rengörning av ytterfilter i samband med vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mbitton
    Användare
    • februari 2013
    • 223

    rengörning av ytterfilter i samband med vattenbyte

    Nu har det gått ca 5 mån sedan jag rengjorde min fluval fx5. Gjorde det i samma veva då jag gjorde ett vattenbyte.. Nu har jag funderat på om det verkligen är så bra att göra det samtidigt med ett vb? Vissligen kör jag med ett inkört innerfilter o ett xtra ytterfilter (varit igång i 2 veckor). Skulle uppskatta både tips o övriga svar! Med vänlig hälsning Micke
    600 + 120 lliter Tanganyika
  • Repen1
    Användare
    • januari 2013
    • 877

    #2
    Är ingen expert på vatten kemi, men ser inget problem med det, du rengör filtret för att få bort smuts o det ska rena bättre mekaniskt, dom bakterier du dödar/spolar bort där ser jag inga bekymmer med då karet är inkört o du har mycket bakterier på alla ytor i karet,så som på gruset/stenar/rötter, dom bakterierna jobbar lika hårt som dom som finns i filtret. Då dom finns i karet så sprider dom sej ganska snabbt till filtret. Som sagt är ingen expert men så tänker jag, Mille
    Dieselråttan

    Kommentar

    • mbitton
      Användare
      • februari 2013
      • 223

      #3
      Uppskattar ditt svar Mille! Måste erkänna att jag tycker om att göra vattenbyten, det är tillfredställande på något sätt.. men att rengöra ytterfiler är både risktagande o pain in the ... Måste göras dock
      Senast redigerad av mbitton; 18 augusti 2013, 15:23.
      600 + 120 lliter Tanganyika

      Kommentar

      • Thörre
        Användare
        • april 2013
        • 44

        #4
        Ursprungligen postat av mbitton
        Uppskattar ditt svar Mille! Måste erkänna att jag tycker om att göra vattenbyten, det är tillfredställande på något sätt.. men att rengöra ytterfiler är både risktagande o pain in the ... Måste göras dock
        Är inte det lite ofta på ett sånt stort filter?
        Jag har samma och tänkte en gång om året som bäst.
        Eller vad rekommenderas egentligen?

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Filter brukar man väl säga att de ska rengöras endast när cirkulationen markant avtagit. Dvs ej för ofta. Tror inte det är katastrof hur man än väljer att göra.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            #6
            Rengörnings intervallen skiljer mycket beroende på vilket filtermaterial du har i filtret, kör du ett så stort filter som "mekanisk partikelfilter" med fina mattor o filtervadd så sätter det igen ofta,men du får väldigt rent/partikelfritt vatten, nackdelen är just ofta rengörning o förstörande av biologisk massa. Kör du filtret biologiskt (som jag gör) med grov matta o lavakross/makaroner (finns fler medier) så håller ett sådant filter flera år nackdelen är om man har mycket partiklar så behöver man kanske ett mindre finare filter som man får rengöra oftare.Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            Arbetssätt...