220 volt akvariebelysning förbjuds ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    220 volt akvariebelysning förbjuds ?

    Har hört ett rykte från en trovärdig källa att regler kommer att ändras från årsskiftet så att 220 volts akvariebelysning ej får säljas mer.
    är detta rykte sant ?, och isåfall vad exakt gäller och hur kommer det att påverka framtiden ?
  • GraTis
    Användare
    • januari 2013
    • 414

    #2
    Ingen aning om det är sant, låter märkligt tycker jag då man nästan får göra vad som helst med el idag jämfört med för 20 år sedan.
    (230 Volt ska vi ha i våra uttag.)

    Men LED-belysning låter som ett jättebra alternativ.

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8597

      #3
      Jepp, 220/230 v blir onödigt iom led.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        vad menas med akvariebelysning ??

        om det sitter fastsatt på akvariet
        om det hänger en millimeter ovan
        eller räknas även takbelysning
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • GraTis
          Användare
          • januari 2013
          • 414

          #5
          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          vad menas med akvariebelysning ??

          om det sitter fastsatt på akvariet
          om det hänger en millimeter ovan
          eller räknas även takbelysning
          En bit ner står det om belysning http://sv.wikipedia.org/wiki/Akvariu...isk_utrustning

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Jag hörde någonting om att någon tillverkare slutat med att göra T8-ramper. Det var inte detta som menades då?

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8597

              #7
              Man kunde ju fråga Elsäkerhetsverket, de borde väl veta om nåt är på gång.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Otroligt fånigt om det är sant, det är ganska svårt att ta livet av sig med akvarier & el. Har haft trasig elutrustning, inklusive nedramlade ramper, och alltså potentiellt 240 volt 16 ampere, i akvariet flera gånger, och aldrig ens fått en elak stöt - normalt sett står man ju i torra strumpor på ett icke-ledande golv, så strömmen har ingen stans att ta vägen. Fast det är klart, har man odlingsrum med ett fuktigt cementgolv eller står med ena foten på en golvbrunn, då blir det lite annat.

                Fast står man på nåt jordat spelar det ingen roll var i huset man är. Jag var nog ganska nära döden när jag skulle sätta upp en felkopplad IKEA-lampa i köket och stod med ena foten på spisen, men jag hade tur och klarade mig med en brännblåsa.

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8597

                  #9
                  Förresten, vad är det för ström som läcker ut i skalet på lysrörsramparna. Nuddar man vid skalet med en våt arm känner man tydligt strömmen. (Har inte mätt hur mycket det rör sig om, men helt angenämt är det inte.)
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mikael W
                    Förresten, vad är det för ström som läcker ut i skalet på lysrörsramparna. Nuddar man vid skalet med en våt arm känner man tydligt strömmen. (Har inte mätt hur mycket det rör sig om, men helt angenämt är det inte.)
                    Det är inte nödvändigtvis rampen som är strömförande/har krypström/potentialskillnad. Rampar brukar vara jordade, medan andra akvarietillbehör oftast inte är det, så det kan också vara så att något annat läcker ström men kretsen sluts inte förrän du snuddar rampen. Multimeter är lösningen. Om man inte har multimeter.... Jag kan förstås inte rekommendera någon att göra detta eftersom det är potentiellt livsfarligt, och det brukar chocka folk som kan el när jag säger detta, men när jag letat elfel i min dator och i mitt akvarium har jag kopplat ur en grej i taget (rampen först), sedan tagit där jag känt stöten. När jag inte längre fick någon stöt visste jag att jag hittat problemet (sprucken doppvärmare vid ett tillfälle, spruckna/utslitna innerfilter vid ett par tillfällen). Återigen: potentiellt livsfarligt, använd multimeter istället.

                    Kommentar

                    • GraTis
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 414

                      #11
                      Kolla sladdarna till innerfilter, doppvärmare, inte helt ovanligt att dom skavs av mot täckglaskanter mm.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...