Alg-filter eller är det onödigt med filtermedia? ? ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GraTis
    Användare
    • januari 2013
    • 414

    Alg-filter eller är det onödigt med filtermedia? ? ?

    Min Eheimpump(kraftpaket) i ett av mina akvarier brukar tydligt tala om när det är dax att rengöra. Det kaveterar(tror det heter så) . Det enda som kommer från pumpen är små bubblor efter som det är totalstopp in till pumpen.
    Så här brukar pumpen se ut(fasen skulle ha tagit en bild innan jag tog upp den)


    Då pumpen inte ger någon cirkulation tror man förljdaktigen att patronerna är igenkläggade, men så brukar inte vara fallet i den här pumpen/akvariet.
    Patronerna är täckta av alger närmast insuget sen är dom i övrigt rena.
    Brukar skrapa filter och patronerna med kökskniv sen är det bara att köra igen.


    Så det där med filtermedia verkar inte vara så viktigt då man kört in grejerna på det här viset, ett ofrivilligt alg-filter?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jäklar vad gödsel, jag gjorde nyligen rent bakom en bakgrund där jag hade samma pump och det var till at skotta gödsel vill jag lova. Jag använder det till krukväxter som gödsel :-)
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    Arbetssätt...