Panikhjälp sökes för trolig columnaris!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • december 2002
    • 811

    Panikhjälp sökes för trolig columnaris!!!

    Flyttade mitt kar till en ny lägenhet för några veckor sedan och stressen och småsår har utlöst ett troligt columnaris angrepp. Symptomen är gulnande fält och röda/vita sår och svullen mun. Jag har diagnosticerat det till columnaris och har redan tappat 3 av 7 av mina gephyrum. Då de är så ovanliga vill jag inte tappa mer och har medicinerat med medimor men symptomen fortsätter öka..

    Tar ytterst tacksamt emot tips på bra mediciner som går att få tag på relativt snabbt. Funderar på att salta upp rejält men är osäker på effekten (och jag offrar i princip mina fina växter då...)?
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Attans också!

    Här fanns en del tips:


    sänk temp till under 24 grader exempelvis
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      #3
      Ursprungligen postat av DaRe
      Attans också!

      Här fanns en del tips:


      sänk temp till under 24 grader exempelvis
      Har ingen värmare och sommarvärmen håller temp konstant på 26 grader ändå.
      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4


        Länk till lite info. Verkar svårt att bota skiten. Sök här på ciklid också, har för mig att cissi som hängde här förut lyckades få stopp på det.

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          http://www.lakemalawi.co.uk/viewtopic.php?f=80&t=8009

          Länk till lite info. Verkar svårt att bota skiten. Sök här på ciklid också, har för mig att cissi som hängde här förut lyckades få stopp på det.
          Usch får bara mer och mer kalla kårar när jag läser om sjukdomen.. Mitt recept nu är små vattenbyten varannan dag, ingen belysning, medimor, plus så ska lite ectozon inhandlas idag. Fudge!
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • maj 2006
            • 1816

            #6
            Columnaris är inte roligt. När mina T.asfraci drabbades av columnaris så behandlade jag med aquafuran.
            Jag blandade 1g aqua furan i 3 liter vatten som jag sedan behandlade de sjuka fiskarna i 1h med syresten repeterade efter 3 dygn.
            Det fungerade om sjukdomen inte var allt för långt gången.

            Hoppas du blir av med skiten.

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Desinfektera karet och fiskarna med kaliumpermanganat eller kloramin T
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • december 2002
                • 811

                #8
                Ursprungligen postat av kaj.p
                Desinfektera karet och fiskarna med kaliumpermanganat eller kloramin T
                Är inte kaliumpermannganat jättegiftigt? Peppar peppar så överlever de sista fyra än så länge men de två honorna har rejält uppsvullna munnar och vita småbölder på sidorna, har komplementerat nu med aquafuran (dock underproportionerat till akvarievolymen pga löljigt dyrt pris..). Skall testa en sista medicin: Huey Hung - bacterial killer, sen får det bära eller brista känner jag..
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #9
                  Nej i rätt dosering så är det effektivt mot nästa alla externa sjukdomsalstrare Diskus o koi folket använder det regelbundet vid problem.
                  När det gäller Huey Hungs mediciner så har de inte gått att importera till Eu på flera år så det som finns har med allsäkerhet passerat bäst före datumen sedan länge.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Rivulatus
                    Användare
                    • december 2002
                    • 811

                    #10
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Nej i rätt dosering så är det effektivt mot nästa alla externa sjukdomsalstrare Diskus o koi folket använder det regelbundet vid problem.
                    När det gäller Huey Hungs mediciner så har de inte gått att importera till Eu på flera år så det som finns har med allsäkerhet passerat bäst före datumen sedan länge.
                    Ah kan kanske avsluta med en ytterligare dos medimor och överdosera den något istället.. Tack för heads up:en på datumet, kan dock hända att min handlare beställt det via andra källor så måste kolla först.
                    SA:

                    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      #11
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Ove Planstedt
                        NCS Medlem
                        • maj 2006
                        • 1816

                        #12
                        När du behandlar med aquafuran så behandla inte hela karet utan plocka ur de sjuka fiskarna och behandla dem i en 10l hink eller dylikt.
                        1g aquafuran till 3l, står i bruksen, då räcker det längre samt är mycket effektivare än att behandla hela karet.

                        Kommentar

                        • Rivulatus
                          Användare
                          • december 2002
                          • 811

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                          När du behandlar med aquafuran så behandla inte hela karet utan plocka ur de sjuka fiskarna och behandla dem i en 10l hink eller dylikt.
                          1g aquafuran till 3l, står i bruksen, då räcker det längre samt är mycket effektivare än att behandla hela karet.
                          Det är nog en smartare metod men sjukan finns ju kvar i huvudkaret sen ändå väll? Försöker inbilla mig att jag lyckas hejda sjukdomsförloppet nu, det som är mitt stora huvudbry nu är honornas svullna munnar men det kan ha gått ner något. Tänkte ge allt en sista nådastöt med medimor då jag gissar att det är en rad olika sjukdomar som utlöst det hela men den hävdar ju att den ska hjälpa mot columnaris bl.a. . Sen låta det verka ett par dagar och följa upp med ett stort vattenbyte (alt. flera delbyten) och vattenberedningsmedel med aloe vera (funkar det på fisk?). Tack för hjälpen alla!!
                          SA:

                          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                          Kommentar

                          • Ove Planstedt
                            NCS Medlem
                            • maj 2006
                            • 1816

                            #14
                            Jo jag antar att sjukan kan vara kvar i karet. Tror det bästa är att göra som Kaj föreslog med kaliumpemanganat eller kloramin, om du kan få tag på det.

                            Annars så ös på med allt du har. Som förslag så behandla fiskarna som jag föreslog med aquafuran sedan så medicinerar du huvudkaret med den aquafuran och medimor som du har kvar.

                            Ett tips tömm ut så mycket vatten du kan innan medicinering, om du har ont om medicin, så går det inte åt så mycket.
                            Senast redigerad av Ove Planstedt; 18 juni 2013, 17:15.

                            Kommentar

                            • endymion

                              #15
                              Aquafuran och Aquafuran forte tar inte Columnaris och finns det att köpa är det som finns kvar i butiker eftersom produkten inte tillverkas längre. Ska man ha bort Columnaris är Aquafloxin en bättre medicin men inte heller den tillverkas längre.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...