Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sliver
    Användare
    • mars 2013
    • 28

    Yngel

    Hejsan, då behöver jag fråga om hjälp igen.
    Nu är min 540 l balja igång, co2 fylls på fredag så att växterna knackar iväg ordentligt, och skapar lite mer ro bland fiskarna.
    Dvärgarna flyttade in för ungefär 2veckor sedan efter att ett 20tal amano räkor, 6 corydoras och 3ancistrus gått in karet i ungefär 1månad.
    Corydorerna hade vid dvärgarnas ankomst ynglat av sig några ggr så iaf ett 30-40 tal yngel i varierande storlek simmade rundor i karet.
    jag tänkte att de hade en hyfsad storlek så trodde inte att det var någon större fara... Dag1 verkade det fungera (förmodligen klämde de yngel redan då men där var så många att de inte märktes) sedan började ynglen gå åt dag 4 fick jag handla yngelkar och rädda de sista 6 ynglen, så långt är allt väl.

    Idag hittade jag en väldig massa yngel från A trifasciata, som vallades runt i detta minfält till akvarium av en stolt gul hona, och eftersom jag bara älskar denna otroligt vackra ciklid så vill jag försöka rädda några yngel.
    Rensar lillpågens 54l tank imorgon och inreder denna efter bästa förmåga med mossor, tång och några microsorum.

    När ska man försöka plocka yngel från henne?

    Är det enklast/skonsammast att slanga över dem?

    Är det bilifilter som gäller i ett sådant kar?

    Tackar för hjälpen
    Fredrik
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Vänta ett tag med att flytta ynglen. Du kan ju testa att slanga över om en vecka.
    Har de lekt en gång så leker de fler ggr. Jag skulle ge paret ett eget akvarium och ett billifilter är perfekt.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Grattis till leken. Riktigt kul. Vad har du för inredning? Har de lekt i en kokosnöt eller på annat ställe, bilder eller film vore väldigt kul.

      Håller med Wilhelm, vänta lite så får ddu studera ett trevligt beteende, du kan mata redan nu med artemia som du sprutar ned till ynglen via en slang, exempelvis som såhär:


      Annars när du väl ska ta över dem är slangning väldigt smidigt. Har du ett igångkört akvarium? I så fall skulle jag tömma det på 2/3 av vattnet och slanga över allt det vattnet från det akvariet de går i nu i samband med att du för över ynglen då får de ett vatten med parametrar de känner igen, ingen shock. Har du inte ett igångkört kar kan du ta innerfiler och sätta in nu direkt i akvariet med föräldrarna så det samlar på sig goda bakterier och flytta det filtret i samband med att du slangar över. Ta gärna med någon inredning från föräldraakvariet också så att du får med ännu mer goda bakterier.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Om du inte har ngt igångkört akvarium så kan du ta några dl sand från huvudburken och slänga i yngelburken. Då får du med väldigt mycket bakterier.

        Kommentar

        • Sliver
          Användare
          • mars 2013
          • 28

          #5
          Har en 54l burk med bl.a. Limior som jag absolut inte vill ha i stora baljan, och tyvärr kan de inte heller få gå kvar i lilla karet nu heller.Har lovat lillen att vi ska göra om hans kar till yngel och räkkar då han precis har flyttat upp på ovanvåningen, men då skulle vi starta om hela baljan när vi ändå bytte plats på karet. Vi har handlat stenar och shrimpsoil till detta och pågen är eld och lågor att han äntligen ska få tillbaka akvariumet till sitt rum.


          Så frågar då er, om jag plockar lite sand från stora karet (skulle ändå ha en sandoas i soilen) blandar växter från de båda akvarierna och tar allt vatten från den stora burken och slutligen kramar ur ett väl inkört filter över de nyinköpta bilifiltret, är det då i tillräcklig kondition för att lyfta i några yngel?


          Jag hade gärna postat någon bild men är inte tekniskt lagd, minst sagt. Surfar på en platta och äger endast en compact kamera.


          inredning i karet är väl ganska klassisk ett kolstenröse (här lekte trifasciatan) på ena sidan, liten sand dyna i mitten som sedan övergår i ett virrvarr av mangrove, ormhassel grenar är nerstuckna/klämda bland mangroven så att jag tycker att det spretar grant.
          Växter olika anubis, microsorum, vallisneria, polysperma (ska bytas ut senare), mossor och cabomba. senaste nytillskottet som jag hittade på igår då agassizii honan inte kommit till ro någonstans, en sötvattentång klädd kokosgrotta, hon gillade den och har spanat in den ett antal ggr både in och utvändigt. Tycker väl själv att den ser lite mysko ut men funderar på att utöka tången i hela hörnet så att ynglen kan vandra under och skyddade samtidigt som tången då smälter in bättre.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Det funkar säkert bra. Du kan skippa att krama ur filtret det räcker med sanden.

            Kommentar

            • Sliver
              Användare
              • mars 2013
              • 28

              #7
              Allt gick fint första veckan honan vallade runt dem uppe på stenröset i microsorum och 2 mossor. Men sedan plötsligt bestämde hon sig för att plocka ner dem på ena sidan och vandra ut i sanden!!! Säkert fullt naturligt men plötsligt blev ju dessa yngel uppenbara för alla andra fiskar i baljan och endast ett par stänglar intill att söka skydd vid, många yngel gick åt och snabbt. Honan retirerade tillbaka upp på röset med sina få kvarvarande yngel, höll dem där någon dag sedan provade hon lyckan på andra sidan röset ut i sanden med, gick förträffligt så länge hon höll sig under cryptocorynerna men när hon sedan vallade ut på sanden så gick det återigen fort. Honan tog korn på närmaste ciklid och gick bananas, under tiden simmade corydorasarna lugnt fram och sög i sig de sista ynglen.

              Efter detta skådespel så har jag funderingar på att lägga till lite och förändra lite i scapen. Skapa lite fler rum även längre fram i akvariet, så att honorna har lite mer möjlighet att freda sig då de vallar ut ynglen.

              Har nämnt detta innan, men kan ej skada att nämna det igen. För mig som är nybörjare på detta så är ni helt underbara. Man ser något eller helt enkelt undrar något slänger in ett par rader här och får svar inom kort. Stort hjärtligt tack för att ni delar med er av era erfarenheter och hjälper mig att inte gå i alla tråkiga fällor.

              Fråga 1
              Kan man ha fiskarna kvar i baljan när man flyttar om och lägger i nya stenar?
              Fråga 2
              Kanske inte så lätt att svara på men, vid om scaping så kommer jag att behöva flytta om växterna en del. Behöver jag oroa mig för alger? Kan jag ligga i framkant och trycka ner ett antal toppskott på en H. Polysperma för att förhindra att jag plötsligt får en massa etablerade växter som slutar ta näring och försöker rota om sig, med alger som följd. Eller det blir kanske tvärtom nu direkt förändrad balans 2ggr istället med mer alger i burken?

              Helt annan fråga men kom hem efter att ha varit borta två dagar nu ikväll kunde inte hitta varesig hannen eller honan till agassizii matade lite och plötsligt hittades honan (väldigt orange, men hon har haft fin färg länge nu) men inte en skymt av hannen, letade till slut efter en död fisk men hittade inte det heller. Vaktar hannen hos agassizii rom? Eller har malarna och räkorna lyckats dra in honom under stenar och rötter?
              Upplevde ju aldrig att trifasciata hannen vr borta på samma sätt som detta, han vaktade ingången till en grotta men syntes allt som oftast till iaf.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Låter som smart att du tänker till lite extra kring inredning. Det hjälper ofta och ja du kan låta fiskarna vara kvar.

                Tror inte du får alger av att flytta växterna, men ditt resonemang verkar klokt. Jag kan inte svara på det.

                Jag tror inte hannen vaktar rommen, xde brukar inte vara välkomna. Skumt.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Sliver
                  Användare
                  • mars 2013
                  • 28

                  #9
                  Fattar inte vad som hänt, min väldigt fina agassizii hane är vid framrutan just nu. Ligger på botten och kämpar för att hålla sig på rätt köl, dör nog när som helst
                  Detta har varit kungen i akvariet, han var stolt som få för 2dagar sedan när jag matade med mygglarver innan jag åkte iväg för en övernattning.
                  Puts väck igår när jag kom hem, ligger nu och flämtar med trasiga fenor vid framrutan???
                  Inga andra fiskar visar sjukdomstendenser, ena paret ramirezi har lagt rom natten till idag.

                  Kommentar

                  • Sliver
                    Användare
                    • mars 2013
                    • 28

                    #10
                    Kan jag göra något?
                    eller bara att plocka ur akvariet snabbast möjligt?

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Vet inte om det går att rädda honom. Testa att byta 50% av vattnet. Häll i 0, 5dl salt utan jod per 100liter.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Sliver
                        Användare
                        • mars 2013
                        • 28

                        #12
                        Hmm, försöker hitta en anledning, släppte de fem överlevande ynglen från corydoras igår (de har gått i baljan i en yngelbalja hela tiden) hittar nu bara 4 av 5. Kan han ha gapat efter för mycket? Så att han nu långsamt kvävs? Munnen på fisken är konstant öppen dessutom.
                        troligen en dåres försök att hitta en anledning som inte finns.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Troligare syrebrist, fast Corydoras har väldigt vassa bröstfenor och har satt stopp för stora fiskar. Var de små nog för att han skulle få in en i munnen så why not. Ser du nåt i munnen?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Sliver
                            Användare
                            • mars 2013
                            • 28

                            #14
                            Låter i mina öron väldigt märkligt med syrebrist. Han har ju mestadels rört sig kring ett gäng rötter så en bit upp från botten, medans både corydorasarna och trifasciatan som ständigt är på botten, statusen på dem verkar helt utan anmärkning?
                            Eller du menar att det är syrebrist pga sjukdom eller liknande? Borde jag isof inte bara förkorta hans lidande samt ev rädda andra fiskar från smitta? Har inte tillgång till extra akvarium, funderar på att köpa ett idag och släppa i honom där.

                            kan inte se något i munnen, den är inte så stor och endast konstant halvöppen.
                            Tycker även att det är konstigt att fenorna hade fått så jäkla mycket stryk på 1-2 dagar, inte borta men trasiga, kan kanske förklaras med att han legat still på botten och räkor och ancistrus varit frame och tuggat, eller har han kommit för nära de lekande fjärilarna?

                            Kommentar

                            • Sliver
                              Användare
                              • mars 2013
                              • 28

                              #15
                              Har nu bytt ca50% av vattnet, tvekar dock för saltet, apistogrammas, pansarmalar, kardinaltetror, galaxy rasborer, amanoräkor, ramirezi är det ok att salta dessa?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...