Vilken temperatur ska man egentligen hålla i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    Vilken temperatur ska man egentligen hålla i akvariet?

    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
    EDIT Dessutom förstod jag inte varför du vill ha så varmt i akvariet? 22-23 grader brukar räcka gott. Det är bra om temperaturen varierar lite grann både under dygnet och året. Någon som anser att man måste hålla varmare - och i sådana fall varför??? Återigen hög temperatur hör samman med torrtiden!
    Gäller detta även arter som anges föredra vatten närmare 30 grader? Vill dessa ha temperaturväxlingar under året? Och ska man förslagsvis sätta doppvärmaren på en timer med ett uppehåll på några timmar på kvällen för att orsaka en sänkning av temperaturen under natten?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Vilken temperatur ska man egentligen hålla i akvariet?

    Temp är intressant. Jag tror också det går att hålla lägre temperatur, men mina geayi lekte tätare och färgade ut bättre vid 28-30 grader. Det var mina observationer och ingalunda vetenskapliga undersökningar.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      #3
      Vid högre temperatur blir fiskarna mer aktiva och får en kortare livslängd. Att manipulera med temperaturen uppåt eller nedåt kan vara ett sätt att trigga lek, men då är det förändringen, inte nödvändigtvis slut-temperaturen som spelar roll.

      Men rent allmänt tror jag att fiskar hålls onödigt varmt (blir dyrt också...). En förklaring kan vara att man mätt temperaturen vid insamling i naturen, och då är det troligen som varmast i vattnet. En annan att det kan vara ett sätt att få bukt med parasiter. Men för övrigt? Jag är nyfiken på erfarenheter!

      Mitt akvarierum står på berget, med två ytterväggar i betong. Utan doppvärmare ligger temperaturen oftast på 15-20 grader vintertid, ibland ännu lägre. Går utmärkt för vissa arter, även från ekvatorn, sämre för andra. (Men inom kort kommer där bli varmare)

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Vilka arter håller du i så pass kalla kar?

        Hur kallt blir det på lite djupare delar av Malawisjön respektive Tanganyikasjön?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Vilka arter håller du i så pass kalla kar?

          Hur kallt blir det på lite djupare delar av Malawisjön respektive Tanganyikasjön?
          Har jag också undrat,(fast aldrig hittat info) då flera "Tanganyika" kommer från 50-100m djup. Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • september 2006
            • 796

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Vilka arter håller du i så pass kalla kar?
            Allt möjligt. De flesta fiskfamiljer och Världsdelar. Verkar dom må dåligt sätter jag ju i en doppvärmare. Men förra vintern hade jag Boraras merah som är insamlade precis på ekvatorn på Borneo, och de mådde prima trots att doppvärmaren hade lagt av. Då var det nog runt 15 grader. Lite stillsamma bara, och givetvis ingen lek.

            Kommentar

            • Rasmus E
              Användare
              • augusti 2013
              • 68

              #7
              Jag har Apistogramma viejita i ett litet kar och försöker få dem att leka. Just nu följer jag rådet att höja temperaturen, sänka ph och mata dem lite kraftigare. Vi får se om det funkar. Temperaturhöjningen har gjort både hanen och den dominanta honan aggressivare och hon är mån om att ha koll på sin lilla grotta. Men jag förstår inte varför en temperaturhöjning ska få igång lek eftersom regn- och lekperioden i amazonas väl ändå har lägre vattentemperaturer?

              Har någon en fundering kring detta?

              (Ursäkta att det är lite off topic, men det var intressant att ni gled in på just temperaturfrågor)

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Jag bröt ut denna diskussion om temperatur i egen tråd.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • cichlids4fun
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 3111

                  #9
                  jullar från tanganyika är känsliga börjar snurra vid 17-18 grader princesstyper vis 16-17grader möjligt att det är snabb sänkning som gör det men har hänt mig flera ggr när min vattenblandare hängt sig
                  Mvh
                  Peter

                  don´t drink water-fish ..... in it!

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Viktoriaciklider och mbuna leker regelbundet vid 20-22 grader och lever minst tio år under dessa förhållanden. Kardinaltetror och bilbukfiskar gillar inte alls temperaturer under 20. Pirangatetror, rosentetror, Barbus vitatus, Ancistrus, Pseudocrenilabrus vet jag enkelt pallar ner mot 15. Sedan har vi förstås guldfisk som inte drar ner på aktiviteten ens vid 1 grad och kardinalfisk som ser bekymrade ut först vid 4 grader. Jag byter med kallt vatten på jobbet (enda tillgängliga) och har upptäckt att Pundamilia, Astatotilapa och Julidochromis pallar kallt en kort stund (detta sker när temperaturen sjunker rätt kraftigt på vintern, och man klantar sig då man inte drar ner på volymen av bytt vatten) - jag har aldrig sett dem snurra. Däremot snurrar guppy, Amatitlania (zebraciklid), Hyphrophrys och Archocentrus. Samma har jag sett tidigare med blåciklid. Snurrande fixar man snabbt med att hälla i varmt vatten och som Erik skriver är det största problemet att allt leker samtidigt efter en sådan fadäs.

                    I Tanganyikasjön verkar temperaturen vara 23 grader på djupet och stiger mot ytan - det verkar onödigt att gå under 23 grader alltså. http://www.geo.arizona.edu/nyanza/pdf/smith.pdf
                    Malawisjön: Åtminstone i Nkata Bay verkar temperaturen inte gå under 22 http://aslo.org/lo/toc/vol_19/issue_5/0730.pdf
                    Viktoriasjön: Jag hittar uppgiften att temp varierar mellan 23 och 27 med medel på 25. Källan ska vara Witte, F.,Van Densen, W. L. T. (1995) Fish stock and fisheries of Lake Victoria, a hand book for field observations. The Netherlands: Samara Publishing Limited. I den här artikeln låg temperaturen mellan 21 och 23 under 60 dagar http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/joc.1795/pdf
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Vilka arter håller du i så pass kalla kar?

                      Hur kallt blir det på lite djupare delar av Malawisjön respektive Tanganyikasjön?
                      Svaret för Tanganyikasjön är alltså att temperaturen ligger stabilt på över åren 23,4 grader på 400 meters djup. Se fig 14 http://www.geo.arizona.edu/nyanza/pdf/smith.pdf. Fig 2 visar att temperaturen är 23,4 även på 1000 meters djup när de mätte.

                      I Malawisjön verkar det vara liite kallare på djupet 22,5 grader på 200-700 meters djup (fig 3). Temp stiger något över 200 meter. http://aslo.org/lo/toc/vol_19/issue_5/0730.pdf

                      Varför temp börjar stiga vid 400 i Tanganyika och 200 i Malawi har jag ingen aning om. Det kan vara mätningen eller utseendet på sjön med strömmar mm. tanganyikasjön är ju mycket djupare även om Malawisjön också är djup.

                      Det kan ibland vara rätt kalla nätter lokalt vilket gör att temp vid ytan är mer variabel och årstidsberoende. Detta borde göra att ytlevande fisk är mer tåliga för lägre och högre temp än de djuplevande. Frontosor bör hållas i intervallet 23,5-24,5 om man vill utgå från deras naturliga miljö.
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 27 augusti 2013, 12:03.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Vad borde man rekommendera för ett tanganyikakar? 23-26?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Vad borde man rekommendera för ett tanganyikakar? 23-26?
                          Det är vad som anges för alla Tanganyika på Zoopet. Det blir 23-27 om vi utgår från artikeln jag länkade till. Tyvärr finns det någon form av machoattityd när det gäller temperatur och folk lägger sig alltid högst i intervallet och de som lever lite djupare upplever aldrig 27 grader.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Repen1
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 877

                            #14
                            Tack för infot "Ola" har försökt att hitta det men vet man inte hur o vart man ska söka så är det inte lätt. Jag har inga värmare i dom vanliga karen utom i yngelburkarna, men då det pendlar mellan ca 23-28 så har det klarat sej bra, men nu vet man att det utan problem kan hålla sej nere vid 23-24.Mille
                            Dieselråttan

                            Kommentar

                            • Mikael_Wolfbrandt
                              Användare
                              • oktober 2007
                              • 14

                              #15
                              Här finns en riktigt bra artikel i ämnet. http://www.seriouslyfish.com/whaddaya-mean-too-hot/
                              Jag har hållt fisk utan doppvärmare i många år nu och även värmeälskande arter som microgeophagus ramirezi i 16-17 grader utan problem
                              i några månader under vintern. Jag tror inte att det viktiga är exakt vilken temperatur man håller utan att den varierar under året precis som i naturen. Vi värmer ju dessutom upp våra akvarier väldigt mycket från belysning och framförallt pumpar.
                              trial and error

                              Kommentar

                              Arbetssätt...