Öppet akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mbitton
    Användare
    • februari 2013
    • 223

    Öppet akvarium?

    Beslutade för några dagar sedan att köra med öppet kar.. tröttnade på att ta av o på täcklglasen vid vatten byten + att ljuset blir sjukt mkt snyggare! Nu är min fråga om riken för fuktskador blir större då man kör öppet, med tanke på all avdunstning? Med vänlig hälsning Micke
    600 + 120 lliter Tanganyika
  • ansjo
    Användare
    • april 2006
    • 203

    #2
    Jag hade ett 960 öppet i ett par år utan problem. Visst, det var bra mycket fuktigare i lägenheten och det dunstade ca 10 liter i veckan...det värsta var på insidan av fönstren när det var kalare ute, då blev där en hel del kondens som nog inte är bra i längden.
    / Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ewa
      NCS Medlem
      • mars 2013
      • 457

      #3
      Har du bra ventilation så ska det inte vara ett problem. Jag har mitt 200 liters öppet hela tiden och har lättare att andas på vintern (astma). Lägre temp. lägre luftfuktighet, mindre vatten avdunstnar, och tvärtom, tror jag.

      Kommentar

      • mbitton
        Användare
        • februari 2013
        • 223

        #4
        Tack för era svar ansjo och ewa! Då kan jag med gott samvete köra vidare med öppet kar! Ventilationen är nog inget vidare.. Har akvariumet stående i vardagsrummet o nu på sommaren öppnar vi balkong dörren samt fönstret..
        600 + 120 lliter Tanganyika

        Kommentar

        Arbetssätt...