Ny teori om hål-i-huvudet sjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    Ny teori om hål-i-huvudet sjukan

    Sorry om detta är gamla nyheter, men jag har inte själv sett det förrän nu...

    Hål-i-huvudet-sjukan är ju nåt som de flesta av oss råkar på ibland, och eftersom ingen vetat vad som orsakar den (man visste i stort sett bara att det INTE är Hexamita!) har ingen haft nåt bra botemedel heller.

    Det kom förra året två artiklar (1, 2) som påstår sig ha hittat orsaken till hål-i-huvudet sjukan (HIH, hole-in-the-head diseas, lateral line erosion disease): aktivt kol!

    Forskarna har kört parallella akvarier där de filtrerat det ena över aktivt kol, och därigenom kunna provocera fram HIH. När de sen tog bort det aktiva kolet och bytte allt vatten, så läkte gradvis skadorna. Det är första gången nån kunnat med flit framkalla och bota HIH.

    Man vet fortfarande inte hur det aktiva kolet orsakar skador; det är sannolikt koldamm som sätter sig i porerna och orsakar inflammation, men mikroskopanalys av såren hittade inga partiklar.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Min hypotes har länge varit vitaminbrist. Flera saker som jag läst på sista tiden påminner om tiaminbrist (B-vitamin). Fel fisk i maten skulle t.ex. kunna ge det antingen via felaktiga förhållanden i fetter eller enzymet tiaminas. Skulle aktivt kol kunna ge vitaminbrist?

    Jag har aldrig använt aktivt kol. Jag har fått tydlig HiH en gång och botade det inte med flagyl, men med en kombination av vitaminer och Octozin (Verksam substans är alltså svårt att säga). Senare har jag fått otydligare HiH som inte botades med kombinationen av vitamin och Octozin. Skillnaden är att den tydliga var väldigt aggressiv. Den otydliga kan ha varit fisktuberkulos eller columnaris antar jag.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 26 juni 2013, 13:43.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Intressant!

      Även detta borde in i en faktaruta om HiH med bilder på sjukdomen. Skam att vi inte redan har ett riktigt bra arkiv över sjukdomar som är en så vanlig fråga.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8596

        #4
        Ojdå. Jag började i vintras aktivkolfiltrera det nya vattnet vid vattenbyten. Har inte ännu sett några hål, men måste tydligen vara uppmärksam.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Min hypotes har länge varit vitaminbrist. Flera saker som jag läst på sista tiden påminner om tiaminbrist (B-vitamin). Fel fisk i maten skulle t.ex. kunna ge det antingen via felaktiga förhållanden i fetter eller enzymet tiaminas. Skulle aktivt kol kunna ge vitaminbrist?
          Aktivt kol kan avlägsna vattenlösliga vitaminer.
          Jag har själv vid ett tillfälle botat fiskar som hade HIH genom att ge dem askorbinsyra (vitamin C), men jag vet ju inte vad mekanismen var. Det finns rapporter att överskott av vitamin C mildrar, och underskott av vitamin B förvärrar, symptom av inflammation hos människa.

          Om HIH är inflammation pga koldamm, borde andra mycket fina partiklar (exv titandioxid och kiseldamm) ha samma effekt.
          Ursprungligen postat av Mikael W
          Ojdå. Jag började i vintras aktivkolfiltrera det nya vattnet vid vattenbyten. Har inte ännu sett några hål, men måste tydligen vara uppmärksam.
          Det tog en nästan en månads kontinuerlig kolfiltrering innan fiskarna i studien fick symptom. Jag vet ju inte men jag föreställer mig att kolpartiklarna ganska snabbt försvinner ur vattnet, och att korta "puffar" av koldamm vid vattenbyte eller kortvarig filtrering inte ger några symptom.
          Senast redigerad av Mike_Noren; 27 juni 2013, 13:05.

          Kommentar

          Arbetssätt...