Är strömming bra fiskmat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Är strömming bra fiskmat?

    Om jag inte minns fel så läste jag någonstans på ett forum (detta?) att strömming inte var bra att ge till fiskarna.
    Nu undrar jag är det så eller är det en myt?
    Att människor inte ska äta strömming mer än några ggr per år kan man se här
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    #2
    Det finns ju för fasicken ingen fin strömming längre .
    60 % går väl till minkfoder, 35 % till laxfoder och de återstående 5 % skickas väl till Kina för att fileas och frysas.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #3
      Det här med miljögifterna är för djävligt och bättre lär det inte bli heller i vår så kallade civilisation där pengar! Och vinst! Alltid kommer att prioriteras framför allt annat, eller ja i alla fall tills man har lyckats göra slut på alla naturtillgångar(olja, skogar, etc) fast då kommer det vara lite försent att tänka om.

      Sillen från atlanten ska nog innehålla mindre miljögifter, fast det finns fisk i östersjön som livnär sig av strömming hur mycket som helst och som lever bra och växer sig riktigt stora, med det i åtanke så borde det inte vara så farligt kanske?
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jag tror inte de gifter som finns i strömming är farligt för fiskar egentligen. Vi människor lever länge och hinner samla på oss en del elände med åren. Fast dioxiner kan väl aldrig vara bra ens i fiskmat?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Det är enzymet som bryter ner tiamin (b-vitamin) man brukar oroa sig för (thiaminase - tiaminas eller B-vitaminas på svenska) http://www.wetwebmedia.com/ca/volume...thiaminase.htm

          Skarpsill trodde jag tidigare innehöll höga halter av tiaminas men det gör de inte. Jag tror det är kombinationen av ämnen i skarpsill - kanske låga halter av tiamin - som gör att fisk som äter mycket skarpsill får tiaminbrist.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Det är inga problem att ge strömming eller skarpsill då och då, men det är inget bra ensamfoder.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Jag brukar ge mina red tail malar en eller två filé i veckan, men helst hela strömmingar. Men de är sällsynta i affären av någon anledning!

              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8596

                #8
                Två och en halv minuts övertalning för att få dem att ta två filéer. Ja, det verkar inte vara favoritkäket det där, precis.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • maj 2006
                  • 1816

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Jag brukar ge mina red tail malar en eller två filé i veckan, men helst hela strömmingar. Men de är sällsynta i affären av någon anledning!
                  Hur stor är Felix nu förtiden?
                  Senast redigerad av DaRe; 13 augusti 2013, 18:05.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Har du såna bestar Wilhelm, det borde jag ha fattat, din buse!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Två och en halv minuts övertalning för att få dem att ta två filéer. Ja, det verkar inte vara favoritkäket det där, precis.
                      Jag fortsätter med OT då jag började.
                      Malarna är lika knäppa som påfågelcikliderna. Kommer det personer som de inte känner igen blir de blyga och är inte så ivriga på att ta mat.
                      Det blir ju lite knasigt när jag berättar för folk som hälsar på hur glupska de är och när jag då ska mata dem, så blir det ingen "show"!
                      Den malen "Felix" dog för något år sedan av någon orsak som jag inte vet, men jag har 2 st nya nu i varsitt akvarium då de bara bråkade med varandra när de gick ihop.Dom jag har nu är bara runt 35-40cm!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...