Vilket silikon till 540L (innerfogarna)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    Användare
    • januari 2013
    • 186

    Vilket silikon till 540L (innerfogarna)?

    God lunch på er.

    Fyndade ett 540L ak akvarium trodde vi men märkte att det var mycket luft inne i fogarna på insidan karet. Karet var igång när vi hämtade det så det läcker inte men det känns inte så tryggt.
    Övade på att byta innerfogarna på vårat 110L och det gick bra. Men på ett större akvarium är det säkert bra med ett bättre silikon än Casco?
    Vad rekommenderar ni för silikon?
    Inneboenden i akvariet:
    L-134, Ancistrus
    Botia Striata
    Filterräckor av olika sorter
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Köp silikon i akvarieaffären, så får du rätt silikon.
    Casco´s silikon för akvarier funkar faktiskt bra! Jag använder det ofta.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • timebandit
      Användare
      • januari 2013
      • 186

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Köp silikon i akvarieaffären, så får du rätt silikon.
      Casco´s silikon för akvarier funkar faktiskt bra! Jag använder det ofta.
      Måste finnas bättre än det Akvarieaffärerna säljer, dem är ju grymt dyra :-)

      Hur stora kar har du använt Casco till? :-)

      Det är inte fogarna som håller ihop glaset som är dåligt, bara innerfogarna så det kanske inte är så noga men vill ändå använda en bättre produkt om det finns :-)
      Inneboenden i akvariet:
      L-134, Ancistrus
      Botia Striata
      Filterräckor av olika sorter

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Om du inte hittar något som passar här http://www.pwss.se/home.php?cat=56 så kan du kanske ta risken här http://www.jula.se/bygg-och-vatrumssilikon-502051 fast jag vet inte om det är att rekommendera
        Senast redigerad av Kawasa; 26 augusti 2013, 15:16.
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • GraTis
          Användare
          • januari 2013
          • 414

          #5
          Ursprungligen postat av Kawasa
          Om du inte hittar något som passar här http://www.pwss.se/home.php?cat=56 så kan du kanske ta risken här http://www.jula.se/bygg-och-vatrumssilikon-502051 fast jag vet inte om det är att rekommendera.
          Våtrumssilicon? Det tar garanterad ner bestånden på fisk till noll, och det ganska fort har jag hört.

          Det ska vara glassilikon lämpat för akvarier. Cascos lim duger hur bra som helst för ändamålet och 540 liter är fortfarande en mindre burk.

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            #6
            Ursprungligen postat av GraTis
            Våtrumssilicon? Det tar garanterad ner bestånden på fisk till noll, och det ganska fort har jag hört.

            Det ska vara glassilikon lämpat för akvarier. Cascos lim duger hur bra som helst för ändamålet och 540 liter är fortfarande en mindre burk.
            Precis som jag misstänkte (var menat som ett skämt, men det var ett dåligt sådant) Timebandit du bör beakta det första förslaget från Wilhelm eller se ifall du hittar något här http://www.pwss.se/home.php?cat=56
            Senast redigerad av Kawasa; 26 augusti 2013, 15:19.
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • timebandit
              Användare
              • januari 2013
              • 186

              #7
              Snacka om att ha olika syn på storlekar :-)
              Tycker 540 är stort men inte jättestort.

              Så fort Biltema eller Jula är inblandat så tar jag det som ett skämt :-)
              Har faktiskt koll på att det skall vara riktigt glassilikon utan antimögelskit osv så det är lungt.
              Ville mest veta om det fanns något bättre väl beprövat silikon till "små" akvarium på 540L ;-)
              Inneboenden i akvariet:
              L-134, Ancistrus
              Botia Striata
              Filterräckor av olika sorter

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Typ en hundralapp på akvarieaffären för en tub med bra akvariesilikon. Det är ju inte så mycket pengar om man jämför med tiden det tar och skrapa och lägga på nytt. Det beror ju iofs på hur man värderar sin egen tid

                Kommentar

                • timebandit
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 186

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Typ en hundralapp på akvarieaffären för en tub med bra akvariesilikon. Det är ju inte så mycket pengar om man jämför med tiden det tar och skrapa och lägga på nytt. Det beror ju iofs på hur man värderar sin egen tid
                  Tiden är Skit samma, bara det blir bra :-)
                  Parasilko tycker jag mig känna igen från puss. Skall kolla vad vissa byggfirmor har runtom arbetsplatsen också.
                  Inneboenden i akvariet:
                  L-134, Ancistrus
                  Botia Striata
                  Filterräckor av olika sorter

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Jag har silikonat om flera 600 och 720 liters akvarium, smt en drös med mindre akvarier och i flera fall har jag använt casco´s silikon. (Eftersom det är billigt)
                    Det har då alltid varit fogen i akvariet! Om det blir bra beror det på underarbetet som man inte ska haffsa bort, utan man måste vara väldigt nogrann!
                    Inga fettfläckar får finnas, för då fäster inte silikonet.
                    Jag skrev en artikel i ciklidbladet för ett antal år sedan som du kan läsa och få lite inspiration.
                    tyvärr ser du inte bilderna föräns du är medlem i NCS
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • timebandit
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 186

                      #11
                      I teorin är det faktiskt inte så svårt men som du säger så måste allt göras pedant. Det 110L karet jag provade på (bra träningsobjekt) kändes bra men det märker jag väl om 1½ dygn till. Gjorde en väldigt stor/bred fog för det var enklare samt bryr mig inte om att ha en snygg smal fog faktiskt. Inte det jag tittar på i ett akvarium

                      Men säg att man inte lyckats till 100% att silikonen inte fäster i slutet på fogen (på bredden) och man kan lyfta kanske 5mm av totalt 15mm, kommer då fogen att lossna med tiden eller kommer den ändå fungera bra?
                      Inneboenden i akvariet:
                      L-134, Ancistrus
                      Botia Striata
                      Filterräckor av olika sorter

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Har du gjort rent ordentligt så att det inte finns något fett kvar, så sitter silikonet! Kan man lyfta lite på 15mm bred fog så händer säkert inget mer än att alger får fäste och kanske kan krypa längre in.
                        Gör kemiskt rent så händer inget!
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • timebandit
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 186

                          #13
                          Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Har du gjort rent ordentligt så att det inte finns något fett kvar, så sitter silikonet! Kan man lyfta lite på 15mm bred fog så händer säkert inget mer än att alger får fäste och kanske kan krypa längre in.
                          Gör kemiskt rent så händer inget!

                          Tror faktiskt att maskeringen kan förstört det lite faktiskt. När jag tog bort det så kändes det inte rikigt hundra faktiskt. Men får väl ta och göra om det igen kanske... Skadar väl inte
                          När vågar jag pilla på fogen? Tänkte på när jag kan kontrollera att silikonet verkligen fäste ordentligt? Borde väl sitta redan efter 1 dygn?

                          Någon som har koll ang. kemikaler? Metyletylketon (MEK), är det något som kan fungera att rengöra med innan man silikonar? Anledningen till att jag frågar är att jag har tillgång till detta via jobbet...

                          Aquariumsilikon Perennator AQ 201, bra eller anus till halvstora akvaruim?
                          Senast redigerad av timebandit; 26 augusti 2013, 21:29.
                          Inneboenden i akvariet:
                          L-134, Ancistrus
                          Botia Striata
                          Filterräckor av olika sorter

                          Kommentar

                          • Sudden
                            Användare
                            • maj 2013
                            • 10

                            #14
                            Hej!
                            Själv har jag limmat ett par stycken akvarium, då har jag använt mig av sika glaslim detta luktar ättika.
                            Detta finns i svart och transparent. Mina akvarium håller än efter ca 10 år. Det med högsta höjden är 65 cm.
                            mvh Johan

                            Kommentar

                            • timebandit
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 186

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sudden
                              Hej!
                              Själv har jag limmat ett par stycken akvarium, då har jag använt mig av sika glaslim detta luktar ättika.
                              Detta finns i svart och transparent. Mina akvarium håller än efter ca 10 år. Det med högsta höjden är 65 cm.
                              mvh Johan

                              Tack, då skall jag kolla om denna finns i bygghandeln nära jobbet. Vet du vilka som säljer Sika?
                              Transparant Sikasil-E är det du menar va?
                              När du säger att du limmat, menar du monterat och fogat då?

                              Alla har slut på just E... Får åka till hornbach imorgon istället.
                              En tanke, om man använder en silikonskrapa, en sådan man skär bort silikonfogar med så lämnar den kvar en liten fog på kanske 3mm. Är Detta ok att lämna kvar eller skall allt bort förutom det som är mellan glasen?
                              Senast redigerad av timebandit; 27 augusti 2013, 14:52.
                              Inneboenden i akvariet:
                              L-134, Ancistrus
                              Botia Striata
                              Filterräckor av olika sorter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...