Min vattenkvalitet vs, Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BalsbyMange
    Användare
    • juni 2011
    • 635

    Min vattenkvalitet vs, Sydamerika

    Sitter just nu o planerar inköp av ett 375 liters kar, jag skulle helst vilja köra SA med blåciklid och kanske nån jordätare. Problemet som jag ser är hårdheten på mitt vatten, bifogar en pdf som jag hittat på kommunens hemsida. Kommer mitt hårda vatten att påverka något mer än tex rommens möjlighet att bli yngel eller kan det ställa till mer för fiskarna. Jag vill helst inte hålla på att mixtra med vattnet för att få ner pH.

    /Mange

    kristianstad_dricksvatten_kem.pdf
    Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

    Android-appen iOS-appen
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Totalhårdheten är inte så intressant vad jag förstått. Försök få reda på vilken hårdhet du har i KH. Jag var tvungen att mäta själv. Vad säger de annars? Medelhårt?

    Antagligen medelhårt och då kkommer pH sjunka till runt 7 ganska direkt. Borde inte vara några problem med SA.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #3
      I Uppsala har vi KH på ca 8(medelhårt) och ett ph på ca 7.2 ur kranen. Men med lite rötter i mitt kar så har PH hållit sig lite under 7 och har fått frisimmare utan problem.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jag har KH 5. Ingen aning vad vi har i totalhårdhet
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • BalsbyMange
          Användare
          • juni 2011
          • 635

          #5
          Då blir de SA

          De där med kh o dh e ju smått förvirrande, trodde pdf:en var kh, me de va ju dh (tyska grader). Jag testar så får vi se.
          Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

          Android-appen iOS-appen

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Det är nog inga problem.

            Edit: tror kommunalt vatten i hela Sverige är ok till alla arter som bas.
            Senast redigerad av DaRe; 14 augusti 2013, 10:38.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            Arbetssätt...