              #21
              optimal temp. för nitrifierande bakterier ska ligga mellan 24-25 grader och över detta ökar(precis som Ola skrev) nedbrytningen och mer syre
              krävs. Under 24 grader minskar all form av nedbrytning. Det är nog mycket därför man rekommenderar att ha runt 25 grader till de flesta akvariefiskar. Så vid temperaturer under 20 grader är det nog smart att inte mata så mycket och med ett foder som inte
              innehåller så mycket protein. Av egna erfarenheter har jag märkt att det är en enorm skillnad på hur mycket växterna påverkas av temp.
              Jag har rätt mycket hornsärv i många av mina kar och när jag haft ner mot 17 grader så växer de väldigt långsamt mot när jag har runt 25 grader.
              trial and error

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Just detta med att det krävs mer syre då det just finns mindre syre verkar ju inte vara en bra kombo dvs vid hög temp.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Mikael_Wolfbrandt
                  Användare
                  • oktober 2007
                  • 14

                  #23
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Just detta med att det krävs mer syre då det just finns mindre syre verkar ju inte vara en bra kombo dvs vid hög temp.
                  om man inte tillför mycket syre och har stor filtervolym så är nog lägre temperaturer att föredra. Problemet vid låga temperaturer
                  borde då vara att eftersom mindre syre förbrukas pga bakteriernas aktivitet och fortplantning så får man samma som med höga temperaturer fast
                  omvänt. Alltså lägre bakterienivå och högre syrenivå. Sen så självklart så pratar vi ju bara temp här, men bakterierna behöver ju någon form av kolkälla och tillgången på den är ju också väldigt relevant. Jag kan tänka mig att bakterierna stormtrivs i ett lågt belastat Malawikar med tillsatt bikarbonat,stor filtervolym,bra syresättning och 25 grader
                  trial and error

                  Kommentar

                  Arbetssätt...