Få akvarium i lod, fungerar detta sättet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    Användare
    • januari 2013
    • 186

    Få akvarium i lod, fungerar detta sättet?

    Hej


    Vi har fått vårat nya men beg. akvarium på plats och allt. Fick till det hyfsat men det finns mer att önska.
    Från väggen och utåt så sluttar det... Längs väggen så är det inte heller rakt utan det finns en massa "kullar" som gör att det verkligen inte blir plant.
    Möbeln har inga fötter utan en skiva i botten. Nu har vi fått det hyfsat men om vi skall göra om akvariet eller flytta det etc, skulle det fungera att tex lägga en 2cm frigolitskiva i botten som gör att allt tryck hamnar på rätt ställen och jämnar ut ojämnheterna?
    Inneboenden i akvariet:
    L-134, Ancistrus
    Botia Striata
    Filterräckor av olika sorter
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Vikten hamnar där benen/skivorna är från skivan som burken vilar på. Jag vill ha mina burkar så mycket i våg som möjligt men viss lutning är ingen fara så länge burken står med stöd under hela botten. Går det inte att skimsa med något?

    Kommentar

    • zebrano
      Användare
      • december 2012
      • 68

      #3
      Ja, du kan parera för ojämnheter i golvet/underlaget med frigolit. Att det lutar blir ju svårare att åtgärda med en frigolitskiva. Lutande plan spelar också mindre roll, annat än utseendemässigt. Däremot "kullar" låter inte bra. Skeva plan är heller inte bra. Använd gärna långt vattenpass eller rätskiva för att kontrollera underlaget.

      Kommentar

      • timebandit
        Användare
        • januari 2013
        • 186

        #4
        Just nu har vi typ "shimsat" för att få det rakt längdmässigt. Skiljer rätt mycket tyvärr men det blev helt ok. Som det är nu är det värsta lutningen från väggen. Skulle nog behöva shimsa kanske 5mm där men ändå rätt hyfsat.

        Min tanke var om det verkligen gick att få bort ojämnheterna med frigoliten, borde ju gå. Då behöver man kanske inte shimsa lika mycket sedan? Vattenpasset vi hade visade sig vara defekt tyvärr så den fick vi kasta. Visade olika om man vände den...

        Finns ingen annan plats att ha akvariet på heller tyvärr. Sista utvägen är väl att försöka sätta på ställbara fötter eller något...
        Inneboenden i akvariet:
        L-134, Ancistrus
        Botia Striata
        Filterräckor av olika sorter

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Håller skivan i botten ihop bänken? Alltså är den en del av konstruktionen?

          Borde vara lättare att få den i våg om du har sex ben att skimsa in istället. Alternativt kanske du kan bygga en "ram" som du ställer bänken på. Bygger du av kraftiga reglar så att dom håller vikten så spelar det ju ingen roll så länge "ramen" är i lod.

          Kommentar

          • timebandit
            Användare
            • januari 2013
            • 186

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Håller skivan i botten ihop bänken? Alltså är den en del av konstruktionen?

            Borde vara lättare att få den i våg om du har sex ben att skimsa in istället. Alternativt kanske du kan bygga en "ram" som du ställer bänken på. Bygger du av kraftiga reglar så att dom håller vikten så spelar det ju ingen roll så länge "ramen" är i lod.

            Ja, den är en del av konstruktionen. Det är en bänk till Juwel Rio 240. En ram är nästan uteslutet så det försämrar utseendet väldigt mycket. Hade det inte vart en matchande bänk till så hade jag ju byggt en ny bänk till detta karet också men men.

            Däremot 6st fötter att shimsa med vore ju mycket snyggare då man aldrig ens ser fötterna
            Dock blir det svårt att veta hur man skall tillverka dem så det är olika nivåer på alla 6 fötterna, det blir ett heldagsjobb men blir troligen kanon.
            Inneboenden i akvariet:
            L-134, Ancistrus
            Botia Striata
            Filterräckor av olika sorter

            Kommentar

            • eriahl
              NCS Medlem
              • december 2003
              • 110

              #7
              Puckar som fötter med t ex spelkort för fininställningen finns det dom som använder. Vi har oxå just ett Rio 240 som vi kommer att göra så med och skippade plastfötterna som är med.

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Ursprungligen postat av timebandit
                Ja, den är en del av konstruktionen. Det är en bänk till Juwel Rio 240. En ram är nästan uteslutet så det försämrar utseendet väldigt mycket. Hade det inte vart en matchande bänk till så hade jag ju byggt en ny bänk till detta karet också men men.

                Däremot 6st fötter att shimsa med vore ju mycket snyggare då man aldrig ens ser fötterna
                Dock blir det svårt att veta hur man skall tillverka dem så det är olika nivåer på alla 6 fötterna, det blir ett heldagsjobb men blir troligen kanon.
                Ja jag förstår problemet men om du bygger ramen av 45x45 regel och kapar till ben så blir de främre benen 5 cm höga och de bakre benen 4, 5 (om du har 5 mm skillnad). Ramen täcker du med en list. Flyttar du in ramen några cm under bänken (listen bygger ca 1 cm) så ser det nog helt ok ut. Men det kanske finns smidigare sätt att lösa det hela på. Idiotiskt att inte ha ställbara fötter på från tillverkare! Aldrig varit med om ett plant golv

                Kommentar

                • ThomasK
                  NCS Medlem
                  • januari 2013
                  • 286

                  #9
                  Ursprungligen postat av timebandit
                  Ja, den är en del av konstruktionen. Det är en bänk till Juwel Rio 240. En ram är nästan uteslutet så det försämrar utseendet väldigt mycket. Hade det inte vart en matchande bänk till så hade jag ju byggt en ny bänk till detta karet också men men.

                  Däremot 6st fötter att shimsa med vore ju mycket snyggare då man aldrig ens ser fötterna
                  Dock blir det svårt att veta hur man skall tillverka dem så det är olika nivåer på alla 6 fötterna, det blir ett heldagsjobb men blir troligen kanon.
                  Jag har ett Juwel 450 med 8 st. plastfötter som inte heller är ställbara (idiotiskt nog) som står på ett
                  parkettgolv som är allt annat än plant. Men jag har löst det på följande sätt:

                  Jag shimsade in fötterna med "spackelremsor" (bygghandelsvara), jag vek remsan till en fyrkant
                  tills rätt nivå/tjocklek och stack under respektive fot. Efter detta shimsade jag in 2 trälister längs
                  hela skivans djup (front till baksida) emellan varje fot, även där använde jag remsor under listerna.
                  Jag knackade in listerna lite försiktigt med en hammare. Och det har stått så nu i 6 månader utan att
                  det har ändrat sig något. Nackdelen är att lister och remsor syns lite under möbeln, men det ska jag
                  lösa i höst/vinter med att såga ut en list som följer möbeln och lackera den i möbelns färg. Tanken är
                  att listen skjuts in under möbeln så det ser ut som allt är integrerat.
                  Mvh Thomas

                  Kommentar

                  • timebandit
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 186

                    #10
                    Bra tips och idéer där! Det enklaste vore ju att göra en ram av reglar etc. Kan ju faktiskt bli bra att dölja med en fin list. Skall ta och fundera på detta faktiskt.

                    Det verka diffa lite här å lite där så det är inte så enkelt som tex 5mm baktill och 10mm framtill utan det är nog snarare 5mm baktill, 8mm framtill, 7mm på vänster sida och 4mm på höger. Nått sånt blir det nog i slutändan. Enda sättet är väl att börja med att få dit 6 fötter och shimsa upp det till rätt nivå och sedan mäta att fötterna med shimsen och tillverka permanenta fötter.

                    Men ur belastningssynpunkt så vore det stabilare att göra en ram av reglar, och enklare men dock snyggare med fötter

                    Tack igen för era tips.
                    Inneboenden i akvariet:
                    L-134, Ancistrus
                    Botia Striata
                    Filterräckor av olika sorter

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Ursprungligen postat av timebandit
                      Bra tips och idéer där! Det enklaste vore ju att göra en ram av reglar etc. Kan ju faktiskt bli bra att dölja med en fin list. Skall ta och fundera på detta faktiskt.

                      Det verka diffa lite här å lite där så det är inte så enkelt som tex 5mm baktill och 10mm framtill utan det är nog snarare 5mm baktill, 8mm framtill, 7mm på vänster sida och 4mm på höger. Nått sånt blir det nog i slutändan. Enda sättet är väl att börja med att få dit 6 fötter och shimsa upp det till rätt nivå och sedan mäta att fötterna med shimsen och tillverka permanenta fötter.

                      Men ur belastningssynpunkt så vore det stabilare att göra en ram av reglar, och enklare men dock snyggare med fötter

                      Tack igen för era tips.
                      Du får utgå från det benet som blir kortast och ta hänsyn till vilken typ av reglar du använder. Om minsta måttet är 4 cm och du ska använda 45×45 reglar så blir det kortaste benet 4,5 cm. Annars får du inte in de liggande reglerna i ramen under bänken. Det kanske är självklart men ändå

                      Kommentar

                      Arbetssätt...